Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor kring Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla 1.4 objektiv är lite "oskarpa" i 1.4-läget (även Canon's 50/1.4), det är först över 2 som de blir skarpa "på riktigt". Sen är skärpedjupet på 1.4 otroligt kort också så det är svårt att använda. Sigmat är otroligt skarpt på 2.8.

/ Erik
 
Intressant! Som du säger är det svårt att ta bilder när skärpedjupet är så kort men att även Canon är lite "oskarpa" vid 1.4 visste jag inte.
 
ekemannen skrev:
Alla 1.4 objektiv är lite "oskarpa" i 1.4-läget (även Canon's 50/1.4), det är först över 2 som de blir skarpa "på riktigt". Sen är skärpedjupet på 1.4 otroligt kort också så det är svårt att använda. Sigmat är otroligt skarpt på 2.8.
/ Erik

Jag fick tillfälle att testa Leicas 25/1.4 nu senast i Nacka och det var knivskarpt vidöppet, men det var inte varje bild som jag lyckades träffa rätt med skärpan :)
 
Vilket är ett bättre alternativ?

30mm F1.4 EX DC HSM eller 24mm F1.8 EX DG ASPHERICAL MACRO ?

Vilket som är billigast är enklare att svara på, även vilket som är större och tyngre.

Vill man ha något som motsvarar bildvinkeln för en 50'a från gamla goda filmtiden, så ligger ju 24'an närmast till. Den är ju också väsentligt mycket billigare än en Panasonic Leica D 25mm/F1.4.

Skillnaden mellan de båda i ljusstyrka är: log(1.8^2 / 1.4^2) / log(2) = 0.73 steg.

Funderar som vanligt under den mörka årstiden på om inte en ljusstarkare glugg vore användbar. Alternativt, när det gäller en snabbare glugg, så finns det ju om i något längre brännvidder, dels Hexanon AR 40mm/F1.8 pancake, eller ett gammalt OM Zuiko 50mm/F1.4 att tillgå. Nackdelen med dessa gamla gluggar, är ju meckandet med både manuell bländare och fokus.

Många hoppas därför att vi snart får se någonting ljusstarkare även från Olympus, förhoppningsvis redan till höstens Photokina??

En gissning, är dels en pancake, kanske en Hexanon-variant på runt 40mm, eftersom det ju då blir en mycket enkel symmetrisk optisk konstruktion, som brukar vara bland det skarpaste som gjorts i objektivväg. Dessutom förslagsvis något ljusstarkt i intervallet [14-25]mm.

Ref:
 
fiolmattias skrev:
Jag beställde en 30/1.4 i går, jag återkommer när jag fått den :)

....Och nu har jag fått den :)
Den snygg och välbyggd, jag tycker inte att den är särskilt stor eller tung men känns rejäl.
Den fokuserar snabbare än kitgluggarna i alla situationer, och är nästintill ljudlös.
Mitt ex är lika skarpt i mitten vid 1.4 som vid 2.0, men kantskärpan är lite högre vid 2.0, men inte alls dum vid 1.4. Konstigt nog upplever jag skärpan vid 1.6 & 1.8 som något lägre än vid 1.4?

Vid medellånga avstånd, 1.5-3 meter kan jag uppleva att den inte är lika säker på att hitta fokus som vid andra avstånd. Den säger att den hittat skärpan men bilden blir allt annat än i fokus. Det är dock väldigt lätt att komma runt med att halv-trycka igen för att sedan ta bilden. Fungerar varje gång!

I kväll ska jag ta en promenad efter solnedgången nere i stan och hårdtesta lite!
 
Snabb leverans! Lagervara?

Har hört något om att Sigma-gluggen inte är välkorrigerad mot sfärsik aberration, vilket medför att skärpeplanet flyttar sig något för olika vald bländare, som därmed påverkar hur AF arbetar. En fördel dock, är att gluggen därmed anses ge bra bokeh.

Du får också ett mycket smalt skärpedjup, vilket ställer högre krav på exaktare AF-inställning. Om du kör med en E-500 (enl. din första POTD), så kan du inte heller enkelt verifiera fokusinställning m.hj.a. LiveView.

Vore intressant att höra dina kommentarer, efter att du har hårdtestat lite. Dina förstaintryck låter positiva.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.