Annons

Fråga om ljussättnng med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Ådi

Medlem
Jag har en analog Canon 300V och en Metz 32 ct 3 blixt som jag sätter på en slavtändare och tänkte använda som upplättningsblixt och tänds via kamerans inbygda blixt. Det funkar, så långt allt bra.

Men nu till frågan;
Jag vill använda metz blixten som slav och min tanke är att jag ska kunna reglera styrkan via reglagen på baksidan av blixten, så jag kan göra sidoljuset från denna svagare eller starkare.

Gult arbetsområde 0,4m - 4m
Blått -"- 0,8m - 8m
Rött -"- 1,6m - 16m
M -"- förmodligen 32m i ISO 100

Jag hade tänkt att detta kunde vara bra när man är ute och traskar i stan eller i skogen och inte vill ha med sig ett helt kraftverk för att belysa lite extra.

Tänker jag rätt eller är jag ute helt ???????
Finns det någon som vet hum man ska göra för att det ska bli rