Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fråga om Minolta AF och MF

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Alltså jag har köpt en Olympus Pen kamera och ska skaffa en adapter för denna, hittade en analog systemare i garderoben(en kompis lägenhet men fick ta det om jag ville) med 2 ganska fina objektiv.

ett Minolta AF 35mm f2 samt ett Minolta AF 50mm f1.7

Nu kommer min fråga, någon som kan länka vilken adapter jag ska använda...
förmodligen Minolta optik-4/3 eller minolta optik-canon eller ev Minolta optik- OM system. kommer nog ha 2-3 konverters.

tacksam för typs...
 
aha vilket av dom då? dom båda ser skapligt trevliga ut så chansar att dom ändå är ganska okey i skärpa mm.

Är dom bra är det ju en fördel :D

men vet någon va man ska ha för adaptrar? har minolta bara en fattning eller är de olika på nya och gammal optik?
 
Om jag inte har fel så har du just fått cirka 7000:- bara sådär!
Grattis!

Tyvärr vet jag ingenting om adaptrarna!
 
Ok alltså snackar vi om samma analoga glugg då.... den verkar fin men inte sååå fin.

aja iaf... skit i va den är värd kommer inte sälja det ska använda den, någon som kan hjälpa mig med konverters helst från 4/3 eller OM till minolta men ev canon till minolta.
 
Det ena är enna rätt kass ( 35/2 ) - så det kan jag befria Dig från utan kostnad. ;D

Allvar - 50/1,7 är lysande för sitt beg.pris - 1.200.-, men det andra är värt fyra gånger mer och klår t.o.m. 35/1,4 i skärpa. Jag fick fatt i ett nu i sommar och har haft ****-skoj sedan dess. { *** = cencurerat av mitt över-jag }

Lycka till - överväg att skaffa en DSLR, eller kanske en analog Minolta Dynax 7, att sätta dem på - Du är en bra bit på väg med de två objektiven. De lirar liksom i den högre skolan.
 
vet inte om någon läser vad jag skriver, inte intresserad av en minolta kamera ens... vet inget om dom och vill inte veta...

Vill veta om konverters...

Har ingen något att rekommendera var tysta snälla.
 
...
... någon som kan hjälpa mig med konverters helst från 4/3 eller OM till minolta men ev canon till minolta.
Kolla med C Hylse här på fotosidan, jhan kanske vet. Annars finns ju alltid RGB Griturn i UK. De har mycket på lager och tillverkar i stort sett allt. Enda kravet är att registervatåndet måste stämma, eller ha avvikelsen "åt rätt håll".
 
man brukar säga håll dig till samtalsämnet.
Var en simpel fråga så hoppades få ett simpelt svar.

Hade hoppas mer på en tradera/ebay länk till något intressant men får kolla upp det om jag inte hittar något annat.
 
Inte hundra, men MD passar inte till Alpha mount, dvs de som du har nämnt som objektiv. Det finns adaptrar mellan MD och a-mount men det skulle innebära två adaptrar och frågan är om du får ut något av objektiven.

Kan tyvärr inte motstå, men varför inte sälja och då köpa ett bra till 4/3? Vi som är insnöade på Minolta skulle drägla över ett 35/2 och ge dig en slant som tannler mfl lite förnämt viskade till dig. Sorry för OT.
 
Står att den är för Minolta MD optik.

Funkar den ändå med de som heter AF? dvs samma jänga? även om jag måste fokusera manuellt?
MD är de äldre manuellt fokuserade objektiven från Minolta. Varken MD eller AF har "jänga", de har däremot olika bajonetter (inte gänga) och därför passar inte MD-adaptern till AF-objektiven.
 
Tjejen jag hyr lägenheten av sa att hon kommer inte flytta tillbaka hit utan den ska sägas up när mitt kontrakt går ut, och sa att hon inte hade några saker hon ville spara kvar i lägenheten. dock har jag inte frågat spec om denna utrustning... så kan hända att hon vill ha tillbaka det.
Dock tänkte jag använda det nu om det funkar på min Olympus.
 
Lägg av nu - i första posten står "... hittade en analog systemare i garderoben(en kompis lägenhet men fick ta det om jag ville ..." - nu påstår Du att Du "... inte frågat spec om denna utrustning ...". Trovärdigt, och fullt i klass med vad som i övrigt visats, fast detta hade ju heller inte med adapter att göra - möjligen med adaptation av sanningen.
 
Inte för att jag ska behöva förklara mig... men hon lämnade en del saker efter sig som hon inte ville ha kvar.... allt från möbler till strykgärn o tjejskor :p

Jag fick kasta det jag ville, det jag var osäker på skulle jag lägga i förådet.

iaf så var det en gammal minolta där.... med en 35a en 50 och ett tokina 100mm macro.

Tvivlar att hon kommer vilja ha tillbaka det men OM hon mot förmodan vill så får hon ju det självklart... därför jag inte lär sälja det men kommer använda det om jag bara hittar en adapter för dom.
 
men tillbaka till ämnet nu snälla...

Någon som vet av en konverter som går att använda?
Och vart denna går att få tag på är uppskattat med.

Det är de enda jag vill veta.
 
Adapter för Minolta MD/MC passar ej.

Troligtvis finns ej någon adapter heller då behovet ej lär vara särskillt stort, då det fortfarande tillverkas kameror som dessa objektiv passar.

Skulle det finnas adapter så skulle det i allfall vara en mycket dålig lösning, då den adaptern måste förses med korigerande optik=(sällan av lika hög kvalitet som objektiven själva, och där med försämras optiken) eller adapter utan korigering men då kommer det inte att gå att fokusera bortom något mer än nån meter bort.

Dessa objektiv bör användas med AF på avsedd kamera Minolta/Sony av flera andra skäl bla fokusringen är mycket liten och svårgreppad och stigningen på gängan i skruven är brant, avsaknaden av en manuell bländarjusterinsring gör det ändå försvårande.

För det dom betingar får man många, bättre fungerande manuella objektiv=(konstruerade för att användas manuellt), med en uppsjö olika fabrikat att välja mellan, med fördel med M42 fattning som ofta har adaptrar som fungerar utan korigerande optik och då till oändligt fokus,
 
En snabb slagning på ebay.com (som är den främsta källan för adaptrar) visar ingen träff för Minolta AF till 4/3 fattning:

http://photography.shop.ebay.com/i....s_Accessories&_odkw=adapter+4/3&_osacat=78997

Micro 4/3 är ännu så nytt att det nog kan vara svårt att hitta adaptrar från tredjepart (Kina tillverkade) ännu. Hittade bara denna för OM till mikro 4/3 (som du också frågade efter):

http://cgi.ebay.com/OM-lens-adapter...58824d7942&_trksid=p3286.c0.m14#ht_566wt_1113

Alldeles för dyr i mina ögon, det är förmodligen billigare med en vanlig OM -> 4/3 adapter kombinerat med 4/3 -> mikro 4/3 adapter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.