Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om Canon S95:an..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
1. I fall man ställer step zoomen på exempelvis 50 mm..kommer den brännvidden då ligga kvar och automatiskt väljas nästa gång jag startar upp kameran?

2. Hur är det med ratten på baksidan på S95:an..är den så pass trög numera att den inte ändrar sig "frivilligt"?

3. Stödjer den senaste versionen av Lightroom 3 Raw-filer från S95:an nu?

4. Ni som har erfarenhet..fungerar S95:an fint för gatufoto (inte minst att "skjuta från höften" med)?

Tänkte mest rent hastighetsmässigt med shutter lag och så. Autofokusen är kanske inte den snabbaste gissar jag, men hur blir det om man ställer in hyperfokalen och däremed struntar i att använda AF för den typen av bilder? Är "shutter lagen" då i paritet med exempelvis G7:an (den enda digitalkompakten jag har erfarenhet av sedan tidigare)?

5. Hur många RAW-bilder ungefär kan man räkna med att batteriet orkar med att klämma ur sig ifall man kontinuerligt tar en del bilder under några timmar, stänger av kameran lite då och då, fipplar med LCD-skärmen ibland osv?

6. Jag funderar även lite på Panasonic LX5:an då det verkar vara en fin kamera. Den känns rent storleksmässigt bättre i handen (perfekt där faktiskt) än S95:an. Den senare är nästan för liten i handen faktiskt, men samtidigt är det lilla formatet dess styrka ur ett "ta-med-sig-kameran-perspektiv". Är det någon av er som har erfarenhet av båda kamerorna?

Känner att jag bara måste svara på dina frågor :eek:)

Jag har själv ingen S95:a men en G11:a och utgår från den.

1) Så vitt jag vet minns ingen kamera vad den hade för zoom när den stängdes av förra gången utan återgår varje gång till normalläget.

2) Dpreview skriver så här i sitt test av S95 "When you start shooting more manually you need to take care not to accidentally change settings as you handle the camera between shots, but the rear control dial's detents make this less of a problem in day to day use than it was with the S90. "

3) Senaste versionen av Camera RAW (6.2) är från sensommaren och den stöder inte S95. Men det borde snart komma en ny version så problemet bör snart vara löst.

4) Autofokus är aldrig snabb på en kompakl, men S95 är i övrigt mycket responsiv. Dpreview skriver "Fast, responsive operation, and impressive buffer" Därmed fungerar det säkerligen bra att använda hyperfokalen med manuell fokus.

5) Raw eller jpg tror jag inte spelar så stor roll, det som drar ström är när du använder skärmen vilket är oundvikligt när den inte har någon optisk sökare. 150-200 bilder verkar vara vad batteriet orkar med.

6) Som jag skrev har jag bara en G11 som är nära besläktad med S90 och utgår i mina svar från den parallellen. Har du läst testen på Dpreview som just jämför Canon Powershot S95, Panasonic Lumix DMC-LX5 och Nikon Coolpix P7000? Länk

Min G11 känns rejält otymplig att ha i fickan och jag funderar på att en vacker dag även skaffa en mindre kamera som t ex S95 (G11:an är primärt införskaffad för dykning). Samtidigt är min G11 löjligt liten jämfört med mina EOS 1D hus med objektiv, så du får ta dig en funderare på vad du vill ha. Som du skriver är S95 så liten att man lätt fumlar med den då den saknar handgrepp mm.

Mvh
//Jonas Persson

Jag kompletterar lite med avvikande fakta.

1. S90 (och därmed även S95) minns vilken brännvidd du hade vald och återgår till denna vid uppstart, men om du stänger av kameran i bildvisningsläget startar den dock alltid på 28 mm.

3. Det finns en "release candidate" av Adobe Camera Raw version 6.3 för nedladdning: http://labs.adobe.com/technologies/cameraraw6-3/

4. Jag använder min S90 i huvudsak för gatufoto, jag tycker den fungerar utmärkt för detta ändamål. Med ett snabbt minneskort (30 MB/s) känns kameran mycket pigg, bra mycket snabbare än min gamla G9:a (vilken torde vara jämförbar med din G7:a)

Tackar för svaren, Jonas Persson! :)

Känns lite konstigt att sitta och skriva som om det vore till sig själv.. hehe

Hur man än vrider och vänder på det är en kompaktkamera alltid en kompromiss känns det som. S95:an verkar onekligen ha en hel del starka kort; där bildkvalitet, det behändiga formatet och de relativt goda iso-egenskaperna är de mest framträdande kanske. Batterikapaciteten är dock i minsta laget, tycker jag. Jag ska ta och läsa testet du hänvisade till och fundera vidare!

