Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om National Geographic-väskan (NG2475)

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasy

Aktiv medlem
Hej,

Är mycket intresserad av en sådan eftersom min nuvarande Lowepro Mini Nova AW (?) börjar bli liten.

Det jag undrar är helt enkelt hur mycket som får plats. Får man plats med en D70, ett "normalzoom" som 18-70 eller 17-35 samt ett tele, AF 180? Mitt 50/1.8 får gärna också slinka ner, men det verkar ju få plats i något av ytterfacken.

Undrar också hur den är som datorväska, för vad jag vet så finns det en plats för en dator där. Går det att ta ut innandömet så pass att man kan ha den som skolväska, alltså en laptop plus lite skolböcker i den?

Tacksam för svar. Vet någon förresten var man kan provköra den i Stockholm?

Mvh
Jonas
 
Jag får utan problem plats med följande:

* Laptop
* D200 med monterat 70-300 VR
* 17-50/2.8
* 180/2.8
* Blixt SB-600
* Batteri+laddare
* 3 filter
* Kortläsare

Då är det ändå en hel del plats kvar, bla tomt i de två yttersta fickorna. Så du får med lätthet plats med D70+normal+tele+50:a i huvudfacket. Det lär gå ner en blixt eller större objektiv ytterligare dessutom.

Merparten av fodringen går att plocka bort så att det blir som en vanlig axelväska. Dock är laptop-vadderingen fastsydd i väskan, men den påverkar ju inte utrymmet nämnvärt. En annan flexibel lösning är att plocka ur den "inre" väskan och använda den tillsammans med ex. en ryggsäck. Så körde jag med D200+70-300 och 17-50 när en ryggsäck passade bättre än axelväska.

Jag har bara haft den några veckor men är än så länge nöjd. Den var större i verkligheten än jag trodde baserat på bilder, både utrymmesmässigt och hur den sitter på kroppen.
 
Jösses, då är den bra mycket större än vad jag trodde! :) Tack så mycket för det informativa svaret, verkar sannerligen vara en väska att växa med.

Då lägger jag nog en beställning på den + en väska till stativet (urk, fotografering är en dyr hobby).
 
Är det någon som testat om man kan pressa ner en 13" macbook i denna?
Mycket svårt att hitta några exakta mått på datorfacket tycker jag.
 
Jag skulle säga till 99% säkerhet att det går.
Min nya laptop är 341mm bred och är, irriterande nog, några ynka millimeter för bred.

Men nog är väl en 13" mac nättare än så?
 
freka586 skrev:
Jag skulle säga till 99% säkerhet att det går.
Min nya laptop är 341mm bred och är, irriterande nog, några ynka millimeter för bred.

Men nog är väl en 13" mac nättare än så?
Height:
2.75 cm (1.08 inches)
Width:
32.5 cm (12.78 inches)
Depth:
22.7 cm (8.92 inches)

Det är på fishåret att den går ner då alltså?
 
Mja, det är ju inte mycket marginal, men min uppfattning är att det går.

Kanske om du ringer eller mailar någon fysisk butik som har den inne? Just kombinationen Mac och foto är inte särskilt ovanlig, så kanske de har möjlighet att prova för säkerhets skull?
 
freka586 skrev:
Mja, det är ju inte mycket marginal, men min uppfattning är att det går.

Kanske om du ringer eller mailar någon fysisk butik som har den inne? Just kombinationen Mac och foto är inte särskilt ovanlig, så kanske de har möjlighet att prova för säkerhets skull?
Jo visst, man skulle kunna göra det. Men då skulle jag få dåligt samvete för jag kommer hur som helst att köpa den på nätet, 700:- billigare än vad det kostar här i stan...:)
 
Ang att pressa ner en macbook så går det, jag brukar själv bära runt min macbook i väskan, visst är det tajt men det går :)
 
Bjuhren skrev:
Ang att pressa ner en macbook så går det, jag brukar själv bära runt min macbook i väskan, visst är det tajt men det går :)
Det var skönt att höra, för jag har beställt en!
799:- var ju inte så farligt så jag tog en chansning, men i värsta fall får man väl slänga ner pcn på 12" :D
 
Det var ett bra pris, när jag skaffade min för drygt 1.5år sen var lägsta jag kunde finna den för 1000kr, iofs kunde jag köpa den i butik så det var väldigt skönt.
Hoppas du kommer trivas lika bra med väskan som jag!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.