Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om säkerhetskopiering

Produkter
(logga in för att koppla)

Atle Hansen

Medlem
Fråga om säkerhetskopiering / backup

Har sedan i höstas börjat plåta allt mer digitalt. För att vara på den säkra sidan har jag även en separat hårddisk för säkerhetskopiering. Kommer inom kort att skaffa ännu en separat disk då jag inte vill spara bilder på datorns. (M.a.o. 2 st identiska arkiv). Utifrån de förutsättningarna har jag följande problem;

Jag vill kunna säkerhetskopiera ändringar (nya bilder) till mapparna i hårddiskarna (från datorn) i stället för att kopiera hela arkivet 2 ggr ( 15 timmar per hårddisk i nuläget efter drygt 6 mnd digifoto). Dessutom skall säkerhetskopieringen av ändringar (nya bilder kunna ske automatiskt efter givna förutsättningar.

Någon som har tips om bra, säkra och lättanvända program etc. för att få detta att funka ?
 
Senast ändrad:
jag vet inte om det är nåt bra alternativ för dig, men själv kör jag en maxtor one touch 300 gig extern hårddisk (det finns mindre varianter oxå).
jag trycker på knappen så kopierar one touch-programmet över allt som är nytt eller ändrat och låter resten vara. går snabbt och smidigt.
dessutom kan man använda den på flera olika sätt.
jag är helnöjd.
 
Vad har du för operativ på datorn ?
Separat hårddisk ? Är det en som är ansluten via
parallellporten ?
 
jag har XP men det spelar ingen roll vad man har för dator. hårddisken funkar bra till alla datorer. vi för över filer från både våra macar och pc'n utan problem.
det är en extern och separat hårddisk.
den går att ansluta antingen via usb eller firewire.
 
Klart att operativsystemet har betydelse. Om du haft t.ex win2000 Server så hade det funnits funktioner för att lösa ditt problem.

Testa Ghostfiles som du kan hämta här
http://www.lowrieweb.com/
Den kan nog fixa det du är ute efter.
 
öhm va?
blandar du ihop oss nu? jag har inga probs. eller är det bara jag som är trött och har missat nåt redan från början? ;o)
min hårddisk har funkat att plugga in i flera datorer. allt från mac med os X och pc os 98, 2000 och XP.
inga program måste installeras, bara om man vill köra one touch.
 
Jo det är nog så att jag blandat ihop er. Mitt första svar var riktat till Atle men jag såg nu att det var du (Christel) som svarat.

Läs först o svara sen är kontentan av detta :)
 
Re: Fråga om säkerhetskopiering / backup

Atle Hansen skrev:
Någon som har tips om bra, säkra och lättanvända program etc. för att få detta att funka ?
Kanske inte precis så som du tänkt dig, men har du tittat på RAID? Stöds av de flesta nyare moderkort.
Jag klipper direkt från en mer insatt snubbe :)
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040301_raptorraid.php?page=2

KLIPP...

RAID 1 (Mirroring)
RAID 1 är egentligen grundläget för begreppet RAID. Praktiskt betyder det att en hårddisk speglas mot en annan hårddisk, det vill säga att samma data syns på båda hårddiskar i ett array. Det finns ingen stor prestandavinst att hämta i RAID 1, läsprestandan kan i vissa fall öka. Det erbjuder hög säkerhet och ifall en hårddisk går sönder tar den andra hårddisken över. Här gäller även "en kedja.."-principen.

...SLUT PÅ KLIPP
 
Kjanr skrev:
Jo det är nog så att jag blandat ihop er. Mitt första svar var riktat till Atle men jag såg nu att det var du (Christel) som svarat.

Läs först o svara sen är kontentan av detta :)

hehe, se där. jag började ana att jag blandade ihop nåt. ;o)
*går iväg och vilar en stund så hjärnan klarnar*
 
Om du gör en säkerhetskopiering i normal-läget, så kan du köra nästa back-up i inkrementell-läget d v s plocka bara flaggorna (allt som har ändrats sedan förra säkerhetskopian) själv kör jag med dvd-brännare med rw-skiva, brukar ta ca tio minuter att säkerhetskopiera på en skiva.
 
När du har ställt in vad du vill säkerhetskopiera kan du välja ett avancerat läge där har alla alternativen, kör en normal säkerhetskopiering första gången sedan kan du välja inkrementell nästa gång då slipper du kopiera allt som redan finns i säkerhetskopian, den tar även ändringar som har blivit gjorda, du kan skapa en mapp med lite bilder i (för att kolla vad som händer) kopiera den sedan lägga dit en ny bild kör därefter en gång till (inkrementell) och ta därefter bort allt och kör en återställning för att se den nyligen ditlagda bilden finns med.
lycka till.
 
Detta kanske kan vara ett program för dig:

Second Copy 2000

Jag har inte testat det själv, men kollat lite på det. Fördelen är (har jag för mig) att programmet bara sync:ar filer rakt av utan att göra backup av filerna och använda ett leverantörsspecifikt filformat....
 
FileSync funkar alldeles ypperligt och kopierar endast över filer som ändras.
Synkning kan ske åt båda håll.
Mina ca 90 GB data checkar den på ca 45 s, sedan tar det självklart olika lång tid för kopiering beroende på hur mycket data som ska kopieras.
På det storföretag jag arbetar på är detta standard program för alla med bärbar dator.

Se leverantörens hemsida.

http://www.fileware.com/products.htm

/Henrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.