Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om RAW

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror väl i och för sig på vilken råkonverterare du använder, men i princip blir svaret JA.

Själv använder jag RawShooter Essentials och kan oftast "kompensera" 1.5 steg innan det börjar bli fult. Med högre ISO inställt på kameran har man mindre spelrum, men ISO 400 brukar tåla knappt 1.5 steg.

olika

Det är nog lite olika. Under mina HDR-försök har jag kört med 100ASA och jag använder Canons DPP. Jag har ljusat upp några bilder med nästan 2 steg (1,83) och inte märkt några negativa effekter.

En dåligt exponerad ISO400 bild blir brusigare än en korrekt exponerad ISO1600. Detta enligt mina tester ivf.

Jag tyckte att jag såg en skillnad. Jag har fotat i kyrkan under dåliga ljusförhållanden utan blixt så jag fick lägga mig på 800 iso. Tyckte dom blev kornigare av att ljusa på dom... Har ni något bra tips hur jag kan få dom lite ljusare utan att det blir så tydligt sämre?

Pedgren skrev:
Jag tyckte att jag såg en skillnad. Jag har fotat i kyrkan under dåliga ljusförhållanden utan blixt så jag fick lägga mig på 800 iso. Tyckte dom blev kornigare av att ljusa på dom... Har ni något bra tips hur jag kan få dom lite ljusare utan att det blir så tydligt sämre?

Nästa gång du är i kyrkan: peta upp iso till 1600 och överexponera lite och mörka ner i camera raw (utan att fräta ut högdagrarna) så får du mindre brusiga bilder än att dra upp en underexponerad 800 iso.

med de bilder du tagit: kör dom ett varv i
Noise Ninja / Neatimage / Grainsurgery

Pedgren skrev:
P.S. Jag använder mig av Photoshop när jag behandlar raw. Finns det ett bättre verktyg enligt er?

Capture NX
Lightroom
Capture One

Samtliga finns för nedladdning att testa.

Capture nx är framtaget för Nikon. Lite buggigt just nu. Uppdatering på gång.

Lightroom finns som beta just nu. Skarp version
släpps antagligen i Feb. Jag gillar detta program. Det är ganska lätt lära och har ett bra gränssnitt. Verkar lovande. Blir priset anständigt ( max 2000 ) då köper jag det. Annars blir det en annan lösning, om du förstår vad jag menar.

Capture One har jag inte hunnit titta på så mycket ännu.

Hälsningar

Hasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar