Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga: Polfilter - måste man köpa ett dyrt märkesfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att Hoya's är bra framgår ju, men hur står sig B&W's i jämförelse? När jag köpte kameran på ScandinavianPhoto rekommenderade de B&W framför Hoya på UV filter... Gäller samma tänk polfilter?
 
De flesta "konnässörer" håller B+W högre än Hoya men det finns för- och nackdelar. B+W är oftast lite dyrare men många tycker de är betydligt lättare att putsa, Hoyas ytbehandling släpper inte smutsen lika lätt.

Värt att hålla i minnet är att Hoya har 5-6 olika filterfamiljer, allt från helt obehandlade till superduperdundermagisk AR-behandling som är väl i klass med B+W. På Scandinavian Photo är prisskillnaden så liten (50kr vid 67mm) på de bättre filtren från resp tillverkare att jag själv skulle ta B+W (vilket jag också gjort) åtminstone för rengöringens skull.

Jag kan varmt rekommendera följande webbutik, www.maxsaver.net, som har bra priser och snabba leveranser (jag har hittills inte behövt betala tull eller moms) Ett 77mm B+W UV MRC kostar ungefär hälften av vad det gör hos ScP (630kr resp 1295kr). Det enda jag ångrar är att jag inte väntade och köpte ett 10-stegs gråfilter istället för 6 steg men det var ju mitt eget fel! :)
 
Är det någon som har provat de "Visico" polfiltren som säljs nya på tradera?

De kostar 129 kr/st för 67 mm!

Jag förstår mycket väl att de inte är lika bra som ett för 10 ggr mer pengar, men ett sånt är ändå inte aktuellt för mig.

En annan grej, är polfilter normalt UV filter också?

Det här med att man ska vrida filtret för att få olika effekt, vrider man hela gängan då, eller roterar filtret? Eller hag fattat helt fel? :)
 
Billiga filter har i regel ingen antireflexbehandling och sämre polarisationsfilm, dessutom kan själva glaset vara av sämre kvalitet och metallringarna ha sämre toleranser.

UV-strålningen behöver du inte bry dig om så länge du använder en digitalkamera, sensorerna tar inte upp de våglängderna. Att folk använder UV-filter på sina objektiv är antingen för att de har blivit itutade det av sina kamerahandlare eller för att de verkligen behöver skydda sina gluggar mot hård miljö (saltstänk, sand etc).

Pol-filtret är uppbyggt av två filterringar med varsin glasskiva i och de löper fritt runt varandra. Snurrar man på den ena vrider man den ena pol-filmen relativt den andra och polariserar ljuset mer eller mindre. På objektivet sitter ju den inre ringen fast i objektivets filtergänga så det är bara den yttre ringen du vrider på.
 
Många bra råd i denna tråd! (Åh! Det rimmar!) Men jag köpte ett billigt polfilter av märket Hama (58 mm) för strax under 300:- (till kitgluggen). Jag förmodar att färgåtergivningen ibland skulle kunna vara bättre, men annars sköter sig filtret bra. Inte för att jag har något dyrare filter att jämföra med. Å andra sidan tror jag inte heller att de som prisar dyra filter alltid har billigt skit till hands att jämföra med.
Jag ser i alla fall dessa trehundra kronor som läropengar. Och filtret funkar ju! Det kan hända att jag någon gång i framtiden investerar i ett dyrare filter, men för tillfället är jag nöjd.
Att filtret skulle släppa igenom mindre ljus räknade jag med. Det var till och med önskvärt i mitt fall. Gör inte alla polfilter detta förresten?
 
Hama köper sitt glas av Hoya har jag sett uppgifter på, men de har en enklare typ av antireflexbehandling. Det finns dock ingen direkt orsak att inte välja det billigare alternativet om man inte är ute efter det absolut sista lilla i prestanda. Skillnaden är ganska liten i de flesta situationer.

Det finns ett par typer av polariserande filmer, de rent tekniska skillnaderna behöver vi inte gå in på. Men "ljusförlusten" skiljer från ganska jämnt 1Ev upp till 1+2/3Ev. Ganska exakt samma polariseringseffekt finns med alla filter, det är ljusförlusten, antireflexbehandlingen och effektiviteten på lagret på baksidan som ska göra filtret "cirkulärt" som är 99% av skillnaden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.