Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fråga om rotering

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocksteady

Aktiv medlem
hej. efter att ganska nyligen uppdaterat till CS 2 märker jag att "apply rotation" i file browser (numera bridge) har försvunnit. finns det något lätt sätt att göra så att stående bilder visas stående i mappar osv utan den kvalitetsförlust som händer när man roterar i explorer?
 
Det finns ju rotationsalternativ under Edit-menyn i Bridge (och även som snabbkommandon). De verkar dock "bara" sätta rotationsflaggan i exif-datat.

Sålunda så funkar det om du öppnar bilden i Photoshop men inte i vissa andra program som inte förstår sig på den.

Jag vet inte hur det funkade i tidigare versioner av Photoshop då jag inte hade dem.

Det finns ju tre sätt att rotera jpeg-bilder på:

1) Avkoda bilden, rotera bildpunkterna och spara (koda om) bilddatat. Innebär extra förluster av kvalitet.
2) Sätta exifflaggan som berättar åt vilket håll som är "upp" i bilden. Flera digitalkameror gör på detta sätt. (Man kan även berätta vad som är "höger" i bilden så att man kan spegelvända den på samma gång, men det är inte lika vanligt...) Eftersom denna metod inte pillar på bilddatat är den (också) förlustfri liksom metod 3.
3) Utför förlustfri rotation av bilddatat genom att rotera och flytta runt bildblocken som bygger upp jpeg-bilden. Denna metod kan vara lite förstörande (då rimligtvis i kanterna på bilden) om bilden inte är "jämna block" stor. Men det är nog inget problem med bilder skapade av vanliga digitalkameror.

Program som jhead tillsammans med jpegtran kan ta en bild som är roterad med metod 2 och rotera den med metod 3. På så sätt funkar det i alla program utan att man behöver ta hänsyn till om de stödjer metod 2.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.