Annons

Fråga till er som har Olympus 100-400

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Hej!

Tacksam för om någon av er som äger rubricerad glugg kunde svara. Köpte en själv precis, men reagerade på att den, när den är monterad på kameran, glappar i fattningen. Med gluggen monterad så rör den sig alltså någon millimeter fram och tillbaka i fattningen och innebär således ett "klunkljud" varje gång jag zoomar in eller ut. Vad jag läst mig fram till så ska detta vara "normalt", men jag testade ett annat exemplar som inte uppvisar detta beteende så jag ställer mig ändå tveksam. Vad jag kan se påverkas inte bilden, men det är ju hyfsat irriterande ändå.

Frågan är alltså om era gluggar är likadana?
 
Hej!

Tack för ditt svar.
Min glappar på samma sätt som denna. Antar att din glappar mindre?

 
Senast ändrad:
Hur mycket det märks beror ju inte bara på hur mycket det faktiskt går att vrida, utan även hur mycket/lite motstånd det är.
 
Hur mycket det märks beror ju inte bara på hur mycket det faktiskt går att vrida, utan även hur mycket/lite motstånd det är.

Tja, i mitt fall räcker det att jag zoomar in eller ut för att den ska "klonka". Har alltså inte för vana att rycka i kameran på det sättet annars. ;)
 
Det är nog lite mer än på min. Jag reagerade också då jag fått min och jag kontaktade Olympus. I bilagan ser du svaret.
Kolla med supporten och bifoga filmen. Sen handlar det också förstås om vad du kan leva med..Screenshot_2022-07-05-23-06-55-556.jpeg
 
Jepp, min glappar likadant. Gick tillbaka till butiken och fick prova flera andra exemplar som var likadana. Upplever inte några problem med gluggen.
 
Det är nog lite mer än på min. Jag reagerade också då jag fått min och jag kontaktade Olympus. I bilagan ser du svaret.
Kolla med supporten och bifoga filmen. Sen handlar det också förstås om vad du kan leva med..Visa bilaga 165969

Tack. Jo, har kontaktat dem också men antar att de kommer att säga att det ligger inom felmarginalen. Även om man vet att det inte spelar någon roll känns det ju ändå irriterande då man använder gluggen. Å andra sidan går den ju knappt att få tag på, så att köpa en ny funkar ju inte heller.
 
Väldigt trevligt objektiv annars. Skarp men lite långsam. Men den får duga tills jag sparat ihop till 150400. När nu det bli😌
 
Det finns ett hål i objektivets fattning som ska passa in i ett motsvarande stift på kamerans fattning. På 100-400 är det hålet lite större än på andra olympus-objektiv. Varför? Kanske för att 100-400 i grunden är ett sigma-objektiv.
 
Det finns ett hål i objektivets fattning som ska passa in i ett motsvarande stift på kamerans fattning. På 100-400 är det hålet lite större än på andra olympus-objektiv. Varför? Kanske för att 100-400 i grunden är ett sigma-objektiv.

Förstås. Du har rätt. Bortsett från att Olympus har några HR element är diagrammen för denna och Sigma 100-400 DG för spegelreflex samma! Det förklarar varför Olympisobjektivet är större än Panasonics trots sämre ljusstyrka - det är gjort för FF. Att jag inte kom på det själv! Jaja, man lär sig ...
 
Väldigt trevligt objektiv annars. Skarp men lite långsam. Men den får duga tills jag sparat ihop till 150400. När nu det bli😌

Jo, jag gillar det. Har nu varit i kontakt med Olympus/OM som sagt att det ska skickas in så fixar de det. Blir av med det ett par veckor men det kan det vara värt.
 
Det finns ett hål i objektivets fattning som ska passa in i ett motsvarande stift på kamerans fattning. På 100-400 är det hålet lite större än på andra olympus-objektiv. Varför? Kanske för att 100-400 i grunden är ett sigma-objektiv.

Har sett detta tidigare. För min del spelar det ingen roll vems design det är då det presterar bra, bortsett från problemet med hålet då. ;)
 
Jo, jag gillar det. Har nu varit i kontakt med Olympus/OM som sagt att det ska skickas in så fixar de det. Blir av med det ett par veckor men det kan det vara värt.

Hej Pippo!
Jag tänkte höra hur det gick med ditt 100-400 efter att du skickat in det. Blev du av med glappet?
Jag är nyfiken då jag också har ett och har precis samma spel mellan objektiv och hus. Det är påtagligt när jag zoomar då det slår mellan lägena i bajonetten. Jag trodde att man fick leva med detta. Men går det att åtgärda så vore det kanon.
 
Hej Pippo!
Jag tänkte höra hur det gick med ditt 100-400 efter att du skickat in det. Blev du av med glappet?
Jag är nyfiken då jag också har ett och har precis samma spel mellan objektiv och hus. Det är påtagligt när jag zoomar då det slår mellan lägena i bajonetten. Jag trodde att man fick leva med detta. Men går det att åtgärda så vore det kanon.

Fick tillbaka det i veckan faktiskt. Enligt beskrivning har de "lagat" fattningen, uppdaterat programvara etc men det är ingen som helst skillnad mot förut. Har mejlat OM igen och väntar på respons. Återkommer.
 
Tack Pippo!
Då vet jag och kan bespara mig att försöka mig på att få detta åtgärdat.

Det verkar vara så att detta objektiv bjuder på mer spel än andra. Jag har 12-40 2.8, 17 1.2 och hade tidigare även 12-100 4 och alla dessa är "fastare". Men efter att ha testvridit en del på dem undrar jag om det inte är så att skillnaden inte är möjligheten till rotation utan snarare att de nyper fast hårdare i bajonetten och därmed roterar mycket trögare. Då skulle det inte vara dimensionen på hålet för låspinnen, som jag när jag mäter tycker är liknande de andra objektiven, utan tjockleken på den del som låser mot bajonetten som skiljer. Hur som helst så är det inte något fel på bilderna. Även med 1.4 konvertern på tycker jag att man får riktigt bra resultat, över förväntan. Jag har gjort så att jag har stativfoten i handflatan och håller i den med lill- och ringfingret medan jag zoomar med tummen och de andra fingrarna. Då undviker jag till stor del slagen i ändlägena.
 

Similar threads

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.