kidix
Aktiv medlem
Har lite smått börjat fota med m42 objektiv på min Sony a300. Jag har en enkel adapter utan elektriska kontakter så jag får ställa in allt manuellt. Lite krångligt då jag normalt kör med "A" läget Jag får gissa mig till hur bilden blir då det enda jag kan ställa in på kameran är slutartid.
Bilderna har blivit ganska fina men inte alls så skarpa som jag vill ha dem. Fotar mest närbild och det är det jag vill fortsätta med på manuella objektiv.
Normalt fotar jag makro med med manuell fokus även på min AF objektiv, men det blir mycket skarpare än med dessa m42 r. Har bla. en Minolta macro 50mm 2.8
Har nu beställt en adapter med med autofokus "confirmation ".
Hur funkar det? Jag har förstått att bildstabilisatorn kommer att fungera på kameran och det kanske hjälper mitt problem lite .
Är det någon här som kan något om detta och vill ge mig lite tips.
Objektiven jag lekt med är Macro Takumar 1:4/100mm och Super-Takumar 1:2/55, båda med och utan mellanringar. Har även en Helios 44M-4 2/58 men har inte använt den ännu.
Hoppas på hjälp
Bilderna har blivit ganska fina men inte alls så skarpa som jag vill ha dem. Fotar mest närbild och det är det jag vill fortsätta med på manuella objektiv.
Normalt fotar jag makro med med manuell fokus även på min AF objektiv, men det blir mycket skarpare än med dessa m42 r. Har bla. en Minolta macro 50mm 2.8
Har nu beställt en adapter med med autofokus "confirmation ".
Hur funkar det? Jag har förstått att bildstabilisatorn kommer att fungera på kameran och det kanske hjälper mitt problem lite .
Är det någon här som kan något om detta och vill ge mig lite tips.
Objektiven jag lekt med är Macro Takumar 1:4/100mm och Super-Takumar 1:2/55, båda med och utan mellanringar. Har även en Helios 44M-4 2/58 men har inte använt den ännu.
Hoppas på hjälp