Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om partitionering

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag har ca 6gb på en av mina diskar som är ej allokerat utrymme. På samma disk har jag en annan partition som jag använder som spardisk, alltså inte systempartitionen, den ligger på en annan disk.

Nu vill jag föra över det utrymme som är ej allokerat till den befintliga partitionen som ligger på samma disk. Går det? Och hur?
 
Det går för det mesta. Om du kör Windows finns det dock ingen inbyggd funktion för att fixa det, utan du behöver ett partitionshanteringsprogram. Norton vet jag gör en variant, det finns också ett som heter PartitionMagic som är ganska populärt. Vilket som helst av dem skulle nog fungera för dig. Jag känner inte till några som är gratis (kanske någon annan gör det?), men jag själv skulle ändå inte lita på något sådant för att ändra på mina hårddiskar.

Om du kör MacOS vet jag inte hur läget är.
 
Det finns med ett program som heter GParted på System rescue cd http://www.sysresccd.org/Main_Page som brukar klara det du vill göra. Det är bara att bota från CD:n. Skriva startx på komandoprompten och sedan klicka på ikonen för gparted på högra sidan av skären. Allt är fri programvara så det är bara att sätta igång att tanka hem och köra :).
 
Verkar krångligt det här... Men om jag går in i diskhanteringen och väljer att partitionera utrymmet, kommer jag ju till en ruta där jag får välja enhet för partitioneringen. Där kan man ju välja en ny enhet eller att placera in partitioneringen i en befintlig. Kan jag då inte bara välja att lägga utrymmet i den andra redan befintliga partitioneringen? Eller måste den då vara helt tom, alltså nyligen formaterad?
 
Det enklaste är ju, som andra också svarat, att ändra storleken på den befintliga partitionen så att den upptar även det oallokerade utrymmet (6GB).

Av dokumentationen till GParted att döma ser det ut som att det inte går att ändra storlek på NTFS-partitioner, men väl på FAT32-partitioner, så om partitionen är NTFS fungerar det inte. Om man in "My Computer" ("Den här datorn" på svenska, tror jag) högerklickar på den enhet man vill ändra storlek på (spardisken i ditt fall) och väljer "Properties" ("egenskaper") så finns en rad "File System" där det står vilket filsystem som används. Om detta är NTFS bör det allts inte fungera med GParted.

PartitionMagic klarar däremot att ändra storlek även på en NTFS-partition.

Ett annat alternativ är ju att först spara allt som finns på partitionen (spardisken i ditt fall) någon annanstans, ta bort partitionen och sedan skapa en ny, fast större partition. Detta förutsätter ju att det går att spara allting någon annanstans under tiden, vilket inte är säkert.

I vilket fall som helst: Att ändra storlek på en partition är ingen speciellt säker operation (även om det fungerar bra nästan jämt). Är det viktigt innehåll på partitionen så bör man ändå kopiera det till ett annat ställe innan, ifall det går fel med storleksändringen.

En teknisk detalj: Windows verktyg för att ta bort och skapa partitioner kan i vissa situationer misslyckas med att "inse" att allt ledigt utrymme på en disk "sitter ihop" och då går det ändå inte att skapa någon större partition. I sådana fall får man ta till PartitionMagic iallafall.

Ytterligare ett alternativ :) är ju att bara skapa en till partition på 6GB, men det är ju inte det du vill.
 
Nej, den enhet du lägger den nya partitionen i måste inte vara tom på något vis, utan man kan då välja att lägga den nya partitionen i en katalog på en annan enhet. Katalogen måste dock vara tom. Detta blir dock egentligen ingen skillnad mot att lägga partitionen på en ny enhetsbokstav (man använder bara katalogen som namn istället för bokstaven, annars är det precis samma sak). Det blir nämligen så att den katalog där du lägger partitionen i kommer att vara den nya partitionen, och övriga kataloger (som vanligt) den gamla partitionen. Dom kommer alltså inte att "dela" utrymmet på nåt sätt, utan du kan t.ex. ha fullt i någon annan katalog, medans det fortfarande ä 6GB ledigt i katalogen där du lag in den nya partitionen.
 
Ok, nu börjar det klarna lite.

Jag har ju en extern disk som jag skulle kunna skyffla över datan till och sedan göra en ny enhet av hela disken. Kanske trots allt är det säkraste och smidigaste.

Tack för alla svar!

Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.