Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om tamron objektiv till D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Dieseldogg

Medlem
Hej!
Har precis köpt mig ett tamron objektiv (Tamron AF 55-200 1:4-5.6 Macro A15). Enligt säljaren på OnOff skulle det funka precis som det medföljande objektivet till Nikon D40. Men jag kan inte få autofokusen att fungera. Är jag helt ute och cyklar eller går det helt enkelt bara att köra manuellt med just det här objektivet?

Tacksam för all hjälp!

Nej, du är inte alls ute och cyklar. Försäljaren har lurat dig. På en Nikon D40 fungerar autofokus bara om objektivet har inbyggd fokusmotor. Det har i princip alla moderna objektiv med Nikonfattning, men inte just den Tamron-modell du har köpt.

Om jag var du skulle jag omedelbart gå tillbaka till affären och kräva pengarna tillbaka. Dessutom skulle jag i fortsättningen handla i en riktig kamerabutik -- och dessutom ta med kamerahuset eller låna ett likadant i affären när jag tittar på objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar