Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från 2013 Imac 27" 5K till Mac mini M4 med skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Så jag går i lite tankar om att skaffa mig en ny redigerings station för foto och video. Jag är inte speciellt kräsen av mig och har klarat mig bra med den i rubriken nämnda Imac 27 " från 2013. Men inser att en uppgradering nog snart är stundande för att finnas med i framtiden.
Jag Är rätt ouppdaterad och var förbi Apple och kollade lite på alternativ. Insåg att en Imac kanske inte var det allra bästa, och de föreslog en M4 med något slags extern skärm för min typ av arbete.
Jag har ingen aning alls om vad eller hur dyr en bra skärm måste vara. Men tänker inte lägga 20 tusen på en apple skärm, utan då köper jag hellre en Mac mini M4 med en hyfsad skärm för mellan 5-10 tusen högst om det är möjligt.
Vad rekommenderar ni som har koll :)?

Jag kör med en Benq 27” 4k skärm och är nöjd.
Är det denna eller någon annan modell :)?

Så jag går i lite tankar om att skaffa mig en ny redigerings station för foto och video. Jag är inte speciellt kräsen av mig och har klarat mig bra med den i rubriken nämnda Imac 27 " från 2013. Men inser att en uppgradering nog snart är stundande för att finnas med i framtiden.
Jag Är rätt ouppdaterad och var förbi Apple och kollade lite på alternativ. Insåg att en Imac kanske inte var det allra bästa, och de föreslog en M4 med något slags extern skärm för min typ av arbete.
Jag har ingen aning alls om vad eller hur dyr en bra skärm måste vara. Men tänker inte lägga 20 tusen på en apple skärm, utan då köper jag hellre en Mac mini M4 med en hyfsad skärm för mellan 5-10 tusen högst om det är möjligt.

Jag skulle säga att 5k tillför en del för fotoredigering, Välj en skärm med USB-C/Thunderbolt kontakt till en Mac Mini skulle jag också säga. Köp en Mac Mini M4 med minst 512 GB intern disk annars ångrar du dig snabbt. Extern disk för bilderna bör vara SSD, inte gammal roterande disk.

Jag hade tittat på en Samsung ViewFinity S9/S90PC S27C900P. Går att få för c:a 13.000:- enligt Prisjakt.

Jag har en PD2706U, två år gammal. Kostade 5000kr ny. Funkar bra för mina behov, fotar till 99% i svart/vitt. Det finns nyare skärmar som givetvis är bättre.
Jag kör Cap1 med två skärmar, denna Benq där jag har bilden jag jobbar med och en äldre 27” med lägre upplösning som jag har vertikalt för menyer.

Till rikitikitavi - jag kör faktiskt Windows även om jag i botten är Mac-människa. Snål som jag är, ville jag ha Mac Studio prestanda men ville inte betala så mycket så jag byggde min Win-dator själv. Detta var för två år sedan.

Senast ändrad:
Jag bytte ut min Imac 27" retina nyss och gick tillbaks till en MacBook Pro 15" istället då jag tycker att jag klarar mig bra med den mindre skärmen. Dessutom finns ju möjligheten att uppdatera med en extern skärm senare om jag vill. Om du inte jobbar professionellt med väldigt stora videoprylar skulle jag påstå att alla de nya M-mackarna kör cirklar runt de gamla. Jag nöjde mig med 16 Gb minne och det räcker gott och väl för den bildbehandling jag ägnar mig åt. Om jag absolut vill ha separat skärm och tangentbord så är ju en mini toppen, men för att få en skärm som spelar i samma liga som retina-skärmarna eller de som sitter på MacBook Pro så kommer det att kosta en hel del. Det var när jag räknade på det sammanslagna priset jag som sagt valde en MacBook Pro istället. Det är lite trist att det inte finns något enkelt sätt att använda sin gamla Imac som skärm på något vettigt sätt.

Jag bytte ut min Imac 27" retina nyss och gick tillbaks till en MacBook Pro 15" istället då jag tycker att jag klarar mig bra med den mindre skärmen. Dessutom finns ju möjligheten att uppdatera med en extern skärm senare om jag vill. Om du inte jobbar professionellt med väldigt stora videoprylar skulle jag påstå att alla de nya M-mackarna kör cirklar runt de gamla. Jag nöjde mig med 16 Gb minne och det räcker gott och väl för den bildbehandling jag ägnar mig åt. Om jag absolut vill ha separat skärm och tangentbord så är ju en mini toppen, men för att få en skärm som spelar i samma liga som retina-skärmarna eller de som sitter på MacBook Pro så kommer det att kosta en hel del. Det var när jag räknade på det sammanslagna priset jag som sagt valde en MacBook Pro istället. Det är lite trist att det inte finns något enkelt sätt att använda sin gamla Imac som skärm på något vettigt sätt.
Jag någon på Youtube som använde en, vad jag kommer ihåg till att vara andra skärm. Tittare inte på det då jag inte är Mac användare i dag, men en MAC mini pro M4 är bestäld.😁

Om du är van att använda Face-Time samtal på din Imac missar du den möjligheten om du väljer en annan extern skärm än en från Apple. Har du Iphone kan du däremot fortsätta som vanligt med bildsamtalen med den.

Om du inte jobbar på en riktigt proffsig nivå så ser jag inte varför du ska lägga en massa pengar på skärmen.

Gissningsvis så det mesta du fotar och filmar visas på sociala medier? Så majoriteten tittar på sin mobil eller surfplatta. Helt onödigt att köpa en svindyr skärm då i mitt tycke.

Asus proart har fått fina omdömen:

Jag kör <BenQ 27'' PD2705U IPS 4K HDR USB-C> sedan ett par månader till mitt nya datorbygge från Inet. Den är "skitbra" jämfört med mina gamla 1080*1920-skärmar. En riktigt kul grej är att jag kan köra två PC- burkar samtidigt på denna skärm och koppla om mellan datorerna med Hotkey Puck:en, snabbt och enkelt. Skärmen kan också partitioneras för att arbeta med flera bildytor samtidigt (detta har ja dock inte hunnit lära mig till fullo ännu!). Skärmen lämpar sig bra till bild- och videobehandling. Priset var 5790:- vill jag minnas.

Senast ändrad:
Hej Martin! Jag bytte från Imac 2012 till MacMini M1 med 1 TB internminne och en Benq SW 240. Gillar skärmen, kom fabrikskalibrerad och duger gott för mig ännu efter snart 4 år.

Alltihop funkar men kompromisserna märks.

Minins interna högtalare hörs knappt alls. Köpte till externa på Clas O, duger gott. Det är för få portar, så det behövdes en sån där dongel. Dom har hållit däligt, är nu på den tredje.

Minin har ju ingen DVD-spelare så den ligger bredvid. Det har blivit förskräckligt mycket sladdar.

Imacen körde jag med ägd Photoshop, CS 6. Den funkar inte med Mac M och eftersom jag inte gillar prenumerationsmodellen migrerade jag till Affinity Photo. En process i sig.

Tack allihopa, har lite att fundera på. Jag har förstått att de nya M chipet mot de gamla Intel macarna är väldigt mycket bättre. så har jag varit nöjd med min Imac nu kanske en M4 Imac 24 " inte tok kitad skulle fungera bra också för mina ändamål ändå.
Jag gör ju lite allt möjligt och jobbar ju väldigt lite proffesionellt men använder datorn varje dag med bild redigering och en del video för privat bruk mest.
Det jag verkligent tyckt om med att ha Imac är att allt är så kompatibelt( iphone och annat mac tillbehör) och att en bara tuffat på.
Dock kostar de ju en slant, så den delen känns ju som att man får mer för pengarna med en Mac mini uppenberligen.
Och som vissa av er sagt måste jag nog inte ha någon värsting skärm för att bli nöjd med tanke på det jag gör.

Ja på Apple i Täby var det just det dom sa först, köp en M4 mac mini och använd din gamla 27" imac skärm. Men kollade upp hur man skulle göra på nätet. Och då behöver mitt OS vara från High sierra som mest för att kunna vara kompatibel, och den nya Mac mini får inte ha de senaste OS heller.
Så det är tydligen inte helt smidigt att få till ändå. Annars hade det varit fantastiskt ju, men apple är nog orolig att de ska kanabilisera sina egna produkter om det hade varit så enkelt, lite typsikt känns det som 🤥😅

Jag kör på Macbook Air M1 16 GB RAM och en extern "billig" 24" Eizo-skärm. Kalibrerar den med en Spyder då och då. Funkar bra även med 85MB RAW-filer från min Sony A7r III. Därmed sagt att troligtvis behöver du inte det senaste utan att någon bättre begagnad Mac M-variant kan funka. Min Eizo CS240 är snart uppe i 16 000 h men den mäter fortfarande bra enligt Spydern. Så även en begagnad skärm kan funka om plånboken är lite tunn.

Din nuvarande iMac har inte en Retina skärm utan är "vanlig" 2560x1440. Retina skärmarna introducerades på iMac först 2014. Så en Asus ProArt eller liknande hyffsad skärm med 1440p ger nog likvärdig eller bättre bild än den du har idag. Så ha inte för mycket ångest över skärmen :)

Target display var aldrig en höjdarfunktionalitet för övrigt, det låter mycket bättre än det är. Tanken är såklart toppen, att kunna nyttja sin gamla dator som skärm. Men utförandet var väldigt klumpigt. Man var tvungen att starta den gamla iMacen och komma in i MacOS, sedan kunde displayport kontakten aktiveras som en ingång istället för utgång och man kunde få sin bild.

Så det var mer en kontakt som även kunde agera som video in än en bildskärmskontakt... Om det säger en något.

Det går en del ganska vilda diskussioner om upplösning på skärmar för Mac med. Generellt så verkar 1440p och 5K vara de "optimala" upplösningarna för MacOS för de flesta. De bägge är egentligen samma upplösning. 5K upplösningen råkar bara vara 1440p med fyra gånger så mycket pixlar. Så samma skala på ikoner, text med mera. Men med mycket bättre detaljrikedom på 5K, samt att kurvor, text med mera är mindre "pixliga".

Jag kör en 4K skärm på jobbet med min Mac där. Jag har inget problem med det men 4K är 1080p men med den höga detaljrikedomen likt hur jag skrev ovan. Problemet verkar vara när folk använder en 4K skärm men vill skala om användargränssnittet så att ikoner etc har samma storlek som de haft om det varit en 5K skärm. Vilket går men då måste allt skalas i realtid mer eller mindre, det blir en "udda" skalning och det ger lite problem.

Så om du skaffar en 27" 4K skärm och ersätter din 1440P iMac med så kommer alla ikoner med mera troligtvis se onormalt stora ut. Om det är ett problem för dig är såklart en personlig sak att avgöra :)

Och ja, de nya M datorerna har smugit upp upplösningarna lite så man har något mer arbetsyta på de skärmarna än de tidigare.

Jag har en Mac Studio med en 27 tum 4K skärm från Benq och en äldre Dell 27 tum , båda med hårdvarukalibrering. Jag har inga problem alls med skalning av bilden utan allt fungerar smärtfritt.
Om du skriver ut mycket bilder så är det lättare att ställa in skärmen så att den utskrivna bilden motsvarar skärmbilden så kan hårdvarukalibrering vara bra. Jag har sparat mycket papper tack vare detta. Dessutom har jag då glädjen att kunna se bilden på en QD-Oled tv på ett sätt som överensstämmer med bildskärmen .
Om du inte tycker att du behöver kritisk färghantering utan tycker att det duger gott med en skärm som är välkalibrerad från fabrik så kan du spara några tusenlappar,
Dell UltraSharp U2723QE tycker jag verkar vara en utmärkt skärm till hyggligt pris. du kan ju Googla och kolla själv. Lycka till

Den skärmen kör jag med o är helnöjd, kör den ihop med en Mac Studio

Jag har en Mac Studio med en 27 tum 4K skärm från Benq och en äldre Dell 27 tum , båda med hårdvarukalibrering. Jag har inga problem alls med skalning av bilden utan allt fungerar smärtfritt.
Om du skriver ut mycket bilder så är det lättare att ställa in skärmen så att den utskrivna bilden motsvarar skärmbilden så kan hårdvarukalibrering vara bra. Jag har sparat mycket papper tack vare detta. Dessutom har jag då glädjen att kunna se bilden på en QD-Oled tv på ett sätt som överensstämmer med bildskärmen .
Om du inte tycker att du behöver kritisk färghantering utan tycker att det duger gott med en skärm som är välkalibrerad från fabrik så kan du spara några tusenlappar,
Dell UltraSharp U2723QE tycker jag verkar vara en utmärkt skärm till hyggligt pris. du kan ju Googla och kolla själv. Lycka till
Jag har varit rätt nöjd med den Imac 27" 5k jag haft tills nu. Och skriver inte ut längre för det mesta. Ibland skickar jag iväg någon bild för print men som sagt inte ofta även om jag tänker mig en del i framtiden som projekt men det blir inget jag printar själv längre :)
Tack för tipsen :)

Din nuvarande iMac har inte en Retina skärm utan är "vanlig" 2560x1440. Retina skärmarna introducerades på iMac först 2014. Så en Asus ProArt eller liknande hyffsad skärm med 1440p ger nog likvärdig eller bättre bild än den du har idag. Så ha inte för mycket ångest över skärmen :)

Target display var aldrig en höjdarfunktionalitet för övrigt, det låter mycket bättre än det är. Tanken är såklart toppen, att kunna nyttja sin gamla dator som skärm. Men utförandet var väldigt klumpigt. Man var tvungen att starta den gamla iMacen och komma in i MacOS, sedan kunde displayport kontakten aktiveras som en ingång istället för utgång och man kunde få sin bild.

Så det var mer en kontakt som även kunde agera som video in än en bildskärmskontakt... Om det säger en något.

Det går en del ganska vilda diskussioner om upplösning på skärmar för Mac med. Generellt så verkar 1440p och 5K vara de "optimala" upplösningarna för MacOS för de flesta. De bägge är egentligen samma upplösning. 5K upplösningen råkar bara vara 1440p med fyra gånger så mycket pixlar. Så samma skala på ikoner, text med mera. Men med mycket bättre detaljrikedom på 5K, samt att kurvor, text med mera är mindre "pixliga".

Jag kör en 4K skärm på jobbet med min Mac där. Jag har inget problem med det men 4K är 1080p men med den höga detaljrikedomen likt hur jag skrev ovan. Problemet verkar vara när folk använder en 4K skärm men vill skala om användargränssnittet så att ikoner etc har samma storlek som de haft om det varit en 5K skärm. Vilket går men då måste allt skalas i realtid mer eller mindre, det blir en "udda" skalning och det ger lite problem.

Så om du skaffar en 27" 4K skärm och ersätter din 1440P iMac med så kommer alla ikoner med mera troligtvis se onormalt stora ut. Om det är ett problem för dig är såklart en personlig sak att avgöra :)

Och ja, de nya M datorerna har smugit upp upplösningarna lite så man har något mer arbetsyta på de skärmarna än de tidigare.
Såg sedan att det var en "sen 2014" skärm jag hade. Tack för tipsen :) Jag är så oteknisk så jag har verkligen svårt att räkna på sådant med upplösning och hur eventuella skärmar kommer påverka hur det ska se ut i slutändan 🙈
Därför jag frågar efter lite specifika exempel på visa modeller till skärmar tillsammans med en Mac mini som de vet har funkat bra, då har jag lite olika att gå på jag vet från andras erfarenhet blir bra, och lite olika prisförslag att gå på.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar