ANNONS
Annons

Frågor och funderingar kring exponering med extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Slackerguy

Medlem
Här följer en anektod, redovisning av resultat från observationer och avslutningsvis en fråga till den som tror sig veta:

Jag fotade på en fest nyligen. Festen var inomhus och ljuset var varierat, men som väntat på fester så var det inte optimala ljusförhållanden för fotografering. Jag använde en extern blixt som hjälpte till att få ganska bra bilder. Men för att över huvud taget få ner slutartiden till runt 1/60 blev jag tvungen att i princip köra öppen glugg och boosta ISO till max. Trodde jag..

Observationsstudier
Jag har efter det gjort lite experiment med min blixt och märker att kameran inte ställer exponeringen korrekt med tanke på det extraljus som blixten tillför:

Har jag blixten avstängd, kameran på bländarprioritet, iso på 100 och riktar den mot ett föremål i mitt rum (med ungefär samma ljussättning som på festen) vill kameran ha en slutartid på 0,5". Sätter jag på blixten händer i stort sätt ingenting med slutartiden.
Kanske var jag bara naiv som trodde att blixten och kameran kommunicerade och att kameran skulle rätta sin ljusmätning efter vetskapen om att blixten skulle tillföra mer ljus i bilden?

Om jag istället kör helt manuellt och sätter slutartid till 1/60 och bländaren till 4,5 och iso på 100 och tar en bild med blixt blir den utmärkt skarp, och välexponerad. (hade jag vetat det på festen hade många av mina bilder inte varit obrukbara pga rörelseoskärpa eller brusnivåer som itne går att reducera utan att få dåligt resultat.)

Slutsats
Det är lätt att vara efterklok, hade jag tänkt efter före borde jag naturligtvis inte litat på kameran utan testat lite bilder med Tv och lågt iso och bedömt resultatet innan jag gjort något annat. Jag skyller på eufori och dopaminer.

Nu till min fråga:
Borde kameran rätta sin exponering efter blixten, eller är det något som jag alltid måste tänka på?Om den borde göra det, beror min kameras felbedömning då på att jag har en billigt Nissin-Blixt, istället för exempelvis en 430 ex?

Hej..

Läs t ex här:

http://photonotes.org/articles/eos-flash/index.html

Prylarna måste passa ihop om det skall funka bra.

Jag förmodar att de inte gjorde det.

Det GÅR att använda blixt som "förr" och ställa bländaren efter blixtens ledtal osv men ... min 430 EX funkar överraskande bra på automatik.

Synd om du fick en massa misslyckade bilder.

Läs på, pröva osv. Fungerar det inte som man vill så låter man hellre bli.

//Johan

Tack Johan

Blixten jag har är gjord för Canonkameror med E-TTL teknik. Så jag tycker att de borde kunna kommunicera lika bra som andra blixtar med samma teknik.. Hur fungerar det för dig, om du gör en ljusmätning i Tv eller Av och sedan slår på din 430 ex, reagerar din kamera då och ökar slutarhastigheten?

Jag hittade det här på sidan du tipsade:
7) I tried to take a flash photo and the camera wanted a really slow shutter speed. Why?

This occurred because you are trying to take a flash photo in low-light conditions and the camera is in Av (aperture priority) mode or the night PIC (icon) mode if your camera has it.

In Av, night and Tv (shutter speed priority) modes the camera meters for ambient (existing) light and fills in the foreground subject using the flash. It does not assume that the primary light source is the flash, and therefore the shutter speed it sets is the same as it would set if you weren’t using flash at all.

Enligt detta låter det ju som att det inte funkar att skjuta i Tv eller Av med blixt om man måste rätta sig efter kamerans ljusmätning..

Jag testade nu att sätta kameran i läge P, och då reagerar den på blixten och ställer om exponeringen. Det verkar som att mina alternativ är att antingen skjuta i P utan kontroll över bländaren, eller slutaren, eller i fullt manuellt läge med möjligvis lite meckigare omställning mellan plåtningar..

Jodå, kamera och blixt kommunicerar. Det "fina" med den kommunikationen är att du kan ljussätta objekt och bakgrund olika. Dvs i Av så styr du bakgrundsljuset med exponeringsautomatiken (den vill exponera dagsljus oavsett om blixt sitter på eller ej därav de långa tiderna) - och blixten styr ljuset på ditt objekt. Fire and forget. Vill du ändra det sistnämnda så ska du använda blixtkompensationen. Sannolikt ställer du ner båda kompensationerna något, Exp.komp mer än blixt.komp om du tänker som jag tex.

Det kan vara förvirrande i början. Grön fyrkant gäller tills man sett logiken i det hela :)

Normalt vill man ju att kameran skall ställa rätt exponering med hänsyn till det naturliga ljuset i Av/Tv. Annars faller ju hela idén med just det kameraläget. Vill man att bilden skall bli underexponering med hänsyn till det naturliga ljuset så får man köra manuellt. Blixten körs såklart på automatik på båda varianterna.

På både canon och nikon går det att konfigurera kameran enl. ovan samt på det sätter du föreslår. Ovanstående är dock det som är mest lättanvänt då man vet vad kameran pysslas med.

Bra tråd detta. Har funderat på precis samma sak.

När man köp på M, ska man sänka slutartiden något när man tänker fota med blixt eller ska man satsa på korrekt (läs: önskad) exponering ändå och sen bara vika upp blixten och fota?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar