Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om payson..

Produkter
(logga in för att koppla)

vilsen

Aktiv medlem
Hej!

Jag har lagt ut mitt Nikkor 35-70 2.8 objektiv här & fått en förfrågan om payson, av kille som är intresserad.. Jag hoppas vi ska komma överens, han ger ett seriöst intryck..

Vad jag undrar, jag har inte det minsta erfarenhet av payson som han förslog först.. Jag har kollat lite på deras sida & det verkar vara köparen som får betala alla avgifter förutom en uttags avgift på 2:- för att få pengarna till bankkontot.. Finns det något jag inte vet ( läste om nån som fick betala en extra avgift för att köparen betalade med kredikort!?

Det är så synd att det finns skuma tjuvpack på nätet som förstör & krånglar till för oss säljare som är seriösa. =(

http://hem.fyristorg.se/confused/annonser.html

Payson är bra för alla parter, även öm det kostar lite för köparen.
Detta gäller för Paysongaranti.
Kostnaden för köparen är 5% av köpekostnaden, dock max 500:-
Till det kommer 3kr + 3% om köpet betalas via bankkort/kreditkort. Denna kostnad är 0 om betalning via bankgiro (tar 2 dagar).

Payson är bra på det viset att köparen betalar till Payson.
Säljaren får ett mail att betalning är genomförd, och skickar därefter varan.
Köparen kvitter ut varan och har därefter ett antal dagar på sig att antingen godkänna eller avvisa leveransen.
Om OK får säljaren sina pengar via sitt Paysonkonto.
Om avvisad, skall köparen skicka tillbaka varan.
Pengarna är låsta hos Payson under tiden.

Jag tycker Payson är bästa alternativet om man nu inte kan mötas och göra upp affären öga mot öga.

Jag kan inte så mycket om detaljerna ang. Payson men du har ju fått ett bra svar ovan. Jag kan bara säga att jag har goda erfarenheter av Payson. Jag har både köpt och sålt med Payson som betalningsalternativ och även haft lite konflikter ang. leverans men Payson har räddat situationen så jag är nöjd. Ganska höga avgifter är väl nackdelen numera.

Om jag minns rätt så är det så att säljaren inte behöver ha något Paysonkonto. Om säljaren saknar Paysonkonto läggs pengarna upp på ett provisoriskt konto hos Payson. Då köparen godkänt leveransen betalas pengarna ut till ett konto som säljaren anvisar.
Detta innebär att säljaren inte behöver registrera sig hos Payson för att kunna genomföra en affär via Payson men köparen måste ha ett Paysonkonto.
/Harald

bankkort

De där avgifterna för bankkort... Gäller dom även om man använder "payson garanti" Dom skriver själva om jag inte misstolkar att jag som säljare inte får några avgifter, men så nu blir jag osäker.. Betalar han med kort kanske det blir några avgifter ändå för mig. :/ .. Det borde inte kosta extra att betala med kort alls, dom tar ju bra betalt ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar