Annons

Frågor angående TFP

Produkter
(logga in för att koppla)
wikman skrev:
Jag brukar visa betydligt mer för modellen. Jag brukar även visa före/efter i de fall jag har redigerat bilden så att modellen förstår vad som är gjort.

Det var faktiskt smart gjort.

/ Marcus - som inte är arg för att du pillade i mitt inlägg :)

Nouna skrev:
Hej,
När ni gör TFP plåtningar, hur många bilder brukar ni ge modellen? Utskrivna hemma, utskrivna via fotoaffär eller på CD? Gör ni upp i förväg upp hur många gratisfoton hon/han skall få? Är det vanliga 15x10 foton ni ger?

/Nouna

Vid TFP ger jag bara en CD-skiva med ett urval av dom bilder som jag tycker är bäst.
/Staffan

Re: Re: Re: Re: Re: vi glada amatörer...

blues skrev:
Myself I had the good fortune of getting in touch with a bunch of great photogs/people when I started doing photography 5 years ago - without those teachers who were kind enough to share their expriences I would been up the creek without the proverbial paddle more than once.

Never - ever give away your original images/files.

Do read the posts on this topic again - they come from your fellow photogs in your part of the world - and you should listen to - and work - with them - instead of against.

Ber om ursäkt om mitt arbete ställt till det för andra fotografer trodde (kanske lite godtroget) att de amatörer jag fotar ändå inte skulle lagt pengar för att gå till ett proffs... Själv har jag inga planer på att tjäna pengar på mina bilder utan ser det som en hobby.
Förstår ditt resonemang ang. att modellen skulle kunna ställa till med lite elände om hon pillar för mycket med mina bilder så där kanske jag ska byta arbetssätt och kanske bjuda hem modellen och diskutera bilderna över en fika innan jag ger henne bilderna.
Kanske ska man undvika att använda benämningen TFP på sina sessioner när man är amatör för att undvika att modeller kräver saker från andra som de kanske inte är villiga att ge? [/B][/QUOTE]

Andreas,

No need to apologize - and my post was not an attack on you - we all - when we start something new do something we THINK is the cat's meow but turns out to be a lion's growl instead - and then often is accompanied by a bite in the butt as well...=8^)

The thing is - if you - and others - make it a common occurance to give much more than you need to - or should, especially in order to protect your own work - then other "models" will start to DEMAND the same.

Another aspect is that if you start out cheap - ie - give much more than you should or need to - you will very quickly get a reputation for BEING cheap - and it is very hard to move upwards if you're established as being "low cost" or cheap...

And even if you think right now that you will never charge for your work - at some future time you might want to - so don't close off that option.

Also - what you do as an amateur often impacts the profession as a whole - for example - read the posts regarding Royalty free images and how that has changed the whole industry to where it is now extremely hard to get a decent price for even the most exceptional images.

Take care..

Re: Re: Re: vi glada amatörer...

ofu skrev:
Det där trodde jag sköttes av de fria marknadskrafterna: kvalité pris, utbud och efterfrågan?

/Olle

nope - when there is a million wanna bees all giving away their work for free - pretty soon everybody expects to get it all for free - or foralmost nothing.

For an example of the power of advertising or hearing something repeated long enough, just look at "a diamond is a girl's best friend" - the whole friggin' world pays thousands of dollars or whatever currency for a piece of rock that's actually worthless.

Nouna skrev:
Hej,
När ni gör TFP plåtningar, hur många bilder brukar ni ge modellen? Utskrivna hemma, utskrivna via fotoaffär eller på CD? Gör ni upp i förväg upp hur många gratisfoton hon/han skall få? Är det vanliga 15x10 foton ni ger?

/Nouna

En mycket lyckad session brukar ju resultera i en 250-300 tagna bilder, av dessa så väljs normalt ca 4 av 5 bort vid koll av RAW filer.
Det ger ju en 50-60 bilder som jag bearbetar. Normalt tar jag fram orginalbild, Filtrerad orginalbild i NI + 4 varianter av orginabilden i 50% storlek - dessa är: Färg, Svartvit, Svartvit sepia tonad och svartvit blåtonad.

Summasummarum ca 300 filer.

Modellen får SJÄLVKLART alla dessa bilder, jag tycker det är rent utsagt fördjävligt med fotografer som bara släpper ifrån sig ett fåtal bilder - säg 5-10 st efter en session.
Varför?
-Inga bilder utan modell...
Tanken med TFP är ju den att båda parter ska få ut så mycket som möjligt av sessionen och då är det en självklarhet för mig som fotograf att ge modellen de bilder som jag valt att bearbeta i efterhand samt jag tycker att jag kan stå för.

Om det här innebär en massa extrajobb i photoshop? Nope, dessa ordnar jag till i vilket fall och jag ser det som sagt som en självklarhet att modellen får dessa bilder med.
Jag ger modellen bilderna per CD eller DVD.

Jag tycker att om man ger modellen bara 5-10 bilder så lönar det sig kanske inte för den modellen att åka till min lilla stad Västerås och fota med mig ,så jag brikar först kasta dom skräpet sen redigerar jag kör lite justeringar ,och ger modellen en cd med dom bilderna alldrig mindre än 50 st.

Re: Re: Frågor angående TFP

ZoMbiE skrev:
En mycket lyckad session brukar ju resultera i en 250-300 tagna bilder, av dessa så väljs normalt ca 4 av 5 bort vid koll av RAW filer.
Det ger ju en 50-60 bilder som jag bearbetar. Normalt tar jag fram orginalbild, Filtrerad orginalbild i NI + 4 varianter av orginabilden i 50% storlek - dessa är: Färg, Svartvit, Svartvit sepia tonad och svartvit blåtonad.

Summasummarum ca 300 filer.

Modellen får SJÄLVKLART alla dessa bilder, jag tycker det är rent utsagt fördjävligt med fotografer som bara släpper ifrån sig ett fåtal bilder - säg 5-10 st efter en session.
Varför?
-Inga bilder utan modell...
Tanken med TFP är ju den att båda parter ska få ut så mycket som möjligt av sessionen och då är det en självklarhet för mig som fotograf att ge modellen de bilder som jag valt att bearbeta i efterhand samt jag tycker att jag kan stå för.

Om det här innebär en massa extrajobb i photoshop? Nope, dessa ordnar jag till i vilket fall och jag ser det som sagt som en självklarhet att modellen får dessa bilder med.
Jag ger modellen bilderna per CD eller DVD.

Så du menar att neatad version + orginalbild + 4 varianter av bilden inte innebär extra jobb i photoshop?

Har jag en extremt lyckad session en dag låt säga med 3 olika klädbyten så använder jag MAX 3 bilder ifrån den sessionen, en per ombyte. Modellen får kanske ett 20tal bilder har helt enkelt inte tid att lägga ner mer energi på vanlig TFP session.

Re: Re: Re: Re: vi glada amatörer...

Christerart skrev:
nope - when there is a million wanna bees all giving away their work for free - pretty soon everybody expects to get it all for free - or foralmost nothing.

Än sen? Om alla stockholmare nöjer sig med gratistidningar som Metro eller City-tidningen så får väl DN och SvD lägga ner? Det finns gratis wannabees inom underhållningsbranchen också, men det finns ändå artister som kan tjäna miljoner på en spelning.

Foto är inget annorlunda jämfört med någon annan branch: som kund får man det man betalar för. Om jag vill ha ett passfoto kan jag välja mellan att gå till en profesionell studiofotograf och betala 1500:- eller gå till en sunkig fotobutik och betala 150:-. Om det finns miljoner wannabees som gör tillräckligt bra bilder till lågt pris så får väl proffsen söka nya jobb?

/Olle

Re: Re: Re: Frågor angående TFP

geronimo13 skrev:
Så du menar att neatad version + orginalbild + 4 varianter av bilden inte innebär extra jobb i photoshop?

Har jag en extremt lyckad session en dag låt säga med 3 olika klädbyten så använder jag MAX 3 bilder ifrån den sessionen, en per ombyte. Modellen får kanske ett 20tal bilder har helt enkelt inte tid att lägga ner mer energi på vanlig TFP session.

Ja det menar jag i o med att jag tar fram dessa versioner för egen del - läser du min text så står det där ;)

Visst är det en fråga om energi och intresse - för mig är detta min största hobby och jag lägger ner extremt mycket resurser och tid på fotandet.

Re: Re: Re: Re: Frågor angående TFP

ZoMbiE skrev:
Ja det menar jag i o med att jag tar fram dessa versioner för egen del - läser du min text så står det där ;)

Visst är det en fråga om energi och intresse - för mig är detta min största hobby och jag lägger ner extremt mycket resurser och tid på fotandet.
Har funderat på hur en del "wannebies" modeller som jag stött på kan vara så krävande och som tror man ska betala dem hur mycket som helst för att plåta dem. Ofta har de inget speciellt. Jag dumpar dem direkt. Men finns det sådan som du så förstår jag att de tror de är supermodeller.

Ge en tanke på de som livnär sig på sitt plåtande.

Re: Re: Re: Re: Re: Frågor angående TFP

matnyttige skrev:
Har funderat på hur en del "wannebies" modeller som jag stött på kan vara så krävande och som tror man ska betala dem hur mycket som helst för att plåta dem. Ofta har de inget speciellt. Jag dumpar dem direkt. Men finns det sådan som du så förstår jag att de tror de är supermodeller.

Har funderat på varför det finns modeller som tycker att fotografer är snobbiga o inte ger ifrån sig kort.. Att döma av ditt uttalande så vet jag varför nu.
De jag plåtat är inga wannabe modeller, de är med i agenturer och har väldigt bra portfoilios.

Struntar fullständigt i om de som livnär sig på sitt plåtande retar sig över detta, det här e min hobby och jag har ingen ånger för att jag ger modellerna många bilder.

Pinsamt att försöka göra detta till nån sorts synd...
Skärp dig.

Re: Re: Re: Re: Re: Frågor angående TFP

matnyttige skrev:

Har också stött på dessa vissa vill ha typ 1000:-/timme och då har det inte en enda proffesionell bild att visa upp + att det är typ 165 långa. Löjligt värre.

Alla ska såklart för göra som det passar dem.
Det finns dock som jag ser det ingen modell som behöver 300bilder från en och samma plåtning för att kunna bygga upp en portfolio. De behöver vissa bred och bilder i samma stuk är därför värdelösa enligt mig.

Grejen är att när modeller får 300st bilder av nån fotograf så tycker de ofta vi som bara ger 5-10st bilder från en session är snåla. För mig handlar det inte om kvantitet utan om kvalitet. Det är det jag anser mig ge modellen vilket är värt mycket mer än visst x antal bilder.

De flesta modeller som jag plåtar TFP med har inte ens en liten chans till att få ett ända modelljobb, dock är det märkbart hur egotrippade attityder och krav vissa modeller kan ha.

De kan ju ta en testfotning för minst en 2500kr hos en etablerad modefotograf om de ska ha sådana krav och se hur det smakar.

Med detta vill jag inte säga att det är fel av fotografer att ge 300bilder till en modell. Alla har sitt arbetssätt men ibland kan det vara lite frustrerande för oss som har ett arbetssätt som till första anblick kan verka snålare. Dock får det ju vara supply och demand som gäller helt enkelt.

Väljer nån modell en fotograf över mig för han ger 300st bilder istället för mina 5-10st så är det fine by me.

Det finns kanske olika sorters modeller.

Dem som gör TFP för att få lite nyare fotografier till sin portfolio och till dem tycker jag man ENDAST ska ge tex 5 bra bilder.

Sen finns det kanske dem som vill lära sig hur de ska agera framför kameran och till dem tycker jag man ska ge alla, så de själva kan se hur dem ser ut framför kameran och vilka poser som är bra etc, men då behöver inte bilderna vara redigerade utan det är inte det som är intressant för den modellen.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Det finns kanske olika sorters modeller.

Dem som gör TFP för att få lite nyare fotografier till sin portfolio och till dem tycker jag man ENDAST ska ge tex 5 bra bilder.

Sen finns det kanske dem som vill lära sig hur de ska agera framför kameran och till dem tycker jag man ska ge alla, så de själva kan se hur dem ser ut framför kameran och vilka poser som är bra etc, men då behöver inte bilderna vara redigerade utan det är inte det som är intressant för den modellen.

/ Marcus

Jag ger alla bilder oredigera (förutom de som åkt bort direkt i kameran) på en cd till modeller som de dock absolut inte får använda såklart (mer än till att titta på själva då förstås). Skulle nån modell publicera nån oredigerad bild skulle jag stämma dem direkt i och med att jag ser det som en vänlig gest snarare än något det absolut borde få.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Frågor angående TFP

ZoMbiE skrev:
De jag plåtat är inga wannabe modeller, de är med i agenturer och har väldigt bra portfoilios.
Verkar vara en seriös agentur som inte betala fotografen. Men har man inga utgifter så ligger man ju på plus. ;-)

Det är ingen synd eller brott som du gör och det finns ju fotografer som betalar modeller men då gör de ju oftast en hacka själv. Vissa modeller tjänar till och med mångmiljoner (liksom vissa vissa toppidrottsmän. Men när jag aktivt i högsta serien i en mindre sport så betalade ingen mig. Jag förstod dock varför). En del "wannabies" tror dock att alla framför en kamera tjänar mycket pengar.

Jag själv kör TFP då och då om jag får någon modell som är med på min bildidé eller om det är någon speciellt. Han/hon får då några bilder som tack. Vill de sedan ha 20 bilder till får de faktiskt betala.

Tyckte du lät väldig spydig när du försökte sätta en stämpel på mig som "snobbig fotograf". Du får mig att tänka på en kvinna som drev en sexaffär för kvinnor i Göteborg. Det gick rykten om att hon hade frivilliga "slavar" som fick en sexuell kick av att på kommando städa hennes hem. "Se så! städa upp nu!". Kanske betalade de även för att få städa.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Frågor angående TFP

matnyttige skrev:
Verkar vara en seriös agentur som inte betala fotografen. Men har man inga utgifter så ligger man ju på plus. ;-)

Det är ingen synd eller brott som du gör och det finns ju fotografer som betalar modeller men då gör de ju oftast en hacka själv. Vissa modeller tjänar till och med mångmiljoner (liksom vissa vissa toppidrottsmän. Men när jag aktivt i högsta serien i en mindre sport så betalade ingen mig. Jag förstod dock varför). En del "wannabies" tror dock att alla framför en kamera tjänar mycket pengar.

Jag själv kör TFP då och då om jag får någon modell som är med på min bildidé eller om det är någon speciellt. Han/hon får då några bilder som tack. Vill de sedan ha 20 bilder till får de faktiskt betala.

Tyckte du lät väldig spydig när du försökte sätta en stämpel på mig som "snobbig fotograf". Du får mig att tänka på en kvinna som drev en sexaffär för kvinnor i Göteborg. Det gick rykten om att hon hade frivilliga "slavar" som fick en sexuell kick av att på kommando städa hennes hem. "Se så! städa upp nu!". Kanske betalade de även för att få städa.

Ja det är en seriös agentur. www.nocturnalmodels.com bl.a

Spydig?

Jaa det var ju du som drog igång det med att referera till "såna som du" som du uttryckte dig.
Jag ser fotandet som en hobby och ett sätt att fånga personer och ögonblick i tiden, pengar struntar jag i.

Ska jag tolka det du skriver som att jag tar betalt in natura eller? Hur menar du? Och ja jag tycker det var snobbigt av dig.
Står i min pres. att jag är amatör, ett så duktigt proffs som du borde väl inte känna sig hotad av en kille som enligt dig fotar "wannabees" eller?

Kanske lite off-topic.

jag är i situationen att jag precis har slutat en skola och tänker ge fottandet en chans. Funkar det inte får jag väl gå tillbaka och plugga mer så jag blir bättre.

För tillfället är min attityd att jag plåtar gratis för de som inte har pengar. I mitt fall en hemsida som heter metica.se och Greenpeace (som förvisso har pengar, men är en rörelse som till stora delar baserar sin verksamhet på volontärarbete). Syftet är dels att få ihop en portfolio och dels att visa att jag fixar uppdragsfotografering.

Tänker jag rätt eller tycker ni att jag snor jobb från någon?

MVH
Olav

Du tänker helt rätt. Unga/hungriga människor har alltid satt eld i baken på de etablerade. Det är avgörande för att ett område ska utvecklas. Annas skulle det bara stagnera.

Frågan är väl om man plåtar TFP för att utvecklas som fotograf/modell, eller för att kunna visa upp bilderna, vilket ju faktiskt är två helt olika saker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar