Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor inför köp av 20d

Produkter
(logga in för att koppla)

_skatan

Aktiv medlem
Hej!

Jag inte fotat nåt större på ett bra tag, tröttnat på min S602, men vill återuppta mitt fotande, verkligen sugen!

Tänkte att 20d verkar passa mig fint, både tekniskt & prismässigt.

Men då kommer lite frågor upp, hoppas jag kan få svar på dem här.

1. Nu när den är så ny lär de finnas en del barnbugg i mjukvaran, kommer detta i så fall gå att uppdatera på egen hand och är det svårt??

2. Man kan antigen köpa bara huset eller få med EF-S 18-55/3,5-5,6, är det ett bra objektiv eller skall man satsa på något annat?? Vill ha en "allround" som har GRYM skärpa.

3. Finns de något som beställt & fått sin 20d?? eller någon som testat den som kan säga vad ni tycker. Vore hemskt trevlig att få se lite fotografier tagna med 20d.

4. Blixt, jag vill ha en blixt. Finns de någon bra under 3000 ?? Och finns de så de går å koppla via "sladd" alltså inte bara via den grejen där uppe (blixtskon?!)

5. Minne: Tänkt mig ett 1 gig minne. Ska man ta ett snabbare alternativ typ 60x eller??

Budget: ca 20 000 exkl. moms

Kommer eventuellt vänta med köp av blixt till en vän åker t USA i februari.


Ps. Jag kan knappt nåt om objektiv och sånt :)
 
1. Firmware kan man uppdatera själv när den kommer ut, och det är enkelt att göra. Instruktioner finns där man hämtar firmwaren (och det gör man här).

2. Vad som är GRYM skärpa är högst personligt. Kitobjektivet lär vara bra för pengarna, men jag tror inte att det levererar grym skärpa, åtminstone inte på full bländaröppning. Lite läsning här kanske kan hjälpa på vägen (en lite udda jämförelse mellan 18-55:an och 24-70/2.8 L)

3. Bilder tagna med 20D finns här på fotosidan (bilder tagna med 20D)

4. Sigma 500DG Super tycks vara en populär blixt hos Canon-DSLR-användare. Kostar strax under 3000 på Cyberphoto (den står på min inköpslista)

5. Hos 20D så har Canon snabbat upp skrivhastigheten till kortet, så det lönar sig med snabbare minne i den (i motsats till min 10D som är mer jämställd och behandlar alla kort lika)

(edit: rättade stavfel)
 
_skatan skrev:
2. Man kan antigen köpa bara huset eller få med EF-S 18-55/3,5-5,6, är det ett bra objektiv eller skall man satsa på något annat?? Vill ha en "allround" som har GRYM skärpa.

Kolla in Sigmas 18-50/2,8. Då får du betydligt bättre ljusstyrka och säkert bättre skärpa. 18-50 är ett bra omfång för en normalzoom.

3. Finns de något som beställt & fått sin 20d?? eller någon som testat den som kan säga vad ni tycker. Vore hemskt trevlig att få se lite fotografier tagna med 20d.

Jag har kört hel del med 20D och måste säga att kameran är grym. Skärpan är super och kameran är härligt snabb. Men med en sämre objektiv gör de extra megapixlarna ingen nytta.

5. Minne: Tänkt mig ett 1 gig minne. Ska man ta ett snabbare alternativ typ 60x eller??

Till 20D kan ett SanDisk Ultra II vara toppen. Kolla här Du kan hitta varje kameramodell och hur den funkar med de olika korten.
 
Samtliga bilder jag plåtat efter den 24/9 är med 20D! :)

Blixt utan att den sitter i skon funkar med antingen blixtkabel eller blixtsändare (ST-E2).

Jag har två stycken 2GB Hitachi MicroDrive, funkar kanon! Motsvarar väl ca 60X-korten. Sen finns det ju 80X-kort också. Snabbt är det iaf! :)

Kunde ta 53 bilder med 5b/s, innan den började hacka! ;)
 
Tack för alla svaren, vill gärna ha fler tips & synpunkter!

Vad tror ni om denna utrustning till att börja med?

kundvagn.gif
 
Eftersom jag är i samma sits så lånar jag tråden lite.

Jag har beställt en Canon 20D och än så länge har jag bara en 24mm/2,8 optik samt ett sandisk 2 gigg Ultra 2 kort.
Jag har dock en Metz 54 MZ-3 med SCA-sko till Minolta. Det smidigaste för mig vore väl att köpa en SCA-adapter till Canon för cirka 700 istället för att köpa en Canon originalblixt? Blixten stödjer E-TTL till Canon således inte E-TTL 2 som 20D använder sig av.

Några tankar?
 
froderberg skrev:
En blixt som stödjer E-TTL stödjer automatiskt E-TTL II eftersom skillnaden mellan generationerna bara ligger i kamerahuset.

Jo visst fast jag tänkte på att Canons 580X eller vad den heter rapporterar väl färgtemperaturen till kameran samt att den är anpassad till 1,6 bränviddsförskjutningen också. Eller det har kanske inget med E-ttl 2 att göra?
 
Agathorn skrev:
Jo visst fast jag tänkte på att Canons 580X eller vad den heter rapporterar väl färgtemperaturen till kameran samt att den är anpassad till 1,6 bränviddsförskjutningen också. Eller det har kanske inget med E-ttl 2 att göra?

nej det har inget med E-TTL II att göra. Dessutom är det inte så viktiga finesser.
 
froderberg skrev:
nej det har inget med E-TTL II att göra. Dessutom är det inte så viktiga finesser.

Ok då blir det till att köpa en sca adapter till blixten då. Lite över 700 pix är det ju klart värt då jag gillar blixten och lär inte få mycket pengar för den begagnat.

Då blir det bara till att se om det blir sca skon + 50 mm optik eller tamron 90 mm makro. Har inte råd med båda alternativen nu direkt, hehe.
 
Agathorn skrev:
Ok då blir det till att köpa en sca adapter till blixten då. Lite över 700 pix är det ju klart värt då jag gillar blixten och lär inte få mycket pengar för den begagnat.

En del affärer, som Kameradoktorn i Stockholm, säljer ut Metz-prylar superbilligt nu. Metz är inte så inne längre.
 
De flesta objektiv har en filtergänga längst fram där man kan skruva i filtret. Så länge filtret har rätt diameter kan du alltså flytta det mellan olika objektiv. Det finns också s k step-up-ringar, som gör att du kan sätta t ex ett 58mm filter på ett objektiv med 52mm filtergänga (med en 52->58mm step-up-ring).
 
Minne och blixt

Min erfarenhet är att det är bättre med två minneskort istället för ett, i ditt fall Nilas 2x 512mb. Korten kan ju krascha, det har ju hänt även om man håller sig till Sandisk och andra top of the line märken. Nackdelen är ju att man får byta lite oftare men det borde inte ställa till problem. Kör sjäv med 1d och 1d Mk II och 512mb räcker hur långt som helst.

Beträffande blixt kan jag rekomendera sigmas värsting 500 super eller vad den nu heter om man vill ha ett budgetalternativ. Själv har jag Canon orginal men jag tjänar ju pengar på utrustningen om man så säger och jag vet inte om skillnaden på ca 1500-2000 är motiverad.Ditt beslut dock. Bättre att lägga pengarna på bra optik. Småbildssystem kräver bra optik enligt min mening.
//Frank
 

Canon EF 28-105 F/3.5-4.5 II USM får ganska bra betyg på FM Reviews:

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=206&sort=7&thecat=27

Det får dock inte Canon EF 28-105mm f/4-5.6 USM (det som du länkade till):

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=9&sort=7&thecat=27

Har du tittat på 28-135 IS USM och 17-85 IS USM också?
 
Jag har kollat lite på 17-85 IS USM men de e rätt mycket pengar så vill verkligen inte köpa ett objektiv som jag inte blir nöjd med.

Jag vill kunna plåta: Portträtt, Studio, Actionsport.


Är 17-85 IS USM rätt då?? Klarar man sig på bara de objektivet i många olika situationer?
 
Ska du plåta mycket porträtt råder jag dig till att spara till optik som har större bländare. F2.8 iaf. Då blir det klart lättare att få bakgrunder suddiga. Tamron 28-75/2,8 är ett relativt billigt objektiv för sin prestanda.

Ett annat bra tips är Canons 50/1.8 II. Det är billigt och plastigt, men väldigt bra optiskt. Det motsvarar 80mm på en 20D och är det billigaste alternativet för att få kort skärpedjup.

Detsamma gäller sport. Ska du kunna frysa rörelser så krävs det korta slutartider, vilket oftast innebär att du behöver ljusstark optik, alternativt att du använder en hög ISO-inställning på kameran.

IS hjälper till med skakningar på långa brännvidder eller om du får långa tider, men det gör tyvärr ingenting åt rörelseoskärpa, oskärpa som beror på att objektet rör på sig. För att inte få skakningsoskärpa, oskärpa som beror på att linsen inte är helt stilla under exponeringstiden, bör man ha en slutartid som är 1/brännvidden. Så för ett objektiv på 100mm, bör du ha en tid som ligger på 1/100s (1/125s brukar vara närmast). Det IS gör är att du kan komma ner till 1/30 utan att du får skakningsoskärpa när du använder en brännvidd på 100mm.

17-85 är ett bra objektiv som motsvarar 28-135 på en vanlig småbildskamera. Du måste räkna med att 20D har en förlängning på 1.6x. Det har: IS vilket medger långa tider, USM vilket gör att det fokuserar snabbt, bra närgräns så du kan komma nära saker. Det är ett rätt bra allround-objektiv helt enkelt.

Den billigaste vidvinkel som finns idag är KIT-objektivet som köpes i kitet. Köper man bara ett hus så finns det alternativ från Sigma som håller ett rätt bra pris.
 
Senast ändrad:
Sigmas 18-50/2,8 ger motsvarande 28-80mmm i småbildformatet vilket är väldigt lagom. Objektivet är ljusstarkt män ändå relativt kompakt och billigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.