Cillia skrev:
Nu undrar jag hur viktigt det är att uppgradera till en proffskamera eftersom detta är vad jag har satsat på! Vissa säger behåll D40n medan dem flesta föreslår att jag investerar i en D3 till exempel.
Låt mig berätta om något helt annat, som jämförelse. En gång skulle jag göra ett ca 10 cm stort hål i sidan av ett betongbrunn. Där skulle jag fästa en dräneringsslang. Hade aldrig gjort det tidigare, så jag tänkte att det enklaste är väl att borra en massa små hål i en ring så att ringens diameter blir 10 cm. Då kan jag ta ut cirkelns mitt och voilá, jag har ett hål av den dimension jag önskade. Sagt och gjort, jag hämtade min borrmaskin och började borra. Efter flera minuters borrande blev resultatet att borrmaskinen rykte och luktade bakelit, borren var brännhet och hade blivit slö och det hade blivit endast en liten rispa där jag försökt borra.
Åkte till Coop Forum och rådfrågade personalen på byggavdelningen.
-Det är en slagborrmaskin du behöver, samt sådana här extra tåliga (och jättedyra) borrar.
Tja, en sådan maskin är väl bra att ha, så jag la ut ett par tusenlappar på en fin och röd Black&Decker slagborrmaskin och några hundralappar på borren. Väl hemma tittade min fru lite snett på mig när hon fick höra vad jag lagt ut på borren.
-Nästan tre tusen kronor för ett hål för en dräneringsslang? Är du inte klok?
Men det var just vad jag var, förklarade jag, proffs behöver proffsgrejor, en sån här är alltid bra att ha i huset, förklarade jag.
-För att göra vad, till exempel?
-Tja, eehh.. till exempel..mja, om man behöver borra i betong.
-Och hur ofta behöver du göra det?
-Mjae... ehm.. just nu i alla fall, sa jag och klampade ut på gården. Fruntimmer, de förstår sig inte på värdet av att ha riktiga verktyg i huset!
Väl ute på gården öppnade jag förpackningen. Inuti pappförpackningen fanns en svart väska av plast. Borrmaskinen fanns så klart inuti väskan. Mmmm, stiligt, den ser ju riktigt proffsig ut, väskan, tänkte jag. Grannen kommer att bli grön av avund när jag går i snickarbyxor och bär på den här och ser lite bekymrad eller fundersam ut samtidigt som jag sneglar upp på taket. Det här var väl investerade slantar. Men så är det ju alltid, kvalitét kostar!
Borrmaskinen var verkligen fin, med en matt röd yta av proffsig finish och handen satt som fastgjuten i gummigreppet. Den här du, tänkte jag och log snett åt brunnens håll. Jag skruvade dit borren med en enkel handgrepp (inga insexnycklar behövdes här inte!). Det var lite synd att det var så sandigt runt det tilltänkta hålet, tänk om borren blir smutsig och far illa av det? Men jag hann inte tycka synd om borren mera för nu kom min fru ut på gården. Nu var det bara att ge gärnet.
Jag började borra. Direkt kände jag att det här var verkligen andra bullar än med min gamla icke-märkesmaskin. Flisorna yrde och mina axlar höll på att skaka ur led. Jag stannade maskinen en stund och sneglade på min fru för att se om hon var imponerad. Men hennes ansikte hade ett totalt nollställt uttryck.
-Såg du hur flisorna yrde?
Men hon himlade bara med ögonen och sa att nu ville hon se ett hål i brunnens sida. Jag tittade på resultatet av min första borrning. Där det förut fanns bara en liten rispa, fanns det nu ett tydligt början till ett borrhål. Och det efter bara en halv minut!
-Ser du?
-Nej, svarar hon, jag ser bara en liten rispa, var är hålet?
Jag ska visa henne, tänkte jag, la mig tillrätta och började borra. Jag borrade, skakade, och borrade. Och borrade och borrade. Och skakade. Vid ett kort uppehåll märkte jag att min fru hade gått in. Men jag fortsatte. Till slut for borren igenom. Det hade blivit ett hål! Jag tittade upp och såg att min fru satt på verandan och läppjade på sitt kaffe.
-Så där ja, sa jag med ett leende som skulle kunna blända självaste solen.
-Är du klar, frågade hon och bemödade sig att stiga upp ur solstolen.
Jag satt vid brunnen och såg till synes obekymrad på mina fingernaglar, när hon närmade mig bakifrån. En nagel hade brustit. Nåja, vem sa att det skulle vara riskfritt, man måste riskera lite om man vill få något gjort.
-Men... det är ju bara ett litet hål, konstaterade min fru anklagande. Du får väl inte in en dräneringsslang där?
-Mja, litet och litet, det är ju det första hålet, jag ska så klart borra fler hål runt den här ritade cirkeln, så till slut blir det ett större hål.
-Ja det förstår jag, men jag trodde du var klar, du höll ju på i en kvart! Du ska ju borra ett trettiotal hål till innan du är klar!
-Kära söta, det här
tar tid, förklarade jag tålamodigt. Kan du hämta lite vatten åt mig, tillade jag, det här är faktiskt lite svettigt.
Fruntimmer, de förstår sig verkligen inte på karlagöra, tänkte jag medans jag leende började borra det andra hålet. Men av någon anledning gick det inte alls. Borren vill inte ens rispa betongytan. Hur var det möjligt? Borren hade blivit slö! Vilken tur att jag köpte två borrar. Jag bytte borr och satte igång på nytt med att borra. Nu började jag få in lite vana i greppet och det andra hålet blev klart på dryga tio minuter. Den här gången var borren inte ens slö, så jag kunde fortsaätta med det tredje hålet direkt. Måste ha varit sekundakvalitét på första borren, tänkte jag.
Jag borrade och borrade och borrade igen. Axlarna skakde och jag borrade. Huvudet började kännas omtöcknat av alla vibrationer, jag borrade som i en dimma. Plötsligt märkte jag i mitt omtöcknade tillstånd att det luktade bakelit! När jag stannade borrmaskinen så fortsatte den att ryka, Den rykte så pass att jag blev rädd att den fattar eld snart. Jag drog ur sladden och la borrmaskinen på gräsmattan. Jag hade kommit halvvägs med det tredje hålet, varför hade jag inte kommit igenom för länge sedan? Borren hade naturligtvis blivit slö igen. Jag måste åka och köpa nya, tänkte jag och drog av mig skyddsglasögonen.
-Blev du klar nu då?
-Nej, jag måste åka och köpa nya borrspets.
-Nya? Men du köpte ju två stycken redan?
-Ja, men de har gått åt.
-Hur många hål har du borrat?
-Mjae, snart tre.
-Två alltså. Vad kostar de där borrespetsen?
-Mjaa, vad var det nu, runt tvåhundra?
-299 kr, sa hon. Så varje hål kostar oss ytterligare trehundra spänn? Det blir ett dyrt dräneringshål. Finns det inget annat sätt?
Till min räddning kom en av mina vänner som just då parkerade på vår uppfart. Han jobbade inom byggbranchen så han skulle kunna förklara för min fru varför kvalitét kostar.
-Varför borrar du med en skräpmaskin för, var det första han frågade när jag satt in honom i situationen.
Bakom oss hörde jag hur min fru höll på att sätta sitt kaffe i vrångstrupen.
-Ehh, tja, det här är ju en
slagborrmaskin. En Black&Decker!
-Skräp är vad det är. Åk in till Cramo och hyr en riktig borrmaskin som är avsedd för att borra i betong med.
För att göra en lång historia kort, så gjorde jag till slut som han sa. Hos Cramo hyrde jag en borrmaskin för tvåhundra spänn dygnet, en maskin som såg väldigt medfaren ut. Jag ville även köpa till en drös med borrar till dem, ifall de blir slöa, men killen tittade lite konstigt på mig eftersom han visste hur pass mycket jag behövde borra.
-Det räcker med den som sitter i, förklarade han.
Jag trodde honom inte, men han vägrade att sälja fler borrar till mig och sa att jag skulle testa först.
Sagt och gjort. Väl hemma tänkte jag att nu du, nu ska du få se, brunn-usling! Jag var lite tvehågsen, men ville lita på killen när han försäkrade att jag kan borra alla hålen med samma borrspets. Jag satte mig ner och började borra klart det tredje hålet. Borren sa bara *slurp* och for igenom. Jaha, var jag så pass klar med det hålet, den måste ha varit nästan igenom redan tidigare. Jag satte igång att borra det fjärde hålet. *Slurp* och borren var igenom igen. Det tog inte mer än ett par sekunder. Efter en minut hade jag borrat alla hålen och tagit ur den överblivande betongbiten ur mitten. Jag testade och dräneringsslangen passade perfekt. Triumferande tittade jag upp på min fru som jag visste nu stod bakom mig.
-Se där, sa hon, och det kostade bara tvåhundra kronor. Men vad ska du göra med din sprillans nya, effektiva och proffsiga, Black&Decker?
Som tur var tog de tillbaka borrmaskinen på Coop. Men en sak lärde jag mig - underskatta aldrig proffsverktyg. Men det ändå viktigare var - ta reda på vilken som är proffsverktyg och vilken som
inte är det. Du kan gå och tro att du har det ultimata verktyget redan idag, men eftersom du inte känner till bättre vet du inte vad du går miste om. Folk som har en instegskameramodell kan titta lite snett leende på yrkesmänniskor som konkar på en dyr och tung kamera. "Jag får ju till bilder redan med den här, varför ska jag då lägga ner mer pengar på en dyrare och tyngre kamera?".
Det är sant, man klarar sig med billigare grejor. Även jag skulle ju ha fått till hålet även med min nya Black&Decker, men det gick ju fasligt mycket smidigare med en proffsborrmaskin.