Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

frågor kring vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

gurrage

Medlem
hej
jag är lite intresserad av ett vidvinkelobjektiv till min eos350d. (naturfotografering)

Först undrar jag hur man tolkar/"översätter" ex 12-24 mm i grader? samt läser ibland att "detta motsvarar 17-55mm för digitalsystemkamera" när vet man om det är angivet för digital resp analog.

Sedan får ni gärna rekommendera ett obejektiv ni är nöjda med för max 4000kr =)

mvh Gustav

Hej,

Jag har inte gjort matten själv, men från en tabell jag har från Canon så motsvarar 14mm 114 grader och 24 motsvarar 84 grader, så 12mm borde vara i krokarna av 116 grader eller så någonstans?

När det gäller vad objektiven är angivna som, så är det så gott som alltid i förhållande till en full-frame alltså motsvarande 35mm film format. Men din 350:a har en så kallad APS-C format på sin sensor vilket ger vad man kallar en 1,6 crop faktor. Detta i sin tur innebär att alla brännviddsangivelser skall multipliceras med 1,6. Så med andra ord motsvara en 12-24 egentligen 19,2-38,4mm på en 350:a.

Mvh/Micke

Vill du ha en extremvidvinkel för max 4000:- så rekomenderar jag att du letar efter en begagnad Sigma 10-20 eller en Tokina 12-24. Båda dessa kostar omkring 5000:- nya och bör gå att få för mellan 3000 och 4000 begagnade.

Jag har Sigmat och det ger omkring 110 graders bildvinkel i vidaste läget om jag inte missminner mig.

Det som anges är alltid brännvidden och den ändras aldrig oavsett vilken kamera man sätter objektivet på. Bildvinkeln är däremot beroende av film-/sensorstorlek och det som ibland anges är vilken brännvidd som på småbildsfilm skulle ge samma bildvinkel. Den sk cropfaktorn (eller brännviddsförlängningen) är ett sätt att enkelt räkna om detta om man känner sig mer bekväm med att tänka småbildsformat.

Bildvinkeln är teoretiskt lika med 2*arctan(halva sensordiagonalen dividerat med brännvidden).

Vill du istället veta de horisontella eller vertikala vinklarna så sätter du in sensorns bredd eller höjd istället för diagonalen.

Canon 350 har såvitt jag vet en sensorstorlek på 14,8 x 22,2 mm, d v s 26,7 mm i diagonal.

Med 12 mm brännvidd blir alltså bildvinkeln 96 grader och med 24 mm 58 grader.

Observera dock att detta är teoretiska värden som gäller för perfekta helt distorsionsfria objektiv med en korrekt angiven brännvidd.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto