** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om blixtar och triggning

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Har kommit över en bunt gamla manuella blixtar av olika styrka. Räkna på ledtalen funkar och en bra blixtljusmätare har jag men det vore bra att kunna se resultaten av blixtljussättningen utan att behöva framkalla först.

Jag har sedan länge en Canon powershot G2 som jag gärna skulle vilja ha som skissblock tillsammans med blixtarna. Jag har emellertid hört att gamla manuella blixtar har en för moderna elektroniska (digital-) kameror farligt hög spänning över blixtkontakterna, och vågar därför inte bara prova. Finns det någon väg runt detta (adapter, billig trådlös styrning där mottagaren på blixten klarar en högre spänning etc.)?

Vilka spänningar genererar gamla manuella blixtar när de triggas (min blixtljusmätare skall kunna trigga blixtar som ger 2-400V)?

Finns det något billigt sätt att koppla samman flera manuella blixtar så de brinner samtidigt? Har två syncuttag på mellanformataren som funkar samtidigt men ibland skulle jag vilja kunna bränna av flera blixtar samtidigt och på G2:an finns ju bara blixtskon att styra med.

Jag skulle tro att några slavtändare (Fotoceller med blixtsko/synkuttag) löser de flesta av dina problem. Jag tror de kostar ungefär 200 styck och finns bla på photax och scandinavianphoto.

Med sådana på de gamla manuella blixtarna kan du utlösa dem med digitalkamerans inbyggda blixt (under förutsättning att du kan koppla bort e-ttl som ger förblixt). Om du inte kan koppla bort e-ttl på kamerans inbyggda blixt är ett alternativt att skaffa ett enklare externt blixtaggregat som funkar att sätta på kameran.

Angående spänningen som blixtarna lägger över synken, så skulle jag tro att det varierar från blixt till blixt. (Jag mätte upp runt 120 volt på en stor gammal stavblixt).

Nåra småtips

Om det inte går att stänga av ttl'en så kanske du kan förutlösa den (alltså exposure lock med blixten inkopplad så den förblixtrar och sen går på det värdet när du tar bilden). Blev tvungen att göra så på min D60'a.

Om du vill slippa den inbyggda blixten (ger inte så snyggt ljus men kan iofs använads som catchlight) så kan du tejpa över en bit svart negativ typ yttersta biten på en framkallad rulle. Släpper igenom IR'et men inget ljus!

Har du fått stearin på mattan? Inga problem, sätt en isfylld påse mot fläcken och skrapa sen bort resterna! Enkelt!

/ Larra

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar