Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om m42-adaptrar till Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

kidix

Aktiv medlem
Har lite smått börjat fota med m42 objektiv på min Sony a300. Jag har en enkel adapter utan elektriska kontakter så jag får ställa in allt manuellt. Lite krångligt då jag normalt kör med "A" läget ;) Jag får gissa mig till hur bilden blir då det enda jag kan ställa in på kameran är slutartid.
Bilderna har blivit ganska fina men inte alls så skarpa som jag vill ha dem. Fotar mest närbild och det är det jag vill fortsätta med på manuella objektiv.
Normalt fotar jag makro med med manuell fokus även på min AF objektiv, men det blir mycket skarpare än med dessa m42 :eek:r. Har bla. en Minolta macro 50mm 2.8
Har nu beställt en adapter med med autofokus "confirmation ".
Hur funkar det? Jag har förstått att bildstabilisatorn kommer att fungera på kameran och det kanske hjälper mitt problem lite .
Är det någon här som kan något om detta och vill ge mig lite tips.
Objektiven jag lekt med är Macro Takumar 1:4/100mm och Super-Takumar 1:2/55, båda med och utan mellanringar. Har även en Helios 44M-4 2/58 men har inte använt den ännu.
Hoppas på hjälp :)
 
Nja - AF confirm tror jag inte riktigt på, däremot focus confirm. AF indikatorn i sökaren kommer att indikerar när Du hamnat rätt i fokus.

En lös exponeringsmätare är guld värd i detta läge. Beg. Minolta IV F är tillräckligt. Borde gå att hitta för under en tusing på fleeBay. Dess ersättare V F tillverkas fortfarande, men under annat namn. Sekonix finns också.
 
Tänk på att du behöver ställa A/M-omkopplaren på objektiven till M om du vill kunna blända ner objektivet.

Pentax Takumar objektiv brukar vara riktigt skarpa, men som hos de flesta objektiv så krävs några stegs nerbländning för bästa skärpa. Och för makro kan man behöva lite större skärpedjup för att kunna sätta skärpan.
Dock blir m42 objektiv lite omständliga att använda till handhållen makro eftersom sökaren blir mörkare vid nerbländning. Så man brukar behöva ställa om objektivet till M för komponering och sen slå om till A när bilden tas. Men när man gör detta så är det lätt att röra kameran lite så fokus hamnar fel.

Något som också är viktigt för manuell fokusering är att ställa in dioptri-inställningen för sökaren. Att hitta exakt rätt inställning för detta är ibland inte så lätt, men när man väl gjort det så kommer det vara lättare att se var fokus hamnar,
 
Nja - AF confirm tror jag inte riktigt på, däremot focus confirm. AF indikatorn i sökaren kommer att indikerar när Du hamnat rätt i fokus.

En lös exponeringsmätare är guld värd i detta läge. Beg. Minolta IV F är tillräckligt. Borde gå att hitta för under en tusing på fleeBay. Dess ersättare V F tillverkas fortfarande, men under annat namn. Sekonix finns också.

Tack för det snabba svaret!!!
Ok! Jag tor jag förstår, den talar om för huset ungefär när det finns något att fokusera på?
Exponingsmätare tror jag kanske inte att jag behöver, vi får se... jag kan ju snabbt se om bilderna blir bra exponerade, det är skärpan som är problemet.
Jag gjorde ett ablum med några av bilder jag tagit, valde så klart sådana som är relativt skarpa, med något undantag, här :
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=280971
 
Tack för snabbt svar!
Jag har kunnat blända ner på objektivet.
Super-Takumar 1:2/55 är väldigt skarpt, det märks även när jag fotar handhållet och fasst skärpan inte riktigt fungerar som det brukar.
Hur ställer man enklast in dioptri-inställningen rätt? Har lite dålig syn också :(

Stämmer det att bildstabilisatorn kommer att fungera med en annan adapter?

Här finns några bilder jag lade upp idag:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=280971
De är naturligtvis inte mina oskarpaste och jag gillar verkligen resultaten (när det funkar) objektiven ger mig vad det gäller bokeh, färger mm.


Tänk på att du behöver ställa A/M-omkopplaren på objektiven till M om du vill kunna blända ner objektivet.

Pentax Takumar objektiv brukar vara riktigt skarpa, men som hos de flesta objektiv så krävs några stegs nerbländning för bästa skärpa. Och för makro kan man behöva lite större skärpedjup för att kunna sätta skärpan.
Dock blir m42 objektiv lite omständliga att använda till handhållen makro eftersom sökaren blir mörkare vid nerbländning. Så man brukar behöva ställa om objektivet till M för komponering och sen slå om till A när bilden tas. Men när man gör detta så är det lätt att röra kameran lite så fokus hamnar fel.

Något som också är viktigt för manuell fokusering är att ställa in dioptri-inställningen för sökaren. Att hitta exakt rätt inställning för detta är ibland inte så lätt, men när man väl gjort det så kommer det vara lättare att se var fokus hamnar,
 
Ja bildstabilisatorn ska fungera.
Den adaptern jag har med elektronik och fokus confirm lurar kameran att det är ett 50mm1.7 som sitter på.

Och om jag mins rätt så valde man brännvidd på adaptern vid beställning, jag har provat med objektiv på 35 och 55mm och funktionen finns där,
men kameran tror ju fortfarande att det är 50mm.

jag gissar att den använder den informationen för att få bildstabilisatorn att fungera optimalt så man ska nog inte gå för långt ifrån den brännvidden man lurar kameran att tro att det sitter på.

Sedan är det jättetråkigt att Sony tagit bort funktioner på senare modeller som finns på min gamla A100, jag kan köra i A-läget (tidsautomatik) och den mäter och exponerar rätt helt utan objektiv!! eller med en dassrulle med ett "på tejpat" förstoringsglas om man så vill.

En annan sak jag kan tipsa om som jag går och funderar på är om man ska byta mattskiva till en sådan här. blir ju mycket lättare att se fokus då.

http://cgi.ebay.com/Dual-45-Split-I...igital_Camera_Accessories&hash=item27ace7b55f
 
Jag et att det kommer att hjälpa mig mycket med bildstabilisatorn!
Snälla förklara litemer om hur A100 funkar med manuella objektiv! Skulle den kunna denna enkla adapter?! En sån måste jag hitta! Kan inte vara för dyra!
Jag valde inte med brännvidd, visste inte vad man skulle välja då jag använder mellanringar ibland.
Mattskiva, jag vet inte ens vad det är!!
Tack! Skall genast kolla upp detta!
Kaarina

Ja bildstabilisatorn ska fungera.
Den adaptern jag har med elektronik och fokus confirm lurar kameran att det är ett 50mm1.7 som sitter på.

Och om jag mins rätt så valde man brännvidd på adaptern vid beställning, jag har provat med objektiv på 35 och 55mm och funktionen finns där,
men kameran tror ju fortfarande att det är 50mm.

jag gissar att den använder den informationen för att få bildstabilisatorn att fungera optimalt så man ska nog inte gå för långt ifrån den brännvidden man lurar kameran att tro att det sitter på.

Sedan är det jättetråkigt att Sony tagit bort funktioner på senare modeller som finns på min gamla A100, jag kan köra i A-läget (tidsautomatik) och den mäter och exponerar rätt helt utan objektiv!! eller med en dassrulle med ett "på tejpat" förstoringsglas om man så vill.

En annan sak jag kan tipsa om som jag går och funderar på är om man ska byta mattskiva till en sådan här. blir ju mycket lättare att se fokus då.

http://cgi.ebay.com/Dual-45-Split-I...igital_Camera_Accessories&hash=item27ace7b55f
 
Kan bara hålla med - Det är ett dj-vl-a oskick att tro att alla "nybörjare" bara kommer ett "knäppa kort" under hela sin foto-karriär. Hur f-n ska de kunna utforska gränserna för sin kunskap och kreativitet om de inte har tillgång till verktygen. Att analogt tankeexperiment - en förarkarriär som börjar i NasCar ( rundbana i vänstervarv ) kommer knappart att sluta i ett F1-stall om man bara har tillgång till träning i bilar som är byggda för att svänga till vänster.

En smidig lösning på problemet med exponering utan objektiv och ljusmätning är att leta efter begagnade a700-hus och se till att programvaran i kameran är/blir uppgraderad till v.4. I dag går de att hitta för rimliga pengar på Blocket, fleeBay och Tradera. Jag har inte prisbilden uppdaterad, men skulle tro att de är under 5k nu. Det andra alternativet är en lös mästare.

Det finns bra adaptrar från James T Lau i China - hans hemsida är ett skämt, men hans grejjor är bra, så alla står ut :D De ger EXIF information efter vad Du valt för brännvidd och största bländare, ger "focus confirm" och förser bildstabiliseringen med brännviddsinformation ( korta brännvidder = minde amplitud i förflyttningen av sensorn ).

Du kan välja mellan två vägar att anpassa M42-objektiven för A-mount;

• en adapter avsedd för ett enda objektiv, eller
• en adapter som klarar fyra olika objektiv.

Adaptern för fyra objektiv är, i mitt tycke, lite trixig att använda när man byter objektiv, men när det väl ställts in för ett visst objektiv är den lätt att använda. Av och till velar jag om hur jag ska hantera de analoga objektiv jag har på hyllan och jag lutar åt att köpa en adapter till varje objektiv. Det är lite galet att skaffa ett tokskarpt analogt objektiv för att sedan låta det samla dam, men ibland räcker inte tiden till för all man vill hinna med.
 
...
En annan sak jag kan tipsa om som jag går och funderar på är om man ska byta mattskiva till en sådan här. blir ju mycket lättare att se fokus då.

http://cgi.ebay.com/Dual-45-Split-I...igital_Camera_Accessories&hash=item27ace7b55f
Varför då? Med en adapter med focus confirm, är det ju redan löst. Varför reparera två gånger?

Jag är av hävd misstänksam mot "för låga" priser på fleeBay - man brukar få vad man betalar för. Min fokuseringsskiva till a900, låt vara diagonal snittbild, bred mikrorasterring och pålagt rutnät, kostade 20 ggr så mycket, men då är den tillverkad av ett välrenommerat företag ( brightscreen.com ) som levererar kvalitetsprodukter.
 
Jag gillar a700 :an, min dotter har en. Kanske skulle jag byta ut min a300 mot en sådan. Sökaren på kameran är större på min så jag ser också bättre på den.
Hon kommer hit idag, dottern. Jag kan testa med hennes kamera. Är det något speciellt att tänka på att ställa in i menyn för att använda min enkla adapter? Fungerar endast manuellt läge? Är det så att den "enkla" adaptern jag har fungerar till a100 och a700 (även till minolta 5D och 7D efter vad jag förstått)?

Kaarina

Kan bara hålla med - Det är ett dj-vl-a oskick att tro att alla "nybörjare" bara kommer ett "knäppa kort" under hela sin foto-karriär. Hur f-n ska de kunna utforska gränserna för sin kunskap och kreativitet om de inte har tillgång till verktygen. Att analogt tankeexperiment - en förarkarriär som börjar i NasCar ( rundbana i vänstervarv ) kommer knappart att sluta i ett F1-stall om man bara har tillgång till träning i bilar som är byggda för att svänga till vänster.

En smidig lösning på problemet med exponering utan objektiv och ljusmätning är att leta efter begagnade a700-hus och se till att programvaran i kameran är/blir uppgraderad till v.4. I dag går de att hitta för rimliga pengar på Blocket, fleeBay och Tradera. Jag har inte prisbilden uppdaterad, men skulle tro att de är under 5k nu. Det andra alternativet är en lös mästare.

Det finns bra adaptrar från James T Lau i China - hans hemsida är ett skämt, men hans grejjor är bra, så alla står ut :D De ger EXIF information efter vad Du valt för brännvidd och största bländare, ger "focus confirm" och förser bildstabiliseringen med brännviddsinformation ( korta brännvidder = minde amplitud i förflyttningen av sensorn ).

Du kan välja mellan två vägar att anpassa M42-objektiven för A-mount;

• en adapter avsedd för ett enda objektiv, eller
• en adapter som klarar fyra olika objektiv.

Adaptern för fyra objektiv är, i mitt tycke, lite trixig att använda när man byter objektiv, men när det väl ställts in för ett visst objektiv är den lätt att använda. Av och till velar jag om hur jag ska hantera de analoga objektiv jag har på hyllan och jag lutar åt att köpa en adapter till varje objektiv. Det är lite galet att skaffa ett tokskarpt analogt objektiv för att sedan låta det samla dam, men ibland räcker inte tiden till för all man vill hinna med.
 
Jag tror att den borde fungera - jag kan ju inte testa. På a700 vet jag att det fungerar och jag vill minnas att det gjorde det på KM D 7D, a100 och KM D 5D har jag inte koll på, men rimligtvis beter de sig likadant. a700 är en betydligt bättre kamera, så de andra är av mindre intresse imho.

Det finns ett menyval i a700 för att exponera utan objektiv och om jag inte minns fel ( lat - orkar inte kolla i kameran ) kan man använda M med full ljusmätning också. Jag har ett Rodenstock X-Heliopan som jag leker med och det fungerar UA på a700 i A, borde göra det i M också, men varför använda det om A fungerar.

Testa Dig fram - fällor och fel är en effektiv läromästare, ehuru frustrerande.
 
Jag fick tag på en a100 för ca 1600:- på ebay! Om den funkar bra skall jag använda den till manuella objektiv. Eftersom jag tänkt köpa en a550 senare känns det dumt att satsa mycket pengar på en a700.
Jag har förstått att de elektriska kontakterna på adaptern bla. behövs för att få huset att känna av brännvidden på objektivet (som default är 50mm) för att aktivera bildstabilisatorn.
Hur är det om jag använder en annan brännvidd? T.ex. min 100mm makro?
Om jag köper en adapter med100mm brännvidd vad händer då jag använder mellanringar?
 
Förefaller vara en vettig strategi. Om a550 hägrar i framtiden, blir a700, trots sin kapacitet, lite återvändsgränd.

Adaptern har per definition ingen brännvidd. Däremot innehåller chipet i adaptern information om brännvidd och största bländare. Det finns så vitt jag vet inget "default value", men av erfarenhet är 50/1,7 rätt vanligt att ha - blir nästan rätt i de flesta fall. Kan man skräddarsy adaptern, dvs. ge den exakt rätt information om objektivet, blir det imho bättre - men dyrare ( undantaget är adaptern för fyra objektiv ).

Se till att mellanringarna är avsedda för A-mount och att de har elektriska kontakter, helst alla åtta. Kameran får därmed kontakt med chipet i adaptern.
 
Lite OT: Jag hittade en jämförelse som jag gjorde för ett par månader sen. Pentacon 50mm f1.8 med M42-adapter mot Sony DT 18-55mm (@50mm) på Sony A330. Det slutade med att mina Pentaconobjektiv (29, 50 och 135 mm) numera samlar damm i en byrålåda... Kanske i avvaktan på ett framtida FF-kamerahus med stor och bra sökare?

