Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

frågor om framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
har äntligen fått tummen ur och köpt vätskor och har börjar framkalla hemma

och så dyker det upp lite frågor-

jag är osäker på hur jag ska förvara framkallare och fix. brukar ni späda ut allt och förvara det så eller späder ni
inför varje gång ni framkallar?

sen är det ju det här med hållbarhet. räcker det med att man sprayar sånt där antioxideringspray i plastflaskan?
hur pass länge kan man räkna med att det håller då?
vet att man man brukar rekommendera glasflaskor,
men det kanske mest är aktuellt om man framkallar väldigt sällan eller har stora mängder vätska hemma?

sen har jag en fråga om fix - acufix använde jag igår. det står att klarningstiden är mellan 30-180 sekunder.
jag är dock osäker på om klarningstid innebär = färdigt, eller om det betyder att det är en tid man ska gånga
med tre. vi gångade alltid klartiden med 3 på skolan, men jag vet inte varför vi gjorde det.

sen är väl det bästa att helt enkelt kolla hur negativet ser ut, om det är färdigfixat,
men jag tycker det är svårt att se, vet inte riktigt ur det ser ut när det är slöjat.

och en fråga till - kan man fixa för länge ,så att negativet tar skada av det menar jag?
( pratar nu inte om timmar eller så, men ibland tar jag i med tiden bara för att jag ska vara säker på att det blir färdigfixat)

Rekommenderad hållbarhet för olika lösningar brukar stå på förpackningen...och varierar mellan olika framkallare.
Sedan finns det ju också de som gärna låter framkallaren oxidera lite extra så att de får sin egen känsla för framkallningen.

Annars borde det finnas datablad att hämta på tillverkarens hemsida.

Ju mindre luft du har i flaskan desto mindre kommer din soppa att oxidera, dvs kan du komprimera flaskan/dunken på något sätt och därmed pressa ut luften så kan det ju vara ett bättre sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar