ANNONS
Annons

Frågor om filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompe

Medlem
Lite svårt att veta vart jag skulle lägga den här frågan men...

Jag har precis köpt en D70s och eftersom jag åker till New York snart tänkte jag passa på att köpa lite filter (dom verkar vara duktigt mycket billigare på B&H och Adorama än i Sverige) och har då alltså lite frågor om filter:

1. ND filter verkar ju otroligt användbart och intressant att experimentera med, frågan är bara hur "starka" ND filter som är mest användbara ?

2. Är det stor skillnad mellan kvaliten på filter från olika tillverkare ?, inser att det förmodligen är skillnad eftersom priskillnaden kan vara enorm men duger dom billigare för en som vill testa på filter ?

ND-filter kan vara bra om man vill ha långa slutartider mitt på dagen eller vill kunna fota med ljusstarka objektiv vidöppna mitt på dagen.
Hur starka man ska ha? Jag har inte själv några ND-filter ännu, men skulle nog i första hand köpa ND8, tror jag.

Klart det skljer. Framför allt skiljer det i antireflexbehandlingen. På billiga filter är den dålig eller obefintlig, medan den är bra på dyrare filter. Dålig dylik ger ökad risk för problem framför allt vid fotografering i motljus.

ND-filter har jag endast vid några få tillfällen använt och då, just som Robert skriver, för att få längre slutartider. Avtonade gråfilter (graduerade ND-filter) använder jag dock oftare ffa för att jämna ut exponeringen vid landskapsfotografering med stora kontraster mellan mark och himmel. Ett annat filter jag använder är polarisationsfilter för att dämpa reflexer.
Avtonade filter bör vara fyrkantiga för att man ska kunna reglera höjden på avtoningen. De finns både i plast och i glas där de senare optiskt sett är bättre.
När det gäller filter man skruvar fast i objektivet rekommenderar jag mässingsfilter som B+W pga att de inte fastnar lika lätt i filtergängan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar