Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor angående skuggor

Produkter
(logga in för att koppla)

alexols

Ny medlem
Hej!

Jag är en nybörjare när det kommer till det här med foto, så snälla ha tålamod. :)

Jag ska fotografera kläder, och jag har inskaffat mig två softboxar (inga avancerade, http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/fototillbehor/blixtar-och-tillbehor/studioset-med-fastljus-2x-70-w-p57426). Jag tycker att de funkar bra, men får tyvärr ändå skugga på bilderna. När jag försöker ljusa upp bilderna i Photoshop blir det ändå lite skugga...

Hur tycker ni att jag bör placera softboxarna, samt vad behöver jag för att få bort dessa skuggor? Ska jag köpa ytterligare ett set?

En vän bad mig att dra ned på exponeringstiden för att dels minska skuggorna samt få ljusare bilder. Kör med 1/8.

Brukar placera den högra softboxen närmare modellen, och den vänstra lite längre ifrån.

Är tacksam för hjälp!
 
Placera ett paraply eller en octa centrerad precis bakom kameran. (Så att den lyser längs samma axel som du fotograferar. Googla "on-axis fill".)

Ett snabbare alternativ är att stå ett par meter framför en vit vägg, så att du fotograferar rakt bort från väggen. Sedan vänder du kamera-blixten 180 grader så att den reflekteras mot väggen.

Skuggor behövs för att ett objekt ska se tredimensionellt ut, så det är sällan man vill ta bort dem helt. Därför bör man, förutom ovanstående, också använda en något starkare ljuskälla med mer konventionell placering.
 
Ha längre avstånd mellan personen du fotograferar och bakgrunden och ha ljuset så nära personen som möjligt.
Tänk på att om du dubblerar ett avstånd så blir ljuset bara en fjärdedel så starkt, inte hälften. Sätt även ljuset så nära personen du fotograferar som möjligt.

http://www.google.se/#newwindow=1&q=shadows+on+the+back+drop
http://www.google.se/#newwindow=1&q=inverse+square+law+photography

Tack för svar. Har försökt att ha ljuset så nära personen som möjligt, nackdelen med detta blir att det blir jättestarkt ljus mot kläderna. Speciellt om det är vita kläder.

Har ni några tips på hur jag ska placera softboxerna? Har läst till mig att ena softboxen ska vara närmare än den andra.
 
Tycker att du ska ta dig tid en helkväll i ateljén med en "dummy" en docka eller något som liknar det du ska fota (eller en mycket tålmodig vän).
Sätt på först den ena ljuskällan, ditt "huvudljus". Använd inställningsljuset i en mörklagd ateljé, titta flytta pröva se vad som händer med ljus skuggor.
Först när du är nöjd och exponeringen stämmer, börjar du med nästa ljuskälla. Du ska i stort inte behöva ändra exponeringsinställningen efter det du satt ditt huvudljus (menar inte ljus på huvudet utan det dominerande ljuset)
Är det till för att lätta upp skuggor? Eller för att tillföra ljus från annat håll?
Är det nu så att du bara får en ny störande skugga på "andra sidan", så kanske du inte behövt två ljuskällor? Kanske en reflexskärm varit bättre och du kunnat lysa upp ex. bakgrunden med din andra ljuskälla?

Se och lär är min uppmaning!

I all välmening
 
Tack för svar. Har försökt att ha ljuset så nära personen som möjligt, nackdelen med detta blir att det blir jättestarkt ljus mot kläderna. Speciellt om det är vita kläder.

Har ni några tips på hur jag ska placera softboxerna? Har läst till mig att ena softboxen ska vara närmare än den andra.

Du måste naturligtvis ställa ner effekten på ljuset om du flyttar det närmare, kan du inte ställa ner det mer så har du för starka blixtar. Om de vita kläderna blir överexponerade så har du för starkt ljus. Om du inte kan ställa ner effekten mer och måste ha längre avstånd så kan du ju belysa bakgrunden för att släcka skuggorna, t ex med en blixt mot bakgrunden, blixten kan ju vara placerad bakom personen du fotar.

Ju närmare objektet du har softboxarna ju mjukare blir ljuset då det omfamnar objektet mer. Ju närmare du placerar dem desto större blir de relativt sätt mot det de belyser. Tänk på solen som egentligen är den största ljuskällan vi har men på grund av avståendet upplevs den som en ganska liten ljuskälla.



Du kör väl kameran i manuellt läge?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.