Annons

Frågor om blixt till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Lincon888

Avslutat medlemskap
Jag har letat och letat i en timme nu på forumet. Får inget bra svar på vad jag undrar. Antagligen mäst för att jag inte kan ett dugg om blixtar.

Jag ska köpa mig en blixt. Väljer mellan SB600 och SB800. Först och främst vill jag ha en blixt som tar bra porträtt både heltkrop och ansikte.
En polare ska snart få barn och då vore det ju trevligt med två blixar om man ska fota sånt. Kanske kommer det upp bröllop nån dag med.
Så min tanke är att först köpa en SB-600 och lära mig på. Sen om det blir aktuellt med lite seriösare foto så kan jag köpa en SB-800 och använda dom båda tillsammans för bra resultat på tex bröllop etc.

Fattar inte riktigt hur det funkar. Kan man sätta en SB-600 och SB-800 på stativ och styra SB-800 wireless så dom båda slår samtidigt? Eller måste SB 800 sitta på kameran och SB-600 kan tex stå på stativ snätt framifrån med tex paraply?

I så fall kan jag ju köpa en SB-600 först och senare om intresset växer mer köpa en SB-800?

P.S Använder Nikon D80
 
Skall du fota mycket porträtt, personer osv så är en bouncer nästan ett måste. En sådan kostar ca 300-400 spänn sisst jag kollade. Med en SB800 får du en sådan på köpet medans på en SB600 så får du inte det. Köper du en SB600 + Bouncer så är du inte så värst jättelångt ifrån priset på en SB800. Så personligen hadde jag gjort så att jag avbokade nästa krogrunda och tog dem extra pengarna och la dom på en SB800 istället. För det är det värt enligt mig iaf! Jag är en gammal D70s + SB800 användare och måste säga att den blixten är riktigt bra! Menyerna kan vara lite krångliga men det lär man sig tillslut.
 
tack för era svar. =)

Men saken är ju den att jag inte vet hur jag vill göra. Är inte säker på om jag vill ha två blixtar sen endå liksom.
Och om jag ska ha det så vad spelar det för roll om jag har två SB-800:a eller en av varje?

Köper jag en SB-600 nu så kan jag ju köpa SB-800 sen när det blir dax att köra med två blixtar.

Även fast jag köper SB-600+bouncer så är endå SB-600 905kr billigare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.