Förutom S95:an och LX5:an har jag en tredje kompaktare i tankarna - Ricoh GR Digital III. Den är dock ännu större och har vad jag förstår också lite problem med materialkvalitet, LCD-skärm som riskerar att flagna etc. Annars lockar ju en fast 28/2.0 lins som den har väldigt mycket!

Som sagt, jag funderar vidare..

Mvh Jonas Persson :)

Jag kompletterar lite med avvikande fakta.

1. S90 (och därmed även S95) minns vilken brännvidd du hade vald och återgår till denna vid uppstart, men om du stänger av kameran i bildvisningsläget startar den dock alltid på 28 mm.

3. Det finns en "release candidate" av Adobe Camera Raw version 6.3 för nedladdning: http://labs.adobe.com/technologies/cameraraw6-3/

4. Jag använder min S90 i huvudsak för gatufoto, jag tycker den fungerar utmärkt för detta ändamål. Med ett snabbt minneskort (30 MB/s) känns kameran mycket pigg, bra mycket snabbare än min gamla G9:a (vilken torde vara jämförbar med din G7:a)

Aah..tackar för kompletteringen, Sara. Låter finfint! :)

Dessutom kan man ju använda C-läget och lagra sina favoritinställningar där, inklusive brännvidd, bländare, iso osv.

S95 är en mycket fin kompakt och är så bra kompakter kan vara idag trots sina begränsningar. Jag gillar att ha kontroll över kameran och inte tvärt om. Dess manuella funktioner tillsammans med för en kompakt snabba respons gör den till en mycket god kandidat till min kameraficka (den är för liten för en väska som inte alltid kommer med). Alterantivet till att alltid ha en kamera med sig så att inga bilder missas är en mobilkamera, men enligt min mening är det inget alterantiv.

Mvh
//Jonas Persson

PS
Man vänjer sig vid namnförbistringen med tiden ;o)

en fråga. Bör man akta sig att hala fram sin S95:a i regn och snö? eller hanterar den "väder" på ett bra sätt?

Hur man än vrider och vänder på det är en kompaktkamera alltid en kompromiss känns det som. S95:an verkar onekligen ha en hel del starka kort; där bildkvalitet, det behändiga formatet och de relativt goda iso-egenskaperna är de mest framträdande kanske. Batterikapaciteten är dock i minsta laget, tycker jag. Jag ska ta och läsa testet du hänvisade till och fundera vidare!

Förutom S95:an och LX5:an har jag en tredje kompaktare i tankarna - Ricoh GR Digital III. Den är dock ännu större och har vad jag förstår också lite problem med materialkvalitet, LCD-skärm som riskerar att flagna etc. Annars lockar ju en fast 28/2.0 lins som den har väldigt mycket!

Jo, alla kameror är ju kompromisser; även en 1DsIII med Canons finaste objektiv har sina negativa sidor (storlek och vikt kan ju göra rätt rejäl skillnad).

Jag satt och funderade på samma kameror nyligen. Lutade mot LX5 eller NEX, men insåg till slut att det jag verkligen behövde var en kamera man alltid kan ta med sig och bara stoppa i fickan. LX5 är för stor, samma för NEX. Den enda kameran med rätt funktioner och tillräckligt bra bildkvalitet jag kunde hitta var S90/S95. Lekte lite med en GR-D III och visst är det en fin och väldesignad maskin, men priset är rent hutlöst (6990 lokalt) och den är lite större än vad jag ville ha. När man väl inte kan ha den i fickan längre kan man ju lika gärna släpa med en 7D eller nåt liknande.

Pga av vädret och obetänksamhet gjorde jag ett ofrivilligt test av min S90 (dock ej S95). Den låg i en ficka som blev allt mer snöfylld under en halvtimma när jag skottade fram min bil, och därefter i samma blöta ficka nån timma innan jag upptäckte den. Den överlevde utan problem.

Själv är jag lite paranoid efter fukt - kommer något arr oxidera och börja glappa om ett tag? Nu, två-tre veckor senare har dock inga problem uppstått. :)

ANNONS