Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om några filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Pestbarn

Aktiv medlem
Är ute efter att köpa några filter till min nyinköpta Finepix S9600, men är självklart ganska borttappad när det gäller detta. Hamnade på ScandinavianPhoto.se, och hittade följande filter som verkade intressanta (och som jag inte vet vad de är till för):

Cokin Filter P42 Diffr Galaxy
Cokin Filter P55 Star 16
Cokin Filter P56 Star 8
Cokin Filter P57 Star 4

Vad gör dessa, samt finns det någon som har några exempelbilder tagna med dessa filter?

Jag kikade även på Hoya Filter Close-Up + 4 Hmc 58mm och vill bara vara säker på att +4 är det med störst förstoring. Har jag rätt eller har jag fel? Och med tanke på att närgränsen på Finepix S9600 är endast 1 cm, vilket macrofilter blir bäst av +1, +2, +3 och +4?

Som det ser ut nu är jag intresserad av att köpa UV-, polarisations-, Skylight-, macro- samt gradientfilter. Några tips på bra sådana (58mm)? En sista fråga, vilka gradientfilter (med vilka färger) är bra i vilka sammanhang?
 
Tack, det hjälpte. Nu söker jag bara några tips på macro-, UV-, Skylight-, polarisations- samt gradientfilter.
 
Enda anledningen till att ha dem ( Skylight och UV ) är väl som relativt billiga "stötdämpare", men jag har slutat med det. Genom åren har jag bara dängt i backen en enda gång och då gick det åt h-lv-t- rejält. Frontlinsen fick en ganska stor flisa urslagen, men PL som satt på höll. Ringen blev bucklig och filtret gick inte att lossa, men inte sjutton skyddade det.

Som funktionsfilter är de totalt obsoleta i den digitala världen.
 
Cirkulärt polfilter.
Halvtonade grå i olika densitet.
Ev. ett eller ett par olika ND-filter(gråfilter)

Kolla in den här tråden, där står en del om gråfilter och densiteter.

Den här artikeln behandlar polfilter.

Makrolinser har jag aldrig använt. Kör med Tamron SP 90mm 1:1 Macro.
 
Vandraren skrev:
Makrolinser har jag aldrig använt. Kör med Tamron SP 90mm 1:1 Macro.
Tack för alla bra tips. Angående macro, jag är ute efter macrofilter, inte macrolins, eftersom att min kamera har ett fast objektiv som inte går att byta ut.
 
Pestbarn skrev:
Tack för alla bra tips. Angående macro, jag är ute efter macrofilter, inte macrolins, eftersom att min kamera har ett fast objektiv som inte går att byta ut.

Jo, jag förstår det men blanda inte ihop LINS med OBJEKTIV. Ett objektiv består av flera linser.

Ett filter ändrar ljusets karaktär, medan en lins är slipad och BRYTER ljuset.

Alltså:
PolFILTEr, UV-FILTER, MakroLINS.

Det är lätt att blanda ihop begreppen...
 
Ah, då var det jag som tänkte fel. Så jag kan alltså köpa en macrolins till min kamera, om jag förstått det rätt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.