1. Objektiv med M42-adapter: Om MF ställs in på kameran så får man ingen Focus Assist.
2. Objektiv med M42-adapter: Om AF ställs in på kameran så får man Focus Assist, men fokusskruven "nöter" på adaptern. Det låter illa, men troligen inte farligt?
3. Focus Assist bakfokuserar ca 20 cm på 4 meters avstånd.
4. [email protected] är ungefär lika skarpt som [email protected].
5. [email protected] är klart skarpare än [email protected].
6. F16 uppvisar ingen synbar skärpeskillnad, gäller både Pentacon och Sony.
7. Sonyn ger bättre färger(?). Behöver utredas mera...
8. I stort sett omöjligt att fokusera manuellt pga. den lilla mörka sökaren i Sony α330.
9. Fullformatsobjektiv förlorar helt uppenbart ett bländarsteg i ljusinsläpp på en APS-C-kamera. Det finns säkert en logisk/optisk förklaring till detta...
10. Exponeringsautomatik via bländarförval fungerar, men vid stor nedbländning spärras avtrycket. Troligen för att AF inte låser in.
 
Kaarina, du ska inte använda SSS (stabiliseringen) om objektivet är mer än 1.5x längre än det värdet som adaptern reovisar till kameran. Om du sätter ett 100mm objektiv (eller längre) på en "50mm" adapter kommer stabiliseringen göra mer skada än nytta.
Det är dock aldrig några problem att använda KORTARE objektiv - det enda som händer då är att stabiliseringen inte arbetar tillräckligt mycket. Om du sätter ett 25mm objektiv på en 50mm adapter kommer SSS "kompensera" för hälften av skakningarna. Men att hälften av skakoskärpan försvinner är ju knappast "dåligt".

Manuella objektiv och adapterade objektiv kräver mycket mer arbete när man fotograferar - och är definitivt långsammare i hanteringen... Hur sport- och fågelfotografer klarade sig för 30 år sedan är för mig ett mysterium - men dom var nog helt enkelt bara dj-vligt duktiga... :)

Däremot är det ju både väldigt roligt, och inte speciellt dyrt att "leka" lite. För min egen del tycker jag det är utvecklande att behöva tänka efter lite mer när jag fotograferar - bara detta i sig själv kan göra underverk för den "fotografiska kvaliten" på mycket man gör. Det finns dessutom ganska många manuella objektiv som för en väldigt liten kostnad slår väldigt dyra moderna zoomar på fingrarna vad det gäller den rent tekniska kvaliten.

Är det du som har en annons om Minolta AF-gluggar på blocket?
 
...
... Hur sport- och fågelfotografer klarade sig för 30 år sedan är för mig ett mysterium - men dom var nog helt enkelt bara dj-vligt duktiga... :)
...
<OT>
De använde en Novoflex-lösning med skärperingen kopplad till ett pistolgrepp - intryckt = fokus nära & utsläppt = fokus långt borta. Det gick att följa flygande fågel, faktiskt bättre än vad dåliga AF-lösningar presterar i dag, men det krävde ordentligt med träning innan man lyckades och misslyckanden kunde kosta ordentligt med pengar på på filmtiden.

Jag hade av och till gratis dia-film eftersom jag kände killar på SVT-labbet och fick det av bobinen som inte gick att spola in i kassetterna till deras filmkameror för fältbruk - oftast 100-125 cm, men jag fick betala för att få den soppad, så visst sved det ibland när hela rullar var sk-t.
</OT>
 
Det är dock aldrig några problem att använda KORTARE objektiv - det enda som händer då är att stabiliseringen inte arbetar tillräckligt mycket. Om du sätter ett 25mm objektiv på en 50mm adapter kommer SSS "kompensera" för hälften av skakningarna. Men att hälften av skakoskärpan försvinner är ju knappast "dåligt".
Det där stämmer väl inte riktigt?
Det är väl snarare tvärt om, så om man använder kortare brännvidd än stabilisering är iställd för så kommer stabilisering kompensera mer än den borde. Ju längre brännvidd som stabiliseringen är inställd för desto fortare rör sig sensorn.

Dvs om man använder 25mm och stabiliseringen är inställd för 50mm så kommer sensorn röra sig dubbelt så mycket som den borde (och effekten borde bli ungefär samma som om stabiliseringen är helt avstängd). Om man istället använder 100mm brännvidd när stabiliseringen är inställd för 50mm så kommer sensorn röra sig hälften så mycket som den borde (och ungefär hälften av rörelsen kompenseras för).
 
