Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

frågor om Canon f1

Produkter
(logga in för att koppla)

Stanley

Avslutat medlemskap
Hej!

Känner mig lite trött på min pentax k1000, så jag går i kamerköpartankar... tittade runt på nätet och såg lite olika intressanta modeller med gammal, hederlig känsla fast lite mer avancerade...

Nu till frågan: canon f1 verkade som en trevlig kamera - robust, stort tillbehörsprogram etc. Det verkade dock finnas flera olika modeller, typ old, F-1n etc... Vad är skillnaden? Har old-modellen skruvgänga? Det vill man ju inte ha!

tack för ev tips

/Stanley

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=19121
Här finner du kanske ngr svar,,

Old,modellerna är alla helt batterioberoende, vilket kan vara lockande för en del.

FN & AE modellerna indikerar på olika sökare på samma kamera, vad jag vet iaf.

Jag kan inte detta så bra,,,

En kille här på fs som heter Magnus Fröderberg (stavning?) kan detta bra + många andra.

/MVH Niclass,

Hade en F1 New förut, och den fungerade jättebra utan batterier med slutartider 1/90 s och kortare.

Ingen Canon F1 har skruvgänga. F1 (old) finns i två olika versioner, den äldre med helmetall-frammatningsarm, den nyare har plastspets på den. Den nyare versionen har ett vidare iso-område, den äldre är då lite begränsat. Exponeringsmätningen är i båda modeller också lite begränsat jämfört med andra kameror, men man har något som en spotmätning i alla fall och det tycker jag är en stor fördel, samtidigt att man ser i sökaren var exakt kameran mäter.
F1 old är helmekaniskt men kräver gamla 1,35v batterier för exponeringsmätning. Dom har ersatts med Zink-luft batterier som är dyra och svårtillgängligt.

F1n är batteriberoende och har ett mycket vidare mätområde och klarar därmed svåra ljussituationer bättre.

Båda kameror är definitivt värd att fotografera med, byggd som stridsvagnar, tål (nästan) vad som helst och kommer aldrig att svika dig.

Canon objektiven ur FD serien (den med kromringfattning) är hur bra som helst, delvis bättre än dagens motsvarigheter och billigt att köpa. FDn serien är inte lika välbyggd men ändå mycket bra och lika billigt.

Har Du tittat på en Nikon F2 att jämföra med?

Fördelen med den är:
- bättre exponeringsmätningsområde
- bättre sökarinformation
- steglös inställbara exponeringstider (det gillar jag stort)
- bättre tillgång till objektiv
- Nikonobjektiven är mest bättre i motljus, har mindre reflexer
- Tar vanliga 1,5 V batterier

Nackdelen:
- Exponeringsmätning ligger i sökaren, inte i kamerahuset, därmed har Du ingen mätning, om Du använder Ljusshaktsökaren eller nåt likadant. Hos Canon är mätningen i huset och Du kan använda vilken sökare som helst med bibehållen mätning.
- Mätarealen är inte så väldefinierat som hos Canon
- Canons Objektiv är ibland skarpare än Nikons

Maila gärna om Du vill veta mer.

volker skrev:
F1 old är helmekaniskt men kräver gamla 1,35v batterier för exponeringsmätning. Dom har ersatts med Zink-luft batterier som är dyra och svårtillgängligt.

Zink-luftbatterierna används i hörapparater och batterierna finns att köpa på vartenda apotek, hos Claes Ohlson och på en hel del andra ställen. Man köper vanligen förpackningar med 6 eller 8 batterier. Varje batteri kostar ca 8 kr och livslängden i kameradrift är flera månader. Lagringsbeständigheten på zink-luftbatterierna är mycket god innan de aktiverats, det handlar om flera år.
Man kan förse zink-luftbatterierna med en krage av en bit plastslang så att de passar bättre i batterifacket, observera polariteten bara!

Om du har pentaxgrejor, har du funderat på Pentax LX, som var direkt konkurrent till Canon F1n och Nikon F3? Jag vet inte så mycket om den, men den har väldigt bra rykte. Du kan ju dessutom ha kvar din K1000 som andrahus då.

tack för svaren!

Tack för alla initierade svar från kunniga personer! Det kanske inte blir en F1 ändå, den verkar sakna en del saker, t.ex. tids- eller bländarautomatik... Spotmätning verkar ju dock bra. LX verkar ju vara en trevlig kamera... kanske blir den istället.

Nja, det som sagts om F1:an är inte helt rätt. F1 New har faktiskt både tid och bländarautomatik, förutsatt att man skaffar en motor till den. Det har dock inget med med sökaren att göra.

Jo, det är faktiskt sant. Utan motor har kameran bara tidsautomatik, men med en winder eller motor (windern är mindre men långsammare) får kameran både tids- och bländarautomatik. Dessutom gör motorn att kameran rasslar av 5 bilder i sekunden och ger ett avsevärt bättre grepp, som i sin tur merger uppemot ett stegs längre slutartider utan att det blir oskarpt.

Som kuriosa kan nämnas att världens snabbaste stillbildskamera är en modell av F1-new, med en gigantisk motor fast monterad. Det var en riktig bjässe med en 20-30 cm hög motor under kameran som körde igenom en 36:a på några få sekunder. Har för mig att den tog 12-14 bilder i sekunden, vilket inte ens de bästa EOS-1:eek:rna gör. Sedan är ju frågan hur stort användningsområdet är för det... Men snabbt som sjutton är det i alla fall. (En biofilm består av 24 bildrutor i sekunden.)

F1:an använder olika mattskivor som går att byta och ger därmed olika typer av mätning. Standard är centrumvägd mätning, vilket fungerar bra. Föredrar man spotmätning byter man ut mattskivan. Dock kan det vara svårt att få tag på de här mattskivorna i dag.

Men det som är F1:ans största fördel är att den är kamerornas motsvarighet till en stidsvagn. Du kan göra nästan vad du vill med den, den fungerar ändå. Kameran användes som amerikanska arméns kamera under vietnamkriget (F1 old), vilket inte var en slump. Det finns t.om. en serie gröna F1:eek:r som tillverkades just för jänkarnas armé.

Frågan är om du får lov att ta med dig en F1:a på flyget numera, då den definitivt skulle kunna användas för att slå ihjäl både människor och större däggdjur med... :)

Du blir hur som helst inte besviken!

/Jens, som aldrig kommer sälja sin gamla F1-new, trots att den är ersatt av en 20D numera.

PS. Om du är ute efter en lite "modernare" kamera, men med Canons FD-bajoett är det nog deras T90 du ska spana in. Den är dessutom mycker billigare än F1:an (new). Den var en av de sista FD-kamerorna innan den ersattes av EOS och den nya EF-serien av objektiv. Mycket av designen känner man igen hos EOS och den har alla funktioner du kan önska dig utom just autofokus. Den har manuellt läge, AV, TV, och programautomatik. Stöd för TTL-blixt. Motor med 4,5 bilder i sekunden. Tre sorters ljusmätning (spotmätning, centrumvägd och den tredje som jag inte kommer på namnet på, men som mäter över ett ännu större område). Plus en del annat. Dock har den inte PC-kontakt för studioblixtar som F1:an (och A1:an) har. Men allt annat har den. T90:n är en bättre kamera sett till funktioner, men en F1:a är en avsevärt mycket rubustare kamera. DS.

Hej, rycker liv i denna gamla tråd :

Står i beråd att skaffa en äldre batterioberoende Canon-kamera och hoppas på några synpunkter och råd!

Jag har sneglat lite på F-1 och EF, som båda är batterioberoende.

-Den enda automatik jag önskar av kameran är ljusmätning - hur funkar "hörapparatsbatterierna"?

-Hur är F-1 olds sökare jämfört med EF (har provat den så det är min referenskamera just nu), eller med en f-1 new?

-Eventuella reservdelar - är det alls att tänka på?-)

En sliten f-1 old kostar ungefär lika mycket som en mindre sliten EF (ca 1000 kr och uppåt), och en f-1 new kostar ungefär det dubbla vad jag har sett. Finns det några andra alternativ månntro?

Tacksam för svar!

//Mårten

Har för mig att det är svårt att få tag på batterier till gamla Canon F1.

Sökaren mellan F1 (old) och F1 N är som dag och natt.

Tack Mats för ditt svar.

Då vet jag att F1an New har bättre (ljusare?) sökare. Jag undrar fortfarande huruvida hörapparatsbatterierna fungerar, och hur F1 old förhåller sig mot en EF... Kanske får det bli en kompromiss i form av A1 eller liknande.

F1 New är nämligen lite svårare att komma över till rimlig peng. (bara huset då ;) ) Såg ett superbt fint ex på sergel foto med motor men den kostar flis. Svårt att motivera som slit och släng.

//

Mårten

Hörapparatsbatterier fungerar, jag använder själv hörapparater och stoppade i ett av mina begagnade batterier i min F1 old för flera månader sedan och det funkar än. Jag använder batterier av typ 13 och färgkoden är orange. I hörapparatsdrift räcker ett batteri bara 14 dagar men det är mycket hård användning 16 timmar per dygn.
Clas Ohlsson nr är 32-7968 och de kostar 49 kr för ett 6-pack men batterierna finns på vartenda apotek, visserligen andra fabrikat men märkfärgen är även där orange och styckepriset ung samma. Man behöver en bit plastslang eller några varv tape runt batteriet för att det ska passa och inte bli kortis. Observera polariten bara. Spänningen på ett hörapparatsbatteri är 1,4 V mot 1,35 V på ett kvicksilverbatteri. Det är försumbart i de här sammanhangen, exponeringsmätningen är behäftad med så många andra felkällor, inte minst beroende på vem som håller i kameran. Karaktäristiken på luft-zinkbatterier är nästan identisk med kvicksilverbatteriets, dvs nästan rak till slutet.

Jag vet inte hur sökaren ser ut på en EF men sökaren visar praktiskt taget 100% i en F1 men bara ca 94% i en A1. A1 går att köra manuellt men det gäller att läsa på i bruxen om man ska kunna ta ut svängarna helt och dra nytta av den lilla datorn som sitter i kameran. I programautomatikläget klarar A1 av de flesta situationer mycket bra även om man använder diafilm. Och med en motor på (MA) så rasslar det på rätt bra, 5 b/s i högsta läget. Med Power Winder A blir det 2 b/s.

Ett annat alternativ som ligger närmare en F1 i handhavandet är en AE1 Program som brukar gå för någon tusenlapp på tex Tradera. Även den kan använda power Winder A.

Stort tack för det uttömande svaret Sten!

Blir väl att grubbla lite vidare och väga stryktålighet, batterioberoende och tillgängligheten på batterier mot bekvämligheten med en A1:a eller liknande. Vem vet, det kanske blir båda varianterna. :)

Mvh,

Mårten

jensohlsson skrev:
F1 New har faktiskt både tid och bländarautomatik, förutsatt att man skaffar en motor till den. Det har dock inget med med sökaren att göra.
Jo, det har faktiskt med sökaren att göra. Tidsautomatiken får man med "AE Finder FN" och om man dessutom har en winder eller motor monterad så får man även bländarautomatik med den sökaren (precis som du skrev).

Med den enklare "Eye-Level Finder FN" får man ingen automatik alls, inte heller med de tre övriga sökarna till Canon New F-1 (två titta-rakt-ner-sökare och sportsökaren).

PD

PMD skrev:
Jo, det har faktiskt med sökaren att göra. Tidsautomatiken får man med "AE Finder FN" och om man dessutom har en winder eller motor monterad så får man även bländarautomatik med den sökaren (precis som du skrev).

Med den enklare "Eye-Level Finder FN" får man ingen automatik alls, inte heller med de tre övriga sökarna till Canon New F-1 (två titta-rakt-ner-sökare och sportsökaren).

PD
Nja, är du helt säker? Jag har för mig att man får tidsautomatik med alla sökare (om man ställt slutartidsratten på A) med det är bara AE-sökaren som visar tiden som kameran valt.

matnyttige skrev:
Nja, är du helt säker? Jag har för mig att man får tidsautomatik med alla sökare (om man ställt slutartidsratten på A) med det är bara AE-sökaren som visar tiden som kameran valt.

Man får alla automatikvarianter med alla sökare, det är bara att det krävs AE finder FN för att man ska se vilken tid det blir, så undantagsvis funkar automatiken med standardsökaren.

Synd bara att kameran inte har automatiklås, men man ska ju köra den manuellt... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar