Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor kring Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

nivi

Medlem
Det hela började med att jag råkade snubbla på denna länk:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/460542-REG/Sigma_300107_30mm_f_1_4_EX_DC.html

Jag söker ett objektiv för foto utan blixt vid dåliga ljusförhållanden och tycker detta verkar bra med tanke på 1.4 bländare samt ultraljusmotorn. Efter att sedan surfat runt har jag bara blivit mer och mer förvirrad...

Här är några av de frågor som jag gärna skulle vilja få svar på:

Finns det kanske någon på detta forum som prövat på / hört om objektivet?

Finns det någon utförlig recension för detta objektiv (med olympusfattning)?

Var kan det köpas i Sverige?

Eller är jag helt fel ute? Bör jag köpa en annan lins för ändamålet (max 5000kr, dåliga ljusförhållanden, gärna 25-35mm, utan blixt)?

Tacksam för alla svar!
 
Tack för det snabba svaret! Attans också.. Tyvärr inga positiva nyheter för mig, de verkade tveksamt inställda till linsen.
 
Hej Nina !
Jag har objektivet (visserligen till canon men det är ju samma objektiv i alla fall) och trivs jättebra med det, använder det ca. 50% av tiden. Det man ska passa sig så att man får ett där autofokusen träffar rätt, köp alltså i sverige (jag köpte mitt som, funkade perfekt, på cyberptoto).

/ Erik
 
Jag har den med Nikonfattning. Snabb AF, gedigen känsla och trevlig även att fokusera manuellt med. Jag tycker inte distorsionen är märkbar, är man petig kan man rätta till sånt i efterhand. Skärpan är också ok. Det som är dåligt är närgränsen, jag märker att jag ofta hade velat komma närmare.
 
Får nu ta mig en funderare. Eventuellt vänta tills olympus nya objektiv kommer ut och kanske köpa något av dem istället. I och för sig kommer inget liknande detta objektiv då men kan hända jag köper något annat ändå. Den första recensionen gjorde mig allt lite osäker...

Återigen, tack!
 
Kommentar till recensionen på photozone

Recensionen på photozone http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_30_14/index.htm grundas på en test på en kamera med APS-sensorstorlek. Testen på olympuskameran http://www.biofos.com/esystem/s_30tst.html är ju gjord på en kamera med FourThirds-sensor vilken är något mindre än APS-sensorn. Detta är ju inte betydelselöst, speciellt vad gäller kantskärpan som ju testaren på photozone var kritisk till. Jag vet inte vad du har för Olympuskamera, men har du en med FourThirds-sensor så är kanske Sigman en kalasoptik för din del.
 
Dessutom gör inte vinjeteringen eller CA't så mycket i praktiken. de stör inte bilden. Optiken är mycket bättre i praktiken än i sifror i en test. Dessutom har alla "vidvinkel" problem med CA. Jag tycker du ska köpa och se glad ut !

/ Erik
 
Nu har jag grubblat färdig, objetivet sitter numera på kameran (e-500)! Än så länge funkar det riktigt bra, jag gillar verkligen att kuna leka med det korta skärpedjupet!

Jag uppskattar faktiskt att ha en fast brännvidd - det finns hursomhelst för mycket valmöjligheter när man ska fota :)

Tack för all hjälp!
 
Visserligen skulle jag ju kunna lägga upp bilder, men jag tror jag hellre väntar med bilder tills jag känner att det beror på linsen/kameran hur bra bilderna blir (och inte primärt handhavandet som nu är fallet)... =)

I alla fall så köpte jag den på cyberphoto och den tycks fungera bra. Jag gillar inte att använda blixt så då passar denna lins bra i mörka förhållanden. Problemet är då naturligtvis det korta skärpedjupet vilket ibland kan vara en utmaning att ställa in rätt. Dessvärre är ju inte heller e500 särskillt bra med höga isotal så det blir ändå inte "knivskarpt" med dåligt ljus. Å andra sidan har jag möjlighet nu att fånga bilder i sådant ljus som inte ens skulle varit möjligt med min gamla kitlins.

Förhoppningsvis kommer lite bilder senare ;)
 
Det är inte så bra att göra testet rakt mot en tumstock, eftersom du inte kan vara säker på var kameran egentligen fokuserar. Använd ett testark i stället, som du kan ladda ner och skiva ut från den här sidan.

Per

edit: oj, tog du bort inlägget med tumstocken?
 
Var lite snabb i mitt mätande, som du sa är nog inte tumstock det bästa att mäta med. Tack för det snabba svaret iallafall!

p.s. det verkar funka bra ändå :) d.s.
 
vill bara tillägga
att jag använder denna fina glugg
med Minolta Dynax 7D och jag nästan
dyrkar objektivet. OTROLIGT skarpt
och mycket användbart i alla lägen.
 
Nina, jag själv är lite sugen på samma objektiv. Men jag vill gärna se hur objektivet ser ut på kameran. D.v.s. hur klumpigt eller inte klumpigt det är. Skulle du kunna lägga upp en bild på kameran med sigmat monterat?

MVH Uffe
 
Four-Thirds Match Simulator

Med "Matching Simulation" på www.four-thirds.org så kan man se hur ett valfritt objektiv kommer att se ut på ett likaledes valfritt kamerahus. Nästan tio kameror och ett trettiotal objektiv går att para ihop.

Den här tiden på året kan det ju vara läge för ett ljusstarkare objektiv än kit-zoomarna. Vad är omdömet om detta objektiv bland er som har använt detta ett tag?
 

Bilagor

  • e-3+sigma30f14.gif
    e-3+sigma30f14.gif
    84.3 KB · Visningar: 567
Jag har nu använt objektivet sedan slutet av september och tycker det funkar bra.

Här finns några bilder tagna med e500 och bl a Sigma 30mm F1.4 (se bildinfo 30mm är Sigmat, resternade Zuikot):
http://picasaweb.google.com/ninvik/Skolbilder

http://picasaweb.google.com/ninvik/BilderFrNSenasteResan

För mig är det dock svårt att ta skapra bilder vid F1.4. Om det i sig beror på att det korta skärpedjupet gör att jag lätt missar fokus eller att linsen är mindre skarp vid full bländaröppning låter jag vara osagt. Personligen har jag oftast bländaren vid F2, det är det som hittills fungerat bäst.

Ibland märker jag ganska tydligt av färgblödning (Chromatic Aberrations), till exempel vid svarta trädtoppar mot vit himmel. Förutom sådana skarpa kontraster är det inget som stört för mig.

Ultraljusmotorn söker snabbt, det kom jag att tänka på nu när jag nyligen köpt ett Zuiko 50mm F2 Macro. Sigmat är sämre rent optiskt men är i vissa lägen mer användarvänligt. Snabbare sökmotor och kortare brännivd (så jag kan ha längre slutartid) gör den till mitt mest använda objektiv just nu.

Eftersom jag på e500an helst inte sprättar upp isotalet (nog mycket brus vid iso 400) är jag ganska beroende av ljusstark optik (om jag inte vill använda blixt). Detta plus ultraljusmotorn gör Sigmat till ett självklart optikval för mig just nu.

Har man gott om pengar är ju Leica 25mm F1.4 eller kommande Zuiko 14-35mm F2 dock bättre. Personligen får jag nog börja med att byta kamerahus... =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.