Annons

Frågor om D30 (fokushjälp utan blixt och hjulet vid sökaren samt snabbfunktion iso)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tesis

Aktiv medlem
Hej! Jag har tre frågor om min D30 som jag skulle vilja ställa...

1) Går det att använda sig av lampan (som sätter igång när man använder blixt) UTAN att använda blixten? Det är nämligen inte så enkelt att fokusera med mina manuella objektiv i väldigt väldigt mörka miljöer och jag vill inte förstöra bilderna och ljuset med blixt...

2) Hjulet brevid sökaren, vad är det till för och hur använder jag mig av det?

3) Finns det något sätt att ändra ISO genom någon snabbfunktion?
 
För att undvika vidare förvirring så antar jag att du menar 30D och inte den äldre D30. I vilket fall så gäller samma svar för båda modellerna.

1. Nej. Följdfråga: Dina manuella objektiv?
2. Diopter-inställning, för att glasögonbärare med måttligt synfel ska kunna använda kameran utan glasögon
3. Nej, det är väl inte så svårt att ändra med knappen som redan finns?
 
Om det är en D30 du har och inte en 30D så kan du ändra iso genom att i inställningarna ange att mittknappen på stora hjulet skall ha den funktionen.
 
Jag skrev D30 så givetvis menar jag den äldre D30? :)

1) Det är uselt tycker jag. Och jo, mina alldeles fantastiska Chinon. De kommer från 70-talet tror jag.
3) Finns det en ISO-knapp? I så fall har jag missat den, jag ändrar alltid via "MENU"



Jeppe skrev:
För att undvika vidare förvirring så antar jag att du menar 30D och inte den äldre D30. I vilket fall så gäller samma svar för båda modellerna.

1. Nej. Följdfråga: Dina manuella objektiv?
2. Diopter-inställning, för att glasögonbärare med måttligt synfel ska kunna använda kameran utan glasögon
3. Nej, det är väl inte så svårt att ändra med knappen som redan finns?
 
ISO val via set-knappen och den bakre inmatningsratten aktiveras via en "custom function". Ingången till dessa hittas nästan längst ner i kamerans meny. Väl i menyn för custom functions så är varje funktion ganska väldokumenterad i kameran. Bara att välja och vraka :)

Fokushjälplampan på D30:n är IMM patetiskt ljussvag och hjälper föga - det finns en custom function som stänger av den totalt, det gjorde jag för tre år sen och har inte saknat den sen dess. Lampan aktiveras så vitt jag vet bara vid autofokus så den är inte till hjälp vid manuell fokus. En liten ficklampa i blixtskon kanske kan vara nått?

Om man är riktigt desperat efter fokushjälpmedel så finns det nån tysk jeppe på ebay som säljer små chip som monteras på M42(/vad du nu har) adaptern och då ser till att autofokussystemet indikerar fokus (precis som det gör när man fokuserar manuellt med ett EF objektiv). Lär väl dock inte fungera så där jättebra i dåligt ljus eftersom D30:ns autofokus har lite problem då.

/Anders
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.