ANNONS
Annons

Frågor angående Canon EOS 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

fillow

Medlem
Hej fotosidan! Jag har två frågor angående min nya eos 550d.

Fråga nr 1:
I torsdags köpte jag min första systemkamera. Använde kameran för första gången igår (lördag) då jag tog ca 500 bilder under en bandymatch. När jag idag tittade på mina bilder upptäckte jag att den första bilden, också den allra första tagen med min nya kamera, är döpt till IMG_5769.JPG. Blev väldigt fundersam, borde inte den första bilden ha namnet IMG_0001.JPG? Innebär detta att jag fått en kamera som redan har varit använd? Kollade på kartongen och såg ingen försegling. Det borde väl finnas? Kan också tilläggas att minneskortet var helt nytt.

Fråga nr 2:
Provade även att spela in en kort snutt med film i 720p 50fps men fick fläckar med regnbågsfärger som blinkade till ibland. Använder detta minneskortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=272401. Antar att det inte är tillräckligt snabbt, right? Blev lite orolig för att det var fel på kameran pga ovan.

Tack på förhand
/Filip

Hej Filip!

Kan det vara så att du använt ett minneskort i 550:n som du tidigare har kört i en annan kamera och inte formaterat, så att den fortsätter numreringen där det slutade senast? En tanke som slog mig.

Hälsningar
Patrik

Hej fotosidan! Jag har två frågor angående min nya eos 550d.

Fråga nr 1:
I torsdags köpte jag min första systemkamera. Använde kameran för första gången igår (lördag) då jag tog ca 500 bilder under en bandymatch. När jag idag tittade på mina bilder upptäckte jag att den första bilden, också den allra första tagen med min nya kamera, är döpt till IMG_5769.JPG. Blev väldigt fundersam, borde inte den första bilden ha namnet IMG_0001.JPG? Innebär detta att jag fått en kamera som redan har varit använd? Kollade på kartongen och såg ingen försegling. Det borde väl finnas? Kan också tilläggas att minneskortet var helt nytt.

Fråga nr 2:
Provade även att spela in en kort snutt med film i 720p 50fps men fick fläckar med regnbågsfärger som blinkade till ibland. Använder detta minneskortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=272401. Antar att det inte är tillräckligt snabbt, right? Blev lite orolig för att det var fel på kameran pga ovan.

Tack på förhand
/Filip

Kan det vara så att du använt ett minneskort i 550:n som du tidigare har kört i en annan kamera och inte formaterat, så att den fortsätter numreringen där det slutade senast? En tanke som slog mig.

Hälsningar
Patrik

Det står ju faktiskt i ursprungsfrågan att minneskortet är (var) helt nytt.

Maila Canon support och fråga. Jag tycker att det verkar mysko!

http://www.canon.se/Support/Consumer_Products/contact_support/Index.aspx

Petter ..

Fråga nr 2:

Det borde funka med kortet även om det inte kommer upp till angiven hastighet. 550D skriver 5,5 MB/s

När jag idag tittade på mina bilder upptäckte jag att den första bilden, också den allra första tagen med min nya kamera, är döpt till IMG_5769.JPG. Blev väldigt fundersam...
Gå tillbaka till affären med kameran. Du har fått ett demo-ex och uppenbarligen utan att du upplysts om detta.

Troligtvis ett demo-ex eller en returvara som de har sålt till dig. Fabriken testar alltid kameran, så några bilder (max 100 stycken) är normalt att kameran har tagit. Men över 5000?! Lämna tillbaka!

Troligtvis ett demo-ex eller en returvara som de har sålt till dig. Fabriken testar alltid kameran, så några bilder (max 100 stycken) är normalt att kameran har tagit. Men över 5000?! Lämna tillbaka!

Den första bilden jag tog med min 7D inköpt i sep 2010 hade nr _MG_0001.CR2.
Så antingen var den otestad eller så var räknaren nollställd från fabrik.

Det verkar som att problemen löst sig. Felet med videoinspelningen var helt enkelt att media player inte klarade av att spela upp filerna. Installerade vlc och uppspelningen fungerar felfritt! Borde nästan be om ursäkt för min dumhet där... Sjukt att en dator för 7000kr inte klarar av att spela upp video med ett standardprogram.

Efter ytterligare funderingar så hade jag ett gammalt minneskort till en början i min 550d men tog aldrig några bilder med det. Antar att det var därför den började att räkna så knäppt men tycker fortfarande det är konstigt. Tycker att det är kameran som borde bestämma räkning?

Det bästa är nog att ta en diskussion med butiken där kameran köpt . Alla kan göra fel och så även butikspersonalen. Dessutom så finns bara trådskaparens bild av det hela att gå efter varför saken blir ensidigt betraktad, Vi vet inte allt om affären. Har butikens personal medvetet sålt en demokamera utan att informera om detta eller ej? Har man sålt en demokamera och informerat om den saken utan att kunden (trådskaparen) har fått den saken klar för sig? Ganska väsentliga saker som jag ser det, men det kanske inte är så man skall se det på detta forum. Kanske det "korrekta" är att döma utan att ha en klar bild av det hela och att att butikerna skall ses som bovar till 100 %.

min kamera började på 0127, antar att den blivit testad på fabriken, var en av de allra första 550, det låter som du har fått ett demo-ex eller returnerad vara! Jag hade gått tillbaka och klagat!

Ingen fara. Testade att slänga in det gamla minneskortet. Kameran fick spel och började döpa bilderna till 5773 osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar