Annons

Frågor om K20D

Produkter
(logga in för att koppla)
quarc skrev:
Jag har hört att EDR ger mer brus, men har inte hunnit testa.

Det låter ju rimlig. Förstärkningen(ISO) kanske ökar i lågdagrar för att få bättre teckning där. Startar man från ISO 200 skulle jag tro att det sällan ger något påtagligt synligt brusproblem.

Möjligen kan det kanske vara så att den exponerar efter inställt ISO och bildens mörka delar för att sedan minska känsligheten i ljusa partier. En test vore intressant.
 
Som vanligt vore det önskvärt med typ 100 gånger bättre manual från Pentax där det står vad funktionerna faktiskt gör och vilka nackdelar de har (de flesta bra saker har ju oftast en baksida). Men som vanligt får vi väl lista ut det själva. Tror inte detta är specifikt för Pentax iofs, men trist ändå.
 
Väcker liv i en gammal tråd...

Hej!

Jag har börjat bli kompis med RAWformatet men RAWknappen och jag kommer inte helt överens. Har den inställd så att den kopplar om till RAW från jpeg och att den inte alltid ska avbryta. Ändå hoppar den ibland spontant tillbaka till jpegläget. Varför gör den det??

Den "gröna knappen" har jag kommit på mig själv att endast använda i M-läget. Någon som använder den på någt finurligt sätt i tex läge Av?

En allmän fråga om RAW: Vitbalans, dynamic range borde vara funktioner som inte spelar någon roll hur de är inställda när jag använder RAW - har jag rätt?

Ha d fint och visst borde pentax vara bättre representerat i nästa nummer av fotosidan!!

/jesper
 
Jag funderar på att uppgradera från k200d till k20d och undrar bara snabbt att hur mycket skiljer de optiska sökarna sig mot varandra i dessa kameror. Sökaren i k200d känns så klaustrofobiframkallande i skum belysning.
Tyckte det skulle va onödigt att starta en ny tråd då K20D redan diskuteras i denna ;)
 
Jag funderar på att uppgradera från k200d till k20d och undrar bara snabbt att hur mycket skiljer de optiska sökarna sig mot varandra i dessa kameror. Sökaren i k200d känns så klaustrofobiframkallande i skum belysning.
Tyckte det skulle va onödigt att starta en ny tråd då K20D redan diskuteras i denna ;)


jag skulle nog säga man upplever stor märkbar skillnad.
man ser mer detaljer på det man fotar och lättare att panorera.
 
Hej!
.........
En allmän fråga om RAW: Vitbalans, dynamic range borde vara funktioner som inte spelar någon roll hur de är inställda när jag använder RAW - har jag rätt?

Ha d fint och visst borde pentax vara bättre representerat i nästa nummer av fotosidan!!

/jesper

Jag har K10 och det skiljer en del ...
Vitbalansen brukar jag ställa in i alla fall, bra om man är osäker i efterhand vad det var för ljus och ingen justering brukar behövas efteråt.
Har du inte dynamiskt.. inställt så blir det en vanlig bild om du inte drar i reglagen en del. X innebär ju att kameran lyfter upp lågdagrar, och det kan du göra i efterhand i ditt bildprogram eller konverteringen. Nu minns jag inte om X oxå innebär att högdagrarna dämpas, men visst är det så? Är högdagrarna utbrända så är dom...

Om du söker så finner du, bör gå att hitta info i tidigare trådar.
http://www.fotosidan.se/forum/search.php
Exempelvis:
http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=485997
 
Senast ändrad:
Hej

Lånar tråden lite. Funderar själv på att göra ett K20-inköp men jag undrar om det finns ngn användare som äger en K20 som testat autobracketing funktionen?

Jag är intresserad av HDR och fick reda på att med K20 så kan man ta 5 autobracketed bilder i ett svep dvs med continous foto shooting, detta innebär att man inte alltid behöver ta med sig stativ.

Ngn som har synpunkter på hur detta fungerar på kameran samt hur kameran är i största allmänhet?

mvh
 
har inte testat bracketingen men 5 bilder utan stativ kan ju beroende på slutartiderna ta en lång stund.
man kan även stänga av auto och gör omfokusering mellan intervallerna om man vill.
även val mellan 1/2 eller 1/3 som stegintervall.
 
har inte testat bracketingen men 5 bilder utan stativ kan ju beroende på slutartiderna ta en lång stund.
man kan även stänga av auto och gör omfokusering mellan intervallerna om man vill.
även val mellan 1/2 eller 1/3 som stegintervall.

Jag tänkte mer på korta slutartider.

Men vad tycker du om kameran i allmänhet?

Svårt att hitta glas till Pentax?

mvh
 
Har bytt från Canon 40d till K20 och är helnöjd.40d är så avskalat perfekt att den är tråkig.Ergonomin på 40d är oslagbar men något gör att nivån på bilderna inte når upp till 400d som jag hadde tidigare...Pentax har en del egenheter som gör kameran rolig och bilderna blir riktigt bra redan med kitten.(nerbländad några steg)Med Canon suktade man hela tiden efter svindyra objektiv vilka ger marginellt bättre bilder än den plastiga is kitten...
Jag har inte fotat med k20 så länge,men jag tror och hoppas att den positiva känslan ska hålla i sig,efter sommaren så vet man...

/Sverker
 
Har bytt från Canon 40d till K20 och är helnöjd.40d är så avskalat perfekt att den är tråkig.Ergonomin på 40d är oslagbar men något gör att nivån på bilderna inte når upp till 400d som jag hadde tidigare...Pentax har en del egenheter som gör kameran rolig och bilderna blir riktigt bra redan med kitten.(nerbländad några steg)Med Canon suktade man hela tiden efter svindyra objektiv vilka ger marginellt bättre bilder än den plastiga is kitten...

/Sverker

Men K20 är fortfarande riktigt dyr i jämförelse med andra kameror eller letar jag på fel ställen?

mvh
 
Nä! kolla prisjakt,för jag uppfattar K20d kittet riktigt prisvärt om man kollar mot Canon 50d eller Nikon d90...

Andrahandsvärdet är nog inte lika bra för Pentax,men det känns lite roligare att inte ha Canon/Nikon som alla andra...
 
Nä! kolla prisjakt,för jag uppfattar K20d kittet riktigt prisvärt om man kollar mot Canon 50d eller Nikon d90...

Andrahandsvärdet är nog inte lika bra för Pentax,men det känns lite roligare att inte ha Canon/Nikon som alla andra...

Hittar kittet för ca 8000 SEK är det prisvärt eller korrekt prisintervall på kameran?

mvh
 
Annars fins ju K200 kitt i silver till bra pris,(3990kr)något mindre,färre knappar men riktigt bra bilder med alII kitt
objektivet.
 
Hej

Lånar tråden lite. Funderar själv på att göra ett K20-inköp men jag undrar om det finns ngn användare som äger en K20 som testat autobracketing funktionen?
Jag är intresserad av HDR och fick reda på att med K20 så kan man ta 5 autobracketed bilder i ett svep dvs med continous foto shooting, detta innebär att man inte alltid behöver ta med sig stativ.
Ngn som har synpunkter på hur detta fungerar på kameran samt hur kameran är i största allmänhet?
mvh

Har inte K20 och har inte sysslat med HDR. Ska du sätta ihop bilder till HDR på fri hand måste programmet du använder kunna justera bilderna i vertikal/horisontal-led eftersom du rör dig nån millimeter.

Jag köpte K10, men blev lite sugen på K20 när den kom men jag stod emot... K10 med batterigrepp är en lite tung kombination(jag har batteri, minneskort och fjärr i greppet), men det funkar för det mesta för mig. K20 har samma kropp som K10 men har mer finesser som tex livewiew, ökat dynamiskt omfång, 21 bilder/sek med 3Mp och har fler Megapixlar än K10.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.