Annons

Frågor om Lomo LC-A

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarrr

Aktiv medlem
Idag fick jag hem en Lomo LC-A (jippie!) och det ska bli väldans kul att ge sig ut och dokumentera omvärlden
jag har dock några frågor om kameran

- Jag har läst att det ska gå att göra dubbelexponeringar med kameran, hur gör jag det? Jag har testat att trycka av en extra gång efter att jag har tagit en bild men det funkar inte. Är det meningen att jag ska rulla tillbaka filmen?

- Fungerar alla blixtar som inte kräver sladd till kameran? Jag tänkte leta upp någon liten blixt, kanske någon av er har ett förslag?

- Har sett att många LC-A-användare använder cross-framkallning. Är det någon som har något labb att rekomendera som gör det bra? Jag har mailat VSFL men de verkar lite tveksamma till att gå med på det. Vore ju annars bra att hitta ett labb som inte tar flera hundra för att framkalla....

- Har ni några övriga tips som jag bör tänka på då jag fotar med kameran? Jag har nämligen precis stoppat in en rulla och endast tagit två bilder, har tänkt att den här första rullen ska bli en slags provrulle.
 
oskarrr skrev:

- Har sett att många LC-A-användare använder cross-framkallning. Är det någon som har något labb att rekomendera som gör det bra? Jag har mailat VSFL men de verkar lite tveksamma till att gå med på det. Vore ju annars bra att hitta ett labb som inte tar flera hundra för att framkalla....

Ett lokalt labb är att föredra, då du kan ha personlig kontakt med personen som framkallar.
Finns risk för att dom tror att det blivit misstag eller så annars.

/Henri
 
På en del, eller kanske de flesta, kameror kan man göra dubbelexponeringar genom att hålla in knappen för återspolningspärren när man drar fram filmen. Det kan vara bra att spänna filmen med återspolningsveven lite innan.
 
Grattis till LC-A'n!
Dubbelexponerandet med hjälp av returknappen fungerar för det mesta. Vanligare sätt i Lomovärlden är att skicka rullar emellan olika medlemmar och exponera samma rulle flera gånger med ofta rätt bisarra resultat.

Lomo säljer en liten blixt man kan byta färg på som är rätt skojig. Annars duger vilken sladdlös som helst.

När det gäller lab har jag goda erfarenheter av Odenlab och Crimson. Fast gratis är det inte.

Ett tips är att inte glömma skärpan. Själv glömmer jag den jämt och ständigt.
Sedan är det väldigt behändigt att öka på exponeringstiden med hjälp av att hålla för exponeringsmätare mer eller mindre med pekfingret.
Titta på min hemsida där det finns bilder tagna med flera olika tekniker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.