Helt rätt naturligtvis (att det jag skrev inte stämmer) :) , jag skrev motsatsen till vad jag tänkte i logiken. Lite för mycket mail på en gång när man kommer hem efter en lång uppkopplingsfri helg...
Kort brännvidd ger låg förstärkning mellan vibrationsmätning > sensorrörelse
Lång brännvidd ger hög förstärkning mellan vibrationsmätning > sensorrörelse

Ibland (lite för ofta) går det lite för fort. Tur att någon var vaken! :-/
MVH/J
 
Ja, det är jag, på Blocket :)
Har alldeles för många och rensar lite :)

Jag vill testa manuella för lekandet skull, och det kommer att bli mest mest makro och närbilder . Därför blir det troligen aldrig längre än 100mm som mitt Takumar makro är.
Jag har 2st 50mm, ett 55mm och mitt 100mm makro. Så jag klarar mig med adapterna jag beställt (anpassad för 50mm) på 50-55 och beställer ett special till 100mm makrot.

Att det är krångligare gör mig absolut inget. Jag ser detta exprimenterande som något spännande och kreativt, egentligen är själva processen som är roligast, om jag sedan lyckas knäppa några stycken guldkorn blir det extra bonus bara.

Jag har alltid fotat digitalt och med mycket automatik. Har aldrig befunnit mig där många av fs medlemmarna varit. Med film, ljusmätare och nästan kvar på ingenjörsutbildning. Så nu går jag åt det andra hållet :)


Kaarina, du ska inte använda SSS (stabiliseringen) om objektivet är mer än 1.5x längre än det värdet som adaptern reovisar till kameran. Om du sätter ett 100mm objektiv (eller längre) på en "50mm" adapter kommer stabiliseringen göra mer skada än nytta.
Det är dock aldrig några problem att använda KORTARE objektiv - det enda som händer då är att stabiliseringen inte arbetar tillräckligt mycket. Om du sätter ett 25mm objektiv på en 50mm adapter kommer SSS "kompensera" för hälften av skakningarna. Men att hälften av skakoskärpan försvinner är ju knappast "dåligt".

Manuella objektiv och adapterade objektiv kräver mycket mer arbete när man fotograferar - och är definitivt långsammare i hanteringen... Hur sport- och fågelfotografer klarade sig för 30 år sedan är för mig ett mysterium - men dom var nog helt enkelt bara dj-vligt duktiga... :)

Däremot är det ju både väldigt roligt, och inte speciellt dyrt att "leka" lite. För min egen del tycker jag det är utvecklande att behöva tänka efter lite mer när jag fotograferar - bara detta i sig själv kan göra underverk för den "fotografiska kvaliten" på mycket man gör. Det finns dessutom ganska många manuella objektiv som för en väldigt liten kostnad slår väldigt dyra moderna zoomar på fingrarna vad det gäller den rent tekniska kvaliten.

Är det du som har en annons om Minolta AF-gluggar på blocket?
 
Helt rätt naturligtvis (att det jag skrev inte stämmer) :) , jag skrev motsatsen till vad jag tänkte i logiken. Lite för mycket mail på en gång när man kommer hem efter en lång uppkopplingsfri helg...
Kort brännvidd ger låg förstärkning mellan vibrationsmätning > sensorrörelse
Lång brännvidd ger hög förstärkning mellan vibrationsmätning > sensorrörelse

Ibland (lite för ofta) går det lite för fort. Tur att någon var vaken! :-/
MVH/J

Hej
Ursäkta fattar ej hur bränvidden kommer in. Hur går det med ett macro ?
Är det inte mest hur mycket kamera huset rör sig horizontellt och vertikalt som påverkar ? Det rör sig ju lika mycket oberoende av objektiv. Sedan kanske det krävs en ökad förstärkning eller dyligt om man har ett 50 eller ett 300 mm ?? Eller är jag ute på hal is på sommaren :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.