Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

frågor stativ och panorama

Produkter
(logga in för att koppla)

[xstream]

Aktiv medlem
Tjo!

Jag har en fråga som ställts flera gånger förr men som jag inte tycker har fått ett riktigt bra svar, åtmistone inte i de trådar jag tittat igenom.

Jag har tänkt att införskaffa ett nytt stativ i dagarna eftersom jag har lite nya behov och för närvarande ett gammalt stativ. Mitt primära har jag fått ärva av min far och inköptes av under andra halvan av 60-talet för ofantliga 200 sek, som kuriosa kan jag berätta att han vid tillfället tjänade 1200 som butiksbiträde i den lokala ica-affären.

Jag har idag en D70 (ung. 600g), tyngsta objektivet är Nikons 70-300 med VR (ung. 750g) och det finns tillfällen då jag vill använda min SB-600-blixt (ung. 400g med batterier) samtidigt. Ska man lägga på rejält med marginal på det så behöver själva stativet klara en vikt på 3kg + största huvudet.

Förutom en bra tripod så behöver jag ett trevägshuvud för vanlig fotografering, tvåvägs skulle fungera men man kan väl lika gärna satsa på ett trevägs direkt.

Framförallt, och den största anledningen till att jag byter, vill jag ha ett panoramahuvud.

Ett stativ som dessutom klarar av att fälla skaftet för makrofotografering hade inte varit helt dumt men på ett sätt känns det som att ett stativ som går fälla riktigt långt ner fungerar bättre.

Problemet med att hitta bra information om det panoramahuvuden är att väldigt många verkar kalla varenda objektiv som går vrida runt z-axeln för ett panoramaobjektiv men riktigt så lätt är det ju tyvärr inte så därför skulle jag behöva lite info från er som faktiskt fotar panoraman med stativ.

den utrustning jag tittat på är manfrotto 055, 804rc2 och 303 plus.

Den utrustningen går loss på nästan 6000, ska man ha 055xprob som går fälla för makro så hamnar prislappen på strax över 6000. finns det några bra alternativ? jag har tittat på panosaurus och tycker den ser lite otrevlig ut med all plast och nodal ninja är nästan lika dyr som manfrotto 303 plus.

En annan relevant fråga är om man behöver 303 plus eller klarar sig på de korta stavarna i vanliga 303 för att hitta nodpunkten på ett 300mm-objektiv.

Cheers
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.