Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om utskrifter/utskriftsstorlek Canon 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Amies

Ny medlem
Jag har fotat digitalt några år och uppgraderade mig till en Canon EOS 10D förra hösten. Nu har jag samlat på mig flera bilder i både tiff (Kan man förresten på något sätt speeda upp överföringen från raw till tiff? Det går vansinnigt långsamt!!!) och jpg som jag tänkte skriva ut - och får en smärre chock när jag inser att jag inte får ut dem i tex 70X100? För att utskriften ska vara acceptabel måste jag lägga mig någonstans runt storleken 25x38 (enligt matrisen från Scandinavian Photo)

Rusade dock förbi en fotograf i en butik häromdagen och såg att han använde exakt samma kamera som jag kör med. Gick in på deras websida och ser att deras största bild är hela 50X70?!

Är det någon på detta forum som kan hjälpa mig att reda ut begreppen? Vad gör de med sin kamera för att få ut så stora bilder? Vad kan jag göra för att öka på kvalitén i mina bilder så att jag kan köra större utskrifter? 25x38 känns knappt ens meningsfullt att printa ut.

Jag är hemskt glad för alla tankar och eventuella lösningar du som läsare har. Tack på förhand för svar!

Mvh

Framkalla dina råfiler i Photoshop CS eller i Capture One LE. Canons eget program är hopplöst.

Storlek? Du har 6 miljoner pixlar. Om du sprider dem över en 70x100 blir det ungefär 3 punkter per mm. Eller 10 punkter på en kvadratmillimeter. Rita med en penna så får du se. Det är inte så illa om du inte sätter näsan mot bilden. Backa några steg så blir det bra.

Följdfråga om fotolabb

Tackar! Tyckte att det lät skumt att utskrifterna skulle bli så sabla begränsade.

Min följdfråga blir om någon här på forumet kan rekommendera en firma som hjälper till med interpolering, skriver ut bra bilder och har en hyfsat snabb lev.tid till Stockholm?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto