Annons

Fråga till er Nikon-gurus där ute?

Produkter
(logga in för att koppla)

matti

Aktiv medlem
Hej!

Går i väntans tider på ett beställt beggat FA-hus (bytte upp mig från en gammal EM). Där finns ju TTL mätning för blixten plus både program- (P), tids- (A) och bländarautomatik (T) samt förstås helmanuellt (M) läge oxå.

Så långt allt väl! Nu till problemet, blixtfoto i dagsljus ("fill-in") där jag vill ha rätt exponerad bakgrund.

Vad jag förstår väljer kameran automatiskt synktid 1/250 i P- och A-läge. Risken med så kort slutartid är ju underexponerat befintligt ljus (om största bländaröppningen på objektivet ej är tillräcklig).

En väg är ju att välja 1/250 i manuellt läge, ställa in bländare efter befintligt ljus. Då kan man ju också åstadkomma justering på blixtljuset via vanliga exponeringsjusteringsratten om jag förstått det rätt? Har jag det?

Hur blir det om jag kör med blixt i bländarautomatikläge (T). Dvs om jag väljer 1/250 som slutartid, kommer kameran då välja en bländare baserad på det befintliga ljuset, eller väljer den någon annan bländare som är "default" för blixtfoto?

Med andra ord: Har jag en form av "slow synk" funktion för blixten om jag kör i T-läge som beskrivet ovan? Detta vore ju bra för att slippa ställa in befintligljus-exponeringen manuellt varje bild!

mvh / Matti

Senast ändrad:
Om jag inte minns fel så fungerar inte "slow synk" i något autoläge utan endast manuellt.

"T"-läget heter "S" på Nikonspråk.

Slow synk har ej FA. Fill in är lite krångligt, det där med "matrix fill in" eller vad det heter kom med F4 om jag inte har fel. Men så här kan du göra.

Ställ kameran på M, dvs manuell mätning. Mät så du får bakgrunden så du vill ha det och ställ in kameran efter de värden du får (eller något annat om du tex vill tona ner bakgrunden med ett halft steg), snabbaste tid måste vara 1/250 och vilken längre tid går bra. Blixten måste i denna fas vara avslagen annars går den över till 1/250 automatiskt (tror jag, testa).

I nästa steg slår du på blixten och ställ den på TTL. Fyra av om du vill ha objektet (tex personen) lika ljus som bakgrunden, som du redan har ställt in för. Om du vill att blixten ska kasta ut hälften ljus på objektet i relation till bakgrunden (som du redan har ställt in) så vrid upp ASA talet dubbelt, tex från 100 till 200. När du fyrar av går kameran efter dina manuellt inställda värden, men kameran skickar ut en stopsignal till blixten tidigare eftersom känsligheten är uppskruvad till dubbelt, dvs hälften så mycket ljus.

Jag kanske skrev det krångligt, men testa lite.

/Erik

Nejdå Erik, jag förstod bra! Tack för svaret!

Verkar som man får trixa lite med manuella läget för att få "slow sync". Men, men, om man ställer in värden för befintliga ljuset manuellt som du beskriver mot ett gråkort och om sedan fototillfället inte sträcker sig över alltför lång tid borde man ju kunna ta ett gäng bilder där bakgrunderna blir skapligt exponerade.

Just det, blixtljusmätaren på FA:n är en vanlig centrumvägd variant, va? Ungefär hur stor del av centrala bilden tar den i beaktande, 25%? 50%? 75%? ???

Tänkte köpa mig den ganska nya blixten Metz 54 MZ-3 till min FA, det borde väl funka bra, eller?

Julhälsningar / Matti

behöver ej vara avslagen(inte ölen)

Du behöver ej slå av blixten då du mäter och bestämmer vilken slutartid du ska använda. Slutar tiden bestämmer du alltid med ratten på kameran i manuellt läge. Själv tycker jag det är enklare att ställa in manuellt vid blixtljusmätning då jag även vill ha med det befintliga ljuset. Jag kan då direkt föreställa mig hur bilden kommer att bli och slipper bli överraskad i efterhand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar