Annons

Frågor om Tokina AT-X 12-24/4

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_086

Aktiv medlem
Jag har funderingar på att köpa ett Tokina AT-X 12-24/4 DX II till min D90. Känns som ett bra val då jag mestadels fotar med brännvidd 18 mm med mitt 18-105. Dessutom vill jag ha lite mera vidvinkel.

Ett par funderingar bara:

* Är det ett vanligt problem med ett felfokuserande Tokina 12-24 ? Jag har tex. läst att en del Sigmaobjektiv har problem med det. Gäller det även Tokina i samma utsträckning?

* Hur fungerar det med polariseringfilter till Tokina AT-X 12-24/4 ?

//Johan

Jag kan inte uttala mig om hur vanligt det är med felfokuserande Tokina-objektiv. Man hör inte lika mycket om det som om tex Sigma, men åas så lär det finnas betydligt fler Sigma-objektiv i omlopp.
Jag tror att problem med sånt inte är så stora som man kan tro när man läser på internet. Det är ju de som klagar som hörs/syns mest. Resten är ju ute och fotar. :)

Jag har faktiskt inte använt polfilter särskilt mycket på min Tokina 12-24, men det är ju samma problem som alltid på vidvinklar, att man får olika mycket effekt på olika delar av bilden, eftersom styrkan på effekten varierar med vinkeln till solen. Om man inte vrider så att effekten blir maximal så går det att använda polfilter även på lite vidare vinklar men...

Här är ett exempel på 18mm (dock inte tagen med Tokinan):
http://motljus.no-ip.org/bilder/wideanglecp.jpg

Jag har funderingar på att köpa ett Tokina AT-X 12-24/4 DX II till min D90. Känns som ett bra val då jag mestadels fotar med brännvidd 18 mm med mitt 18-105. Dessutom vill jag ha lite mera vidvinkel.

Har själv en D90 med 18-105 och behöver ta interiörbilder i lägenheter/villor. Vad är det för skillnad mellan Tokina 12-24 och det nya Tokina 12-24 II? Undrar om det är värt de extra tusenlapparna med den nya?

Den nya versionen har inbyggd AF-motor och ger alltså AF på D40(x)/D60/D5000. Den har även uppdaterad antireflexbehandling och ska enl. Tokina ha bättre prestanda (mindre risk för flare osv) vid motljus. Jag tycker personligen inte att det sistnämnda är något direkt problem med den "gamla" vesionen...

Har haft Tokinan till min D80 och det funkade bra, utan felfokusering som båda mina Sigma 70-200 2.8 hade.

Tror att problemet är med Sigmas inbyggda fokusmotor, så att problemet inte infinner sig på objektiv med skruvfokus, men ska inte svära på det.

Ang polfilter så funkar det bra på Tokinan, eller bra och bra, kan vara lite luriga effekter på så vid brännvidd men det funkar.
Om du skulle få vinjettering beror nog på hur tjockt tilter du har,
finns vissa modeller som är smalare.

Har köpt den "gamla" versionen av Tokina 12/24 mm och har hunnit testa den. Vad kan man säga... Grymt bra!
Jobbar som fastighetsmäklare och tar egna bilder, det känns bättre än att leja ut jobbet.
Den stora uppdateringen för Tokinas nya 12/24 är ju i autofokus så om man redan löst detta med ex. en D90 så behövs det ju inte.

Har också det "gamla" och är helnöjd. Det enda man kan säga att det kanske är i största laget om man jämför med ex Nikons original. Jag har inte upptäckt någon felfokus, ´ganska svårt att göra för övrigt på en sådan vidvinkel nedbländad till ex bl 8 ;-).
Mvh
JB

Ett par funderingar bara:

* Är det ett vanligt problem med ett felfokuserande Tokina 12-24 ? Jag har tex. läst att en del Sigmaobjektiv har problem med det. Gäller det även Tokina i samma utsträckning?

* Hur fungerar det med polariseringfilter till Tokina AT-X 12-24/4 ?

//Johan

Jag har haft polfilter till min Tokina 12-24/4 som jag hade tidigare. Det funkade helt underbart!!!
Jag sålde optiken pga jag behövde frigöra pengar. Nu vill jag ha en sådan igen

Nu är tråden kanske lite gammal men jag skulle vilja veta om ni som kört med polfilter på 12-24'an har köpt ett sånt hiskeligt dyrt B&W slim för 1700 :- eller kan man köra på ett kenko/hoya standard size för 300-500 :- ?

Om det blir lite vinjetering stör mig inte men om det blir svarta hörn så är det inge skoj.

Tack på förhand!

jag har kört med ett vanligt Hoya "tjockt" filter och det blir lite vinjettering i vidaste läget.

Går att åtgärda i photoshop.

Jag har ett Hoya Pro1 som jag tycker funkar bra. Jag har väl iofs använt det sparsamt på 12mm mtp att effekten blir så olika över himmeln, men jag har inte fått vare sig svarta hörn eller vinjettering som jag tänkt på. Pro1 är ju dock lite tunnare än "standard"-varianterna, men det funkar iaf med vanliga objektivlock, vilket det ju inte gör på B+W, om jag minns rätt... -jag är inte hemma just nu, så jag kan lite leta genom bilderna efter exempel tagna på 12mm...
Denna är tagen på 15mm:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/hovshallar_stacking.jpg

Mitt Pro1 köpte jag för nån femhundring inkl. frakt, på ebay... Fast då var väl kronan något starkare iofs...

Alright då ska jag slå till på ett "standard" fast av bättre kvalité, sjysst bild förresten! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar