Annons

Fråga om uppbyggnad av CMOS bildsensor

Produkter
(logga in för att koppla)

molusk

Aktiv medlem
Hej!
I en annan tråd talas det om olika stora pixlars betydelse för bildens kvalitet.
Jag har försökt få fram vad en cmospixel egentligen består av och till min hjälp har jag läst följande artikel:
http://www.siliconimaging.com/ARTICLES/CMOS PRIMER.htm
Hur jag än letar kan jag inte finna någon uppgift om att det finns 3 cmoselement i varje pixel som har var sitt filter i färgerna RGB.
Min fråga är således:
Består varje pixel av 3 st ljuskänsliga cmoselement?
//Bosse

roinek skrev:
Två gröna, en blå, en röd som separata pixlar.
Ska man då dividera det angivna antalet pixlar med 4 eller har fabrikanten redan gjort detta?
Vad jag försöker bli klar över är om en så kallad stor eller liten pixel, som diskuteras i en annan tråd, består av flera enskilda ljuskänsliga element bakom var sitt färgfilter.
//Bosse

molusk skrev:
Ska man då dividera det angivna antalet pixlar med 4 eller har fabrikanten redan gjort detta?
Vad jag försöker bli klar över är om en så kallad stor eller liten pixel, som diskuteras i en annan tråd, består av flera enskilda ljuskänsliga element bakom var sitt färgfilter.
//Bosse
Nej, du ska inte dividera med fyra. Varje pixel i den färdiga bilden motsvarar ett ljuskänsligt element med ett färgfilter. De färger som fattas i den färdiga pixeln har interpolerats fram utgående från närliggande pixlar. Det betyder reducerad färgupplösning, men eftersom ögat inte är så känsligt för färgdetaljer (ljusintensitet spelar mycket större roll) så är det inget stort problem.

joand skrev:
Nej, du ska inte dividera med fyra. Varje pixel i den färdiga bilden motsvarar ett ljuskänsligt element med ett färgfilter. De färger som fattas i den färdiga pixeln har interpolerats fram utgående från närliggande pixlar. Det betyder reducerad färgupplösning, men eftersom ögat inte är så känsligt för färgdetaljer (ljusintensitet spelar mycket större roll) så är det inget stort problem.
Nja ... Rå bilden är en fjärdedel så stor som JPEG´n när de kommer direkt ur kameran. En 8 Mpixelssensor har 4 Mp gröna, 2 Mp blå och 2 Mp röda. JPEG´n interpoleras som Johan skrev och därför har den 8 Mpixel.

/ Erik

ekemannen skrev:
En 8 Mpixelssensor har 4 Mp gröna, 2 Mp blå och 2 Mp röda.
Råfilerna från min 450D har således 6 Mp gröna, 3 Mp blå och 3 Mp röda. Att man sedan kan få fram 12 Mp av enskilda pixlar med 14 bitars färginformation är således resultatet av en interpoleringsalgoritm i bildprocessorns program.
Normalt brukar jag kunna leta fram information via Google, men i detta fallet finns tydligen bara informationen bland Fotosidans medlemmar :)
//Bosse

3 CCD

Jag har tidigare begripit att de 3 CCD sensorerna i min Sony DCR-VX2000 stod för var sin färg. Det är därför jag har haft lite svårare att begripa hur man räknar pixlar när man bara har en sensor.
//Bosse

Förklarande sida

Nu har jag äntligen hittat en tydlig förklaring på Foveons sida. Där visar man uppbyggnaden på den sensor som sitter i min 450D jämfört med deras egen X3-sensor.

http://www.foveon.com/article.php?a=68

Utav detta är det ju lätt att förstå att de tradinella kameratillverkarna inte vill framhålla att bara princip var 3:e pixel tar emot ljus i en viss färg på sina sensorer.
//Bosse

Hej
Det är ju inte riktigt var 3:e. Du har ju 50% gröna.
Motivet till detta är bla att luminensen följer den gröna rätt väl.

Kodak labbar med andra kombinationer än GGRB dör man har en av punkterna utan filter för att bättre fånga luminensen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar