Annons

Frågor till er med Ixus 40

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har aldrig ägt någon W1:a, men eftersom om du läser det jag skrev tidigare, så svar ja, nog är jag ganska säker på att den tar bättre bilder. Sen får du ju en mindre och smidigare kamera oxå.

Canon Ixus 500 (och även 430) som redan nämts i denna tråd tar oxå mycket bra bilder (bättre än P100/120 och förmodligen W1 då), men enligt mitt öga inte riktigt i klass med P150. Dock har ju dessa modeller inte samma videofunktioner som Sonymodellerna och framförallt Ixus 40.

mvh
 
Är inte Sony W1 rejält fetare (i mm alltså) jämfört med Canon Ixus 40? Jag menar är det inte mer rätt att jämför kameror i samma storlek tex Canon Powershot?
 
sagan skrev:
Märkliga testbilder, de där nattbilderna.

Ixusbilderna är ju överexponerade och därför är bruset mer framträdande.
Gör man exponeringarna lika så blir oxå brusnivåerna lika.

Pbase bilder från olika fotografer, med olika motiv och ljus, säger inget om bildkvalitén på kamerorna.

Jag tycker snarare att Sonyn ser ut att vara mer exponerad. Högdgrarna är mer utbrända och husfasaderna, ja hela bilden faktiskt, är ljusare, bortsett från bakgrunden men den bör man kanske inte titta så mycket på, liksom vattnet, eftersom att det var molnigare när IXUS-bilden togs.

Det är ingen som helst tvekan om att Sonyn, i det fallet, återger BETYDLIGT mer detaljer.
 
Japp, du har nog rätt, men det är ju framförallt på den betydligt ljusare himlen (bakgrunden) som bruset är framträdande.
Hade himlen varit lika mörk på ixusbilden som på sonybilden, så hade inte bruset alls varit så framträdande.

I vilket fall som helst så tycker jag exponeringarna är så väldigt olika, att bilderna inte fungerar bra som jämförelse.
 
scenic skrev:
Åtminstone lite "likadana" bilder att jämföra mellan:

Canon Ixus 40
http://steves-digicams.com/2004_reviews/sd300_samples.html

Sony DSC-W1
http://steves-digicams.com/2004_reviews/w1_samples.html

Jag skulle ha valt Ixus 40 jag, eller kanske ännu hellre som tidigare föreslogs Ixus 500.

ta och kolla på pbase.com och jämför dessa två med mera slumpmässiga amatörfoton. Efter inte så lång granskning så börjar man se skillnaden kan ja lova.

Sen att Sonyn är snabbare gör oxå den till ett självklarare val för mig. :) Börjar se den lilla extra vikten som en plus oxå. Även om den lite mer blir den ju knappast tung i fickan.
 
Senast ändrad:
Går det att jämföra bilder med varandra på Pbase? Kan inte bilderna vara efterbehandlade där, i både Photoshop och Neat Image?
 
Vad är det att undra om? Har du råd så köp den senaste ixus-modellen, jag lovar dej att den är bättre än de tidigare, du behöver inte ens fundera, det är så företag jobbar.
 
skelett skrev:
Vad är det att undra om? Har du råd så köp den senaste ixus-modellen, jag lovar dej att den är bättre än de tidigare, du behöver inte ens fundera, det är så företag jobbar.

vilken är senaste IXUS då? snackar du om 40? 430 är ju bättre och det är ju knappast den nyaste
 
Skärpa över hela bilden (framför allt i kanterna) och brus ja. Jag skulle gissa att IXUS430 har större dynamisk omfång åxå.
 
430 är inte alls bättre. sämre filmning, skärm, mm. små skillnader men varför inte köpa den senaste modellen? frågan är lixom överflödig om man inte begränsas av pris.
 
Om man vill filma så köper man en DV-kamera?
Jag brukar inte sitta och titta på bilderna på LCD:n på kameran.

Men visst. Vill man specifiera sig lite så kan man ju säga att 430:n har bättre bildkvalitet, vilket väl ändå borde vara det väsentliga på en stillbildskamera?
 
Jag har en 400 som är likadan som 430 förutom någon knapp till och nåt mer i menyerna. Är supernöjd med den MEN..jag är lite avundsjuk på 40:ans bätttre filmläge. Man ska inte underskatta den funktionen. Visst är DV bättre men den orkar jag inte alltid ha med.
Att kunna filma korta snuttar som direkt hamnar i datorn och 'följer med' bildfilerna på köpet är helt suveränt ibland.
Större skärm är super men eftersom den inte har fler pixlar på 40:an är jag inte helt imponerad.
Nästa ixus har säkert fler pixlar på den. Den köper jag...
 
Linmajon skrev:
Jag har en 400 som är likadan som 430 förutom någon knapp till och nåt mer i menyerna. Är supernöjd med den MEN..jag är lite avundsjuk på 40:ans bätttre filmläge. Man ska inte underskatta den funktionen. Visst är DV bättre men den orkar jag inte alltid ha med.
Att kunna filma korta snuttar som direkt hamnar i datorn och 'följer med' bildfilerna på köpet är helt suveränt ibland.
Större skärm är super men eftersom den inte har fler pixlar på 40:an är jag inte helt imponerad.
Nästa ixus har säkert fler pixlar på den. Den köper jag...

Håller med.
Det är klart att man har en DV kamera om man ska filma men inte alltid man orkar ta med den + att alla kanske inte har en.
Att kunna filma småkorta snuttar som faktiskt blir mycket fina på datorn me tanke från att det är ifrån en digitalkamera är inte så dumt. Nog för man inte rymmer så mycket på korten om man inte har typ 1GB men ändå.. små snuttar kan vara kul att spela in.. :)

Sen har jo Sony W1 samma filmläge. Ja köpte den istället för Ixus 40.. kommer säkert ångra mig och vilja ha den när ja får hem Sonyn.. men då bara för formatet. :) Sen tycker ja Canonen är faktiskt mycket snyggare...
 
Ixus 430 är bättre än Ixus 40 vad gäller bildkvalitét.
Inte så konstigt, den har större sensor och skarpare optik.
Fördelen med Ixus 40 är att den är mindre och lättare.
 
Jag håller inte med om att Sonyn är snabbare precis!
Med Ixus 40 kan du ju fota i högsta kvalitet tills kortet är fullt med en bildhastighet av 2,38 b/s.
Det är värdefullt i vissa sammanhang, ex fota barn eller sport! Man behöver aldrig vänta på buffert-tömmning, bara hålla ner knappen så länge det finns plats på kortet!
Med sonyn gäller max 4 bilder i rad med hastigheten 1.7 bilder/sekund!
Sen får man vackert vänta hela 9 sekunder innan man kan fortsätta!
 
Senast ändrad:
Hej,
Jag var och köpte en Ixus 40 för knappt en vecka sedan.
Jag valde mellan Ixus 430 och denna 40:a. Min grabb har en 430:a, som jag lånat och var nöjd med.
Men efter att ha "klämt och känt" på bägge, så föll valet på 40:an. För att den var mindre och smidigare, vilket var ett av mina viktigaste argument. Alltså lätt att ta med, bara stoppa i bröstfickan.
När det gäller bildkvaliten, så var jag nöjd med vad 430:an presterade OCH det jag hittils sett från 40:an så är jag nöjd. Skall det tas "viktiga" bilder, så använder jag min DSLR. Ixus är "bara" en antecknings- och party-kamera...

//Conny
PS jag tog en bild i går morse i lite halv taskigt ljus och i 180km/h, som jag är rätt nöjd med. Se denna länk !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.