Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om konvertorer

Produkter
(logga in för att koppla)

varmdo_at1981

Aktiv medlem
Hejsan!


*
Jag funderar på Sigmas 150-500mm objektiv i kombination med en 2x konvertor så det blir 300-1000mm tillsammans med konvertorn.

Är det någon som vet var man köper sådana här konvertorer och sedan måste de ju passa både till kameran (Nikon D90) och till objektivet.

--- Tror ni denna Siga-anpassade konvertor även skulle passa till deras 70mm macro-objektiv?


*
Finns det någon bra 2x konvertor till Nikons 70-300mm så att det omvandlas till 140 - 600mm?

Var kan man köpa dessa konvertorer och hoppas de i sin tur passar till objektivet i fråga och min kamera (Nikon D90).



Tacksam på förhand för inkommande svar :)

Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Sigma telekonvertor + Sigma-objektiv

Hejsan!


Lite tillägg till mitt ovanstående inlägg :)


Här hittade jag en Sigma Telekonvertor som passar för Nikon:
http://www.dustin.se/pd_5010149919.aspx

Här är Sigma-objektivet jag tänkt använda konvertorn till som jag ej köpt än:
http://www.japanphoto.se/product/ob...jektiv-150-500mm-f-5-6-3-dg-apo-os-hsm-nikon/

Och här är Sigma-objektivet som jag redan har sedan förut:
http://www.fotovideo.se/aspx/loginV...rodukt/prdinfovnet.aspx?plid=61444&plid=61444 (Dock inköpt hos "Fotokungen")


Funderingar:

Enligt ovanstående inlägg finns mina funderingar, men som ett litet tillägg till det som jag redan undrar över.

* Passar denna konvertor jag hittat till både Sigmas 150-500mm samt till Sigmas 70mm macro?

* När det gäller inzoomning tillsammans med 2x-konvertorn, kommer det motsvara 300 - 1000mm gentemot ett vanligt objektiv utan konvertor med 300-1000mm?


Jag har en Nikon D90-kamera.


Tack på förhand :)

Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Sigma 150-500 har ju bländare 5-6,3. Med en teleförlängare så kommer du att tappa autofokus. Normalt så fungerar inte autofokus på bländare mindre än 5.6 om man inte har en proffskamera. Då kan man köra på bländare 8 oxo. Men en 2X förlängare så tappar du 2 bländaresteg. 6.3 blir alltså 13. Då måste det vara himla just om kameran ska hitta rätt fokus även om man tejpar för några av kontakterna på objektivet.
/Lars
 
Bildexempel?

Hejsan!


Finns det bildexempel med ovannämnda konvertorn i kombination med ovannämnda objektiv?

Eller andra bilder där konvertorer används?


Med vänliga hälsningar at1981 !!
Ps. Tack på förhand för de visade bildexemplena. Ds.
 
Ingen bra idé att köra konverter med den gluggen! Du tappar för mycket i skärpa och ljus! Ta dig närmare fotoobjektet istället! Mer planering är det som gäller! Med det kommer dom fina bilderna!

/Mvh
Magnus
 
Alexander, precis som andra som svarat dig tror jag att en 2x-konverter på de objektiv du nämner är en ganska dålig idé. Kanske kan du prova med en 1,4x-konverter istället -- då förlorar du inte lika mycket i ljusstyrka och skärpa.
 
Bländarsteg?

Hejsan!


Jag är inte så insatt, vad innebär begreppet bländarsteg?
Det har något med ljusstyrka att göra, så mycket har jag förstått.

Finns det några bildexempel på hur det är med ljusstyrkan vid olika s.k. bländarsteg?


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
1,4x*1,5x = 2,1x ??

Tommy:
Med Nikon D 90 och Sigmas 150-500 mm kommer du upp i 450-1500 mm eftersom kameran ger 1.5 x.
M.v h. Tommy
Hmm... Kan du beskriva för mig hur man får fram svaret 1500mm?

Erland:
Alexander, precis som andra som svarat dig tror jag att en 2x-konverter på de objektiv du nämner är en ganska dålig idé. Kanske kan du prova med en 1,4x-konverter istället -- då förlorar du inte lika mycket i ljusstyrka och skärpa.


Hejsan!!

Tommy rekommenderar kamerans inbyggda digitala zoom, tyvärr har jag inte hittat rätt knappar på min kamera än utan enbart använt den optiska zoomen.

Och Erland rekommenderar en 1,4x-konvertor framför en 2x konvertor av alldeles självklara skäl :)

Så nu funderar jag på, att om man kombinerar konvertorn med den digitala zoomen utifrån Sigmas 150 (X1) -500 (X2) mm objektiv så kan det som max bli 315 - 1050mm (Y2 = X2*1,4*1,5) --- Hmmm... vet inte om jag räknat rätt utifrån Tommys beräkningar ovan?


Fungerar denna 1,4x-konvertor i sådana fall även till Sigmas 70mm makro?


Tack på förhand för svar :)

Med vänliga hälsningar at1981 !!

Ps 1. Men med facit i hand utifrån allt som skrivits är det bästa att satsa på ett objektiv med önskad förstoring utan extrahjälp av konvertrar och grejs. Ds 1.

Ps 2. Här verkar Sigma själva rekommendera en 2x-konvertor till sitt redan superdyra objektiv så då borde ju ljusstyrka och sådant i objektivet försämras där med i kombination med konvertorn?
( http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3349&navigator=3 )
Ds 2.
 
Tommy rekommenderar kamerans inbyggda digitala zoom, tyvärr har jag inte hittat rätt knappar på min kamera än utan enbart använt den optiska zoomen.
Nja, någon "digital zoom" existerar inte i verkligheten. Däremot kan man beskära bilden och göra delförstoringar.

Ps 1. Men med facit i hand utifrån allt som skrivits är det bästa att satsa på ett objektiv med önskad förstoring utan extrahjälp av konvertrar och grejs. Ds 1.
Det har du helt rätt i. Och ett 150-500 ger ju ganska hyfsad brännvidd.

Jag har själv en 1,4x-konverter till mitt Canon 100-400, men det är sällan jag finner anledning att använda den. Bara i speciella situationer överväger fördelarna nackdelarna.
 
Med Nikon D 90 och Sigmas 150-500 mm kommer du upp i 450-1500 mm eftersom kameran ger 1.5 x.

M.v h. Tommy

Omräknat med 1,5 x så blir det 225 - 750 mm. Sedan blir det mer när du lägger till en konverter. 1,4 x så blir det: 315 - 1050 mm och med konverter 2,0 så blir det som Tommy skriver 450 - 1 500 mm. mvh Stefan Andersson
 
Hej

Jag har varken rekomenderat converten till objektivet eller skrivit om någon digital zoom. Har själv ett 300 2.8 och det är ett gränsfall med 2X converter använder mest 1.4 convertern. Så jag håller med 2L8 i hans inlägg.
Har du haft en fullsensor D700 har du hamnat på 1000 mm.
Men här hamnar du med din D90.Om du har gluggen på 500mm.
2 X 500 = 1000 X 1.5 = 1500mm
Du blir säkert nöjd med bara gluggen. Lycka till.

M.v.h. Tommy
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.