Annons

Fråga om skärpning utifrån Moderskeppets dvd

Produkter
(logga in för att koppla)

Minnert

Aktiv medlem
Hej!
Jag har just sett Moderskeppets dvd om skäprning i PS.

De visar först om hur man skärper lågfrekventa bilder och sedan högfrekventa. Nogranna instruktioner. Så långt är jag med.

Sedan kommer avsnittet om Slutskärpa och specifikt utskriftsskärpa. Jag jobbar med bilder till tidning, som i allra högsta grad skrivs ut (eller snarare trycks). Vad jag inte förstår är att de säger: "för skärpning för utskrift ska du enbart använda Smart skärpa", och så får man ett diagram att följa utifrån dpi.

Så... har jag gjort en nogrann skärpning av ett portätt, med kantmask och high pass osv.. ska jag SEN slänga på smart skäpra på den också?

Jag fattar inte...

TACKSAM om nån förklarar
 
Fråga via mail på Moderskeppet de brukar alltid svara i stort sett och har du köpt Dvd´n så kanska de "prioriterar" att svara snabbare och dom har ju gjort denna tutorial och förstår nog frågan bättre : )
 
Hej!
Jag har just sett Moderskeppets dvd om skäprning i PS.

De visar först om hur man skärper lågfrekventa bilder och sedan högfrekventa. Nogranna instruktioner. Så långt är jag med.

Sedan kommer avsnittet om Slutskärpa och specifikt utskriftsskärpa. Jag jobbar med bilder till tidning, som i allra högsta grad skrivs ut (eller snarare trycks). Vad jag inte förstår är att de säger: "för skärpning för utskrift ska du enbart använda Smart skärpa", och så får man ett diagram att följa utifrån dpi.

Så... har jag gjort en nogrann skärpning av ett portätt, med kantmask och high pass osv.. ska jag SEN slänga på smart skäpra på den också?

Jag fattar inte...

TACKSAM om nån förklarar

Som jag förstår det är slutskärpan för utskrifter till för att anpassa skärpan för utskriftsförfarandet. Vid utskrifter tror jag att det sker en viss interpolering av bilden och den behöver därför skärpas till lite extra. Denna skärpa ser inte klok ut på skärm, men gör att utskriften blir bättre. Så har jag i alla fall uppfattat det (jag har också kollat på deras dvd).
 
Skärpan försvinner beroende på materialet det trycks på. Se skärpan perfekt ut i 100 % på bildskärmen betyder det inte att det kommer se perfekt ut i utskrift. Samma fenomen är det ju när man förminskar och förstorar.

När du skriver ut bör du ta med i beräkning på hur stor utskriften blir och materialet. Glansigt pappers kan man skärpa mera för skärpan försvinner en aning i detta material.

Som tur är gör jag all skärpning i LR som bestämmer det utskiftsskärpningen åt mig så behöver jag bara bry mig om hur det ser ut på datorn.

/Stefan
 
Slutskärpningen är för att få den skärpning du redan har gjort att faktiskt synas på utskriften. En bild ser olika ut på skärm och på papper, därför (kan det) kräva lite extra skärpning.
 
edit:Ojojoj det va många som hann att svara medans jag skrev :p


Jag har kollat på DVDn och førstår det som att de menar att skærpan før utskrift skall gøras utøver den "effekt" skærpan du har gjort på dina bilder.

Om du inte skickar dom før utskrift på tex crimson som gør en "skrift skærpning" innan bilderna skrivs ut, enligt Anders. Men det verkar ju ændå inte vara fallet før dig.

/Bruno

www.shutterspeed.se
 
Fråga via mail på Moderskeppet de brukar alltid svara i stort sett och har du köpt Dvd´n så kanska de "prioriterar" att svara snabbare och dom har ju gjort denna tutorial och förstår nog frågan bättre : )

Gjorde det också... men räknar inte med lika snabbt svar från dem som från er på detta fantastiska forum! Tack för tipset!
 
Ah ok och jag kan ju bara hålla med om att detta forum är underbart vad gäller hjälpsamhet och hoppas du inte missförstod min mening med mitt svar vilket kanske kan tolkas lite spydigt men då jag inte hade något svar så var min tanke att kontakta dem : )
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.