Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor kring Nikkor 80-200mm f/2.8D ED-IF AF-S

Produkter
(logga in för att koppla)

slackie

Aktiv medlem
Hej,

Har just inhandlat min första telezoom (begagnad) och hittills är jag mer än nöjd.

Som begagnad vara så fick jag inte med ngt stativfäste (visst heter det så?) och jag kan inte hitta ngn återförsäljare som har detta. Kanske söker jag efter fel benämning?

För det är väl inte tänkt att kamerahuset (d200) skall bära objektivet på stativ?

Ytterliggare en sak är att AF-motorn ibland ger ifrån sig ett gnisslande ljud. Precis som om den jobbade torrt. Jag har dock ännu inte märkt av ngn negativ påföljd av detta i bilderna. Är det ngt som kan vara eller bör jag lämna in den på service?

Tacksam för alll hjälp.
 
Montera inte kameran på stativfästet utan det skall vara fäste som "skruvas"/monteras på objektivet.

/Arne
 
Kan va ide att iaf låta t.ex. Lasses kamerasiervice få ta en titt på fokusmotorn, och smörja upp om det skulle behövas.

Vet ej benämningen för stativfästet, men den borde gå att köpa över ebay.com om inte annat.
 
Tack för snabbt svar.

Jag har lämnat in den på garantin så vi får se vad som händer.
 
slackie skrev:

Ytterliggare en sak är att AF-motorn ibland ger ifrån sig ett gnisslande ljud. Precis som om den jobbade torrt. Jag har dock ännu inte märkt av ngn negativ påföljd av detta i bilderna. Är det ngt som kan vara eller bör jag lämna in den på service?

Det kommer ett högfrekvent pip/tjut från AF-S-ultraljudsmotorn och det är helt normalt.
Men kommer det ett mekaniskt "osmort" gnissel från fokusmekaniken även när du fokuserar manuellt så bör du kolla upp det.
 
Problemet verkar ha löst sig själv. Använde objektivet ett par timmar och det verkar som den smorde upp sig självt. Antagligen har den stått för länge menade de på Nikon Service i sthlm.

Vill tacka alla för era tips!

Nu blir det att hitta ett stativfäste :)
 
En fråga till,

Originalstativfästet - vilket material är det tillverkat i? Är det plastigt och skört?
 
Mitt fäste är av metall med en hyvsad rejäl skruv att ratta på.

/Arne
 
Vet inte då jag köpt det begagnat, ska kolla under morgondagen om det står något på fästet.

/Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.