Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga - passar den här konvertern o. objektiv ihop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria.B.

Medlem
Har precis hämtat ut ett Sigma EX 2X APO konverter Canon, men får inte ihop det med objektivet - Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro Canon. Antingen missar jag något rent praktiskt eller så passar de helt enkelt inte ihop. Tycker inte att gängorna stämmer, men, som sagt, jag kan missa något. Å andra sidan pratade jag med kundsupportern på Digicom innan köpet o. fick info:n att de funkar ihop. Och då borde det stämma, eller hur?

Kan någon av er bistå med hjälp?

Mvh,
Maria

Nej, de passar inte ihop. Digicom har fel och det är kanske inte så ovanligt idag då mycket av kompetensen inte alltid finns. Telekonvertrar har man till teleobjektiv för att nå längre, mycket sällan på en normalzoom. Dessutom förlorar du autofokusen då objektivet är ljussvagare än f/2.8. Mao. inte ett helt optimalt objektiv att använda konverter på.

mer info från försäljaren åt skogen?

Tack för svar. Men trist värre att konstatera att ett sisådär 30 min med kundsupport samtal ang. önskemål om användningsområden resulterade i något som inte ens funkade. Utifrån råd, så köpte jag den här konvertern i syftet att kunna fota ex, fotboll bättre.
Hoppas bara att det inte blir några problem med att reklamera.

Jag behöver uppenbarligen plugga på i ämnet.
Nästa helg är det dags för en av norrbottens största fotbollscuper...skulle uppskatta hjälp på traven.

Mvh,
Maria

Här är en kompabilitetstabell för Sigmas konverter. Du kan ju maila länken till digicom, så de vet vad de snackar om nästa gång.

http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_tele.asp

Eller så handlar du av t.ex. Cyberphoto eller någon annan av de fotobutiker som oftast (inte alltid) vet vad de talar om.

Till fotboll brukar man använda ett telezoom, typ 70-200/300. Vill man ha de där häftga bilderna man ser i tidningen är de oftast tagna med ett 300/2.8 eller liknande. Men ett sådant objektiv gräver ett så stort hål i plånboken så att du kan höra ekot.

Har inte ett 300/2,8 som är "billigt". Kostar väl "bara" 20 000?

Maria.B. skrev:
Nästa helg är det dags för en av norrbottens största fotbollscuper...skulle uppskatta hjälp på traven.
Canons zoom 55-250/4-5,6 IS kostar nog inte så många hundra mer än telekonvertern och borde passa bra till fotboll i dagsljus.

70-200/300

har jag sneglat på o. ett av alternativen i tankarna i samband med konvertern. Tar tag i dem igen. Canon 55-250/4-5,6, intressant, hur är det i jämförelse med ovan Sigma?

Hälsn,
Maria

Utan att verkligen ha jämfört vågar jag nästan lova att du får bättre resultat med 55-250 än du skulle fått med din Sigmazoom och 2x.

ANNONS