Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om prissättning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Jag behöver lite tips eller råd på hur mycket man bör fakturera/begära i ersättning för publicerade bilder. Det rör sig runda tal om ca 80-100 bilder som publicerats i broschyrer, posters, reklamblad, tidningar och på Internet

Så här är hela grejen i korta drag.
Jag gjorde ett beställningsjobb år franska skidskolan ESF och tog massor av bilder åt som på alla deras olika aktivister för allt deras reklammaterial.
Vi skrevkontrakt på fri publicering av bilderna (men namn kredits osv) under ett år.
Efter det året kontaktade dom mig igen (fast det var en ny person på deras marknadsavdelning än den jag jobbat med tidigare) och vill skriva kontrakt om att använda bilderna igen.
Vi kom överens om ett pris (väldigt, väsligt lågt) för ett år till och dom skulle skicka ett kontrakt för detta. Kontraktet var på franska, så jag jämförde med det jag hade innan och på ett ställe var texten ändrad. Så innan jag skrev på var jag smart nog att kolla upp vad det stod som vad ändrat. Det dom gjort var att ändrar där stod "för ett år bla" till "för evigt äga bilderna". Så jag ringde upp, ganska arg för att dom fick en väldigt bra deal på allt, och frågade vad som hänt. Tjejen där kom med en massa helt osammanhängande förklaringar och jag kände det som om dom ville luras och ta en penna för att få bilderna för alltid.
Så det slutade med att jag sa att dom inte fick använda bilderna överhuvudtaget och lade på.
Jag rev sönder kontraktet.

Dom skickade ett nytt kontrakt där det fortfarande stod "för alltid" så jag brydde mig inte ens om att svara och rev det också.

För någon vecka sen fick jag reda på att dom använt alla bilderna ändå.
Jag har villrådigt inte kunnat komma fram till vad jag skall göra, men har nu tagit beslut att dom helt enkelt får betala för det. Dom har skrivit mitt namn som dom skall osv, men har ingen rätt alls (faktiskt uttryckligen tvärt om) att använda bilderna.

Jag har ingen erfarenhet alls om hur mycket man skall ta betalt och tar tacksamt emot alla råd och tips någon kan ha. Jag är inte fotograf och vet inget alls om vad som är skäligt för sånt här. Upplagorna på det publicerade är enorma, flera hundra tusen broschyrer, planscher osv på flera olika språk.

Så här ser hemsidan ut. Nästan alla bilderna på hela siten är mina.
http://www.esf-valthorens.com/ski-school-val-thorens/


/Magnus
 
Kontakta Bildombudsmannen Staffan Teste för att ta detta ur ett juridisk aspekt. Det smäller också högre om han tar kontakt med dem än om du gör det själv.

Staffan hjälper dig nog med både juridiska delen likväl som med hur mycket de skall betala - och det lär bli en hel del.

Det är inget snack om att du bör kontakta dem först för att försöka få en uppgörelse osv.
Du har uttryckligen sagt nej till att de får använda bilderna och de brydde sig inte om detta. De försökte tom en liten fuling som du genomskådade.

http://www.bildombudsmannen.se/
 
irri skrev:
Kontakta Bildombudsmannen Staffan Teste för att ta detta ur ett juridisk aspekt. Det smäller också högre om han tar kontakt med dem än om du gör det själv.

Staffan hjälper dig nog med både juridiska delen likväl som med hur mycket de skall betala - och det lär bli en hel del.

Det är inget snack om att du bör kontakta dem först för att försöka få en uppgörelse osv.
Du har uttryckligen sagt nej till att de får använda bilderna och de brydde sig inte om detta. De försökte tom en liten fuling som du genomskådade.

http://www.bildombudsmannen.se/

Många tack för ditt svar.
Jag kontaktar honom direkt.

Jag börjar bli så otroligt trött på att företag och liknande kör över fotografer och gör hur dom vill med våra bilder hela tiden.
Hur otroligt det än låter så är det andra gången nått sånt här händer mig och mina bilder i större skala. Fast förra gången var det värre. Då var det ett Engelskt resebolag (ett av deras största) som tog 20 bilder och använde överallt i sin 2007 år katalog.
Dom hade jag aldrig varit i kontakt med eller ens visste att dom fanns.
Det är fortfarande inte löst (och jag har nog i ärlighetens namn givit upp att lösa det).
När vi kontaktade dom så bara vägrade dom att betala eller göra upp (men erkände att det var mina bilder) och jag har inte råd att dra dom till rätt.
Jag fick förklarat för mig av advokater att stora företag bara tar det till nästa instans om dom förlorar, och då måste man ligga ute med enorma summor pengar, pengar som inte finns.

Ibland önskade man att man var advokat istället för musiker.

/Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.