Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor kring köp av Dynax 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Murklan

Medlem
Hej,
jag har nu en längre tid funderat på att köpa en digital system kamera och i stort sett bestämt mig för en Dynax 5D då det verkar ge mest för pengarna.
Har stött och blött det här beslutet i säkert en månads tid nu, tittat på bilder och specifikationer från i stort sett alla kameror i segmentet. Vad jag har kommit fram till är att det inte finns den perfekta modellen mem 5D är den som kommer närmast för mig.

Hur som helst över till mina frågor..

1. Någon här som har köpt kameror från utlandet, tyskland till exempel? Erfarenheter?
Prisskillanden på ett grundpaket med väska, kitobjektiv och 1 Gb minne verkar inte skilja så mycket mot Dustins erbjudande men om man ska ha fler objektiv så skiljer det mer.

2. Ljudet från spegeln retade jag mig lite på men ni som har den här modellen, är det något som ni tänker på längre?

3. Är det dumt att köpa fler objektiv med direkt om man är ny på det här med fotografering? Finns det något allround objektiv som man kan köpa med istället för kitobjektiv som skulle vara ett bättre val rent optiskt och även räcka längre innan man behöver fler? Eller kommer kitobjektivet räcka bra för mig medans jag lär mig kameran?

Denna sida med forum, artiklar och medlemmars bilder har förresten stor del i att jag vill köpa en systemkamera (var först ute efter en bra kompakt) och lära mig fota "på riktigt", tack för inspirationen.. =)

Tack på förhand
Niclas

Murklan skrev:

2. Ljudet från spegeln retade jag mig lite på men ni som har den här modellen, är det något
som ni tänker på längre?

Just spegeljudet var det som jag också störde mig på lite. Nu reflekterar jag inte alls över det. Kan nu t o m tycka att det låter distinkt och äkta på nåt sätt.

3. Är det dumt att köpa fler objektiv med direkt om man är ny på det här med fotografering? Finns det något allround objektiv som man kan köpa med istället för kitobjektiv som skulle vara ett bättre val rent optiskt och även räcka längre innan man behöver fler? Eller kommer kitobjektivet räcka bra för mig medans jag lär mig kameran?

Ja kanske. Du kommer säkert efter ett tag att upptäcka vad du vill ha/behöver. Jag tycker du ska satsa på ett kit med originaloptiken som jag själv tycker är helt ok. Expert säljer ju med en sigmaoptik men det är flera här på fs som haft problem med den. Har själv ett sigmaobjektiv (inte det som följer med hos expert) utan ett annat som jag använder som allround. Det funkar bra till D5D men ibland beter det sig lite konstigt, något jag aldrig sett med originaloptiken.

Jag skulle nog råda dig att köpa från Sverige. Kameror och objektiv har rätt mycket som kan gå sönder (och gör det!) och då är det tryggt och bra att ha nära till säljaren.

Vad gäller objektiv så tror jag kit-gluggen (18-70) är en bra start. Om du kompletterar med ett 50/1.7 så får du för en rimlig peng upptäcka vad kameran verkligen är kapabel till, ett ypperligt porträttobjektiv dessutom.

Sen hänger det helt och hållet på vad du vill fota, så du får berätta lite mer om det för att få fler tips!

Lycka till!

/Per

Tycker väl ungefär som föregående men vill trycka på detta att du inte ska köpa på dig en massa optik i början utan ge det lite tid.

Med alla DSLR kombinerat med olika objektiv så kan problem uppstå som måste kalibreras, känns då bra att ha inhandlat lokalt eller åtminstone i sverige så att någon kan hjälpa en om problem uppstår. Många köper från utlandet & de som gjort det får väl uttala sig om hur det gått men själv så är jag beredd att betala lite mer för en viss grundsäkerhet. Om du nu ändock köper från utlandet så är det viktigt att du kollar upp vad som gäller med garantier samt att firman ifråga är duktiga på att hjälpa till om det kniper...

Spegelslammer:
Har själv en 7D & spegeln låter för mycket ja, man vänjer sig dock & funderar aldrig på det men i exempelvis en tyst kyrka så lär man nog fundera på det när folk vänder sig om:) Tror dock inte att exempelvis Canons kameror är speciellt mycket tystare, skillnaden är liten där. Nikon D70 däremot är rejält mycket tystare...

//Larsa

Hej!

Spegelljudet: Ja, det är ju inte direkt diskret. Men samtidigt är det inget som stör mig, det är ett trevligt ljud, lite högt bara.

