Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från 67 till 58mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

level2

Medlem
Nu ska vi se om jag lyckas göra mig förstådd..
Jag har kollat en del på fisheye, men vill inte lägga 2500+ på ett objektiv som jag inte kommer använda speciellt mycket.
När jag kollade på ebay snubblade jag över sånna här varianter:
http://cgi.ebay.com/58MM-FISHEYE-LE...38665527?pt=Camera_Lenses&hash=item35b322bf37

Det vore ju toppen om jag kunde använda ett objektiv jag redan har och sen skruva på en fisheyepryl, och då komma undan med några få hundralappar (spelar ingen roll om kvaliteten inte blir toppenbra, vill mest ha den som en kul grej).
Men självklart finns det ett men.. De objektiv jag har är 18-105 samt 70-300, och jag vill ju såklart ha fisheyeeffekt på det förstnämnda - som råkar vara 67mm...
Går det att använda ring efter ring tills jag kommer ner i rätt storlek, eller blir det ett fullkomligt värdelöst resultat?

Och när jag ändå är igång: vad är skillnaden på t.ex. 0.21x, 0.43x och liknande som nämns i dessa auktioner? Jag vill ha ganska mycket rundning, vilket tal ska jag ha då?
 
Jag föreslår att du köper ett begagnat fisheye och sen säljer det när du tröttnat. Det blir både billigt och bra resultat.
 
Dessvärre finns inte riktigt ekonomin för inköpet av ett sådant just nu, och känner jag mig själv rätt så kommer det användas då och då så att jag inte kommer vilja göra mig av med det
 
Kaffebrus säljer vad som på svengelska brukar kallas stepdownringar:
http://www.kaffebrus.com/filter-adaptrar-stepringar-g2-2.html Skrolla långt ner på sidan så hittar du dom. Du behöver två en 67-62 och en 62-58. Jag har för mig att tyska Heliopan tillverkar ringar som går direkt från 67 till 58, men en sån kostar säkert mer än två från Kaffebrus.
Jag kan inte garantera att det här kommer att fungera bra. Det blir kanske vinjettering.

0,21x och 0,43x innebär att om du multiplicerar med brännvidden på objektivet, så får du den nya brännvidden.Med t ex 30 mm på objektivet blir alltså den resulterande brännvidden ca 6 mm resp. 13 mm.

Olle
 
Kaffebrus säljer vad som på svengelska brukar kallas stepdownringar:
http://www.kaffebrus.com/filter-adaptrar-stepringar-g2-2.html Skrolla långt ner på sidan så hittar du dom. Du behöver två en 67-62 och en 62-58. Jag har för mig att tyska Heliopan tillverkar ringar som går direkt från 67 till 58, men en sån kostar säkert mer än två från Kaffebrus.

Och här (tixempel) får man sju för ungefär samma pris som två från kaffebrus, ifall man skulle behöva fler storlekar vad det lider. ;)
 
Och när jag ändå är igång: vad är skillnaden på t.ex. 0.21x, 0.43x och liknande som nämns i dessa auktioner? Jag vill ha ganska mycket rundning, vilket tal ska jag ha då?
Jag glömde att besvara din sista fråga. Du får säkert mest "rundning" med 0,21x. Kanske en helt rund bild t o m, men det beror nog också på vilken brännvidd du använder på objektivet. Jag har aldrig använt nån sån här själv, men jag skulle tro att ju extremare den är desto sämre blir också bildkvaliten. Så om kvaliten på tillsatserna är samma så blir kanske kvaliten på bilderna bättre med 0,43x. Men kanske kan någon som provat ge bättre besked.

Olle
 
vill man vara riktig snål så gör man ett vidvinkelobjektiv av ett dörrkikhål.
 
vill man vara riktig snål så gör man ett vidvinkelobjektiv av ett dörrkikhål.

Fullt så snål känner jag dock inget behov av att vara ;)
Det går att komma undan med drygt 500kr för ett skruva-på-fisheye samt stepdownringar, och det kan det ju vara värt för att ha något att leka med då och då
 
Senast ändrad:
Men hur skulle det funka att ha en fisheyelins med mindre diameter än objektivet det sitter på? Med tanke på det långa skärpedjupet man har på 18 mm skulle jag tro att man kommer att se kanterna på stepringen och filtret i utkanterna av bilden. Jag tror inte det kommer att bli bra....

Men du kan göra ett experiment, ta och klipp ut ett 58 mm hål i ett svart papper som du håller framför objektivet på 18 mm och tar en bild, så får du se!
 
Jo jag är medveten om att det lär bli vinjettering om jag går från 67 ner till 58. Men frågan är om man inte kan leva med det? Eller beskära bilderna i efterhand för att bli av med en del av problemet.

Tänk så mycket enklare det vore om jag bara haft dom där pengarna liggande
 
Ju mer du beskär desto mer fisheye-effekt förlorar du.

Du tror inte det kunde vara enklare att fota på 18 mm och sedan fixa till lite fisheye-effekt i något program sedan? Det finns gott om gratisprogram som klarar det!
 
Har fisheyeeffekt i kameran också om jag vill redigera i efterhand, men det är ju inte samma sak som att få det genom att bara trycka på avtryckaren.
Nåväl, får helt enkelt spara dom där hundralapparna och se om dom kan bli till ett riktigt fisheyeobjektiv en dag :)
 
Har fisheyeeffekt i kameran också om jag vill redigera i efterhand, men det är ju inte samma sak som att få det genom att bara trycka på avtryckaren.
Nåväl, får helt enkelt spara dom där hundralapparna och se om dom kan bli till ett riktigt fisheyeobjektiv en dag :)

Jag tror inte du blir riktigt nöjd med resultatet. Köp istället en riktig fisheye, tex en Samyang, manuell för ca 2000 kr. Att den är manuell är inte så stor problem, du ska bara fota i live view.
Bilderna blir mycket bättre än med ringar.
 
Jag tror inte du blir riktigt nöjd med resultatet. Köp istället en riktig fisheye, tex en Samyang, manuell för ca 2000 kr. Att den är manuell är inte så stor problem, du ska bara fota i live view.
Bilderna blir mycket bättre än med ringar.
Kan man verkligen få ett Samyang 8/3,5 fisheye objektiv för 2 papp? Tror snarare att man får räkna med ca 2.600 kr.

I övrigt håller jag med dig om vad du skriver.
 
---När jag kollade på ebay snubblade jag över sånna här varianter:
http://cgi.ebay.com/58MM-FISHEYE-LE...38665527?pt=Camera_Lenses&hash=item35b322bf37
---
Mja, jag undrar faktiskt om du kommer att bli nöjd med kvaliteten från den typ av konverter som du länkade till ovan. Jag köpte en konverter av denna typ för något decennium sedan. Använde den en enda gång - och sedan aldrig mer. Den ligger i ett lagerutrymme någonstans, och kommer jag på var, så kan du helt enkelt få den (själv kommer jag aldrig att använda den någon gång igen).

På första raden i denna ebay-annons har säljaren skrivit:
"PROFESSIONAL HIGH DEFINITION FISHEYE LENS"

Det borde ha stått:
Non-Professional Low Definition FishEye Converter.


Detta är alltså INTE ett objektiv, utan en slags försättslins-konverter.


För inte så längesen sålde jag av lite skrot som jag haft liggande oanvänt väl länge. Tänkte att jag skulle ta och lyxa till min objektiv-park lite, så jag köpte mig faktiskt ett (äkta) fisheye-objektiv (Samyang 8/3,5). Bor du i krokarna av Göteborg så kan du få låna det och testa för att se ifall du tycker att det är värt pengarna (tills den dag du sedan fått ihop kulor till ett dylikt).

Förutsatt att du råkar ha samma fattning som mitt favoritsystem f.n. - dvs Sony Alpha. Objektivet passar förutom på alla Sony Alpha systemkameror förstås även på alla Minolta AF-kameror.

Skulle du köra med något annat system än deta för tillfället, så får jag väl ställa upp med ett lämpligt kamerahus också. Fast då kanske det vore bäst om jag själv följde med. För att visa dig trixen med denna kamera - eftersom ifall mitt FE inte passar dina kameror så kan man ju sluta sig till att du knappast kan vara särskilt förtrogen med detta system heller ... :)
.
 
Senast ändrad:
Ni som vistas på det här forumet verkar ju vara hur underbara som helst. Stor skillnad mot forum jag vistats i tidigare :)

Dessvärre bor jag i Uppsala, så det är ju en bit från Göteborg. Har en Nikon D7000 som köptes i början av månaden, så jag håller som bäst på att fylla upp kameraväskan. Tyvärr blir det ju snabbt mycket pengar när det inhandlas hus, objektiv, stor väska m.m. på en gång.
Jag får helt enkelt försöka se väskan som halvfull istället för halvtom ;)

Måste passa på att fråga en sak som jag kom på nu. Vad gör det egentligen för skillnad på ett objektiv om det har en filterdiameter på 72 eller 58? (från början alltså, inte med ringar)
 
Måste passa på att fråga en sak som jag kom på nu. Vad gör det egentligen för skillnad på ett objektiv om det har en filterdiameter på 72 eller 58? (från början alltså, inte med ringar)

Det är egentligen ingen skillnad, så länge de optiska egenskaperna påverkas negativt. Det finns två orsaker att ha stor filterdiameter. Den första är att ljusstyrka är ett mått på frontlinsens diameter i stort sett, ett objektiv med bra ljusstyrka måste ha större dameter på frontlinsen än ett med samma brännvidd och sämre ljusstyrka och diametern på gängan växer såklart på samma gång. Nummer två är att vidvinkliga objektiv kan få vinjettering av filtren om de så att säga sticker fram så de går innanför bildcirkeln, då hjälper det att ha större diameter.

Titta t.ex. på en ljussvag vidvinkelzoom som har en plastkant på 2 cm runt frontlinsen medan ett ljusstarkt tele har samma filterdiameter fast linsen går ända ut till insidan av filtret.

Vad skulle vara syftet med att köpa ett fisheye för dig? Att få med extremt stora bildvinklar eller att få den förvrängda effekten?
 
Anledningen till att jag vill ha ett fisheye är främst för att få lite roligare bilder än med mina vanliga objektiv.
Jag fotar mycket djur och en del sport, och det känns som om det blir en spännande typ av bilder med den förvrängda effekten. Samtidigt som det vore kul att kunna fota i extrem vidvinkel vid t.ex. landskap.
Men det är nog främst den förvrängda effekten som lockar just nu.
 
Nu ska vi se om jag lyckas göra mig förstådd..
Jag har kollat en del på fisheye, men vill inte lägga 2500+ på ett objektiv som jag inte kommer använda speciellt mycket.
När jag kollade på ebay snubblade jag över sånna här varianter:
http://cgi.ebay.com/58MM-FISHEYE-LE...38665527?pt=Camera_Lenses&hash=item35b322bf37

Det vore ju toppen om jag kunde använda ett objektiv jag redan har och sen skruva på en fisheyepryl, och då komma undan med några få hundralappar (spelar ingen roll om kvaliteten inte blir toppenbra, vill mest ha den som en kul grej).
Men självklart finns det ett men.. De objektiv jag har är 18-105 samt 70-300, och jag vill ju såklart ha fisheyeeffekt på det förstnämnda - som råkar vara 67mm...
Går det att använda ring efter ring tills jag kommer ner i rätt storlek, eller blir det ett fullkomligt värdelöst resultat?

Och när jag ändå är igång: vad är skillnaden på t.ex. 0.21x, 0.43x och liknande som nämns i dessa auktioner? Jag vill ha ganska mycket rundning, vilket tal ska jag ha då?

Jag lägger in två bilder gjorda med 2000 kr-s fisheye, jag tror inte du får sådana med ringar.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2385531&target=_blank
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2385533&target=_blank

Utöver förvrängningen den enorma skärpedjup är lockande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.