Objektiv: Om jag var du skulle jag köpa kameran med 18-70 objektivet. Så kan du testa dig fram med det och se vilken ände av det objektivet du använder mest. Om du sen så småningom tycker att du behöver något mer så kommer du att veta bättre då vad du vill ha.

Sen så håller jag med Per som rekommenderade 50/1.7, det är ett väldigt bra objektiv som kostar nästan ingenting. Det är det objektiv jag använder allra mest. Men det är nåt som du kan komplettera med när som helst senare om du vill.

Till sist vill jag bara säga att du kommer att bli jättenöjd med en D5D!

/Pia

Tack för era svar och det bekräftar en del som jag varit inne på själv.

Jag tror också att jag blir väldigt nöjd med kameran men jag är ju en sån som velar något väldigt tills jag äntligen valt. Nöjd är jag inte förrän jag har fått mitt val i handen sen kan jag släppa mitt velande så det är nog bara att beställa.

Det lär nog bli en del kattbilder efter som jag vet hur mycket folk här på forumet uppskattar sånt. Skämt åsido så är faktiskt katterna som jag och min sambo nyligen skaffade anledningen till att jag började titta efter en ny kamera, med andra ord så kommer nog kameran att användas en hel del till att dokumentera deras upptåg.

Är optiken mycket sämre i en zoomlins jämfört med en fast? Antar att den är det annars skulle det väl inte ens säljas fasta objektiv.
Jag såg på Dustins sida att objektivet ni rekomenderade inte kostade så mycket så jag funderar på att beställa med ett sånt om det gör stor skillnad på bilder.
Förresten Dustin borde det väl inte vara några konstigheter att beställa från? De lär ju inte gå i konkurs utan finnas kvar i någon form så att man nyttja garantin iaf.
Jag skulle gärna stödja min lokala fotohandlare men det känns som att 1600:- extra för samma paket är lite för mycket för kunna att motiveras.

Det vore även kul att kunna ta lite närbilder/makro, inget extremt men åtminstone komma hyfsat nära med bra skärpa. Går det att använda det medföljande objektivet till det?
Nu tror jag inte att det är det som kameran kommer att användas mest till men det vore bra om möjligheten finns.

Murklan skrev:
Är optiken mycket sämre i en zoomlins jämfört med en fast? Antar att den är det annars skulle det väl inte ens säljas fasta objektiv.
Om du köper rätt zoomobjektiv så är skillnaderna mot ett fast objektiv inte så stora.
En 50/1.7 begagnad är ju nästan gratis men kräver en del sökande för att hitta, dock inget problem om man gillar att lusläsa blocket. Ny så är den ju också billig men man måste inse att den inte är något att ha som enda objektiv då den är ett kort tele som i & för sig borde passa perfekt till kattfoto & porträtt rent allmänt men är lite begränsad för övrigt...

Kika på KM 28-75/2.8 (eller Tamron med samma beteckning, samma objektiv). Den kostar kanske lite mer än vad du tänkt men ger dig oerhört fina optiska prestanda samt mer flexibilitet än ett fast objektiv...

//Larsa

Så vart det då äntligen beställt, 6995:- för kamerahus+18-70 kitobjektiv+1 Gb+kameraväska+frakt hos Dustin Home. Känns som ett bra pris.
Jag beslutade mig för att nöja mig med kitobjektivet trots allt, lära mig kameran lite och sedan känna efter vad jag behöver i objektivväg.

Så nu återstår bara den svåra väntan på kameran men den fanns i lager så det borde inte vara alltför lång leveranstid.

PS. Oroa er inte för att bli översvämmade av kattbilder, det känns som att det bara finns en begränsad mängd man kan lära sig från att fotografera samma objekt om och om igen.

Murklan skrev:
Det vore även kul att kunna ta lite närbilder/makro, inget extremt men åtminstone komma hyfsat nära med bra skärpa. Går det att använda det medföljande objektivet till det?
Nu tror jag inte att det är det som kameran kommer att användas mest till men det vore bra om möjligheten finns.

Hoppas du blir nöjd med kameran, vill du testa lite närbilder är det nog enklast/billigast att skaffa en försättslins. Här är ett exempel med kitobjektivet (60mm f16) och en +3 lins:

Bilagor

• pict1665-1.jpg
    pict1665-1.jpg
    53.1 KB · Visningar: 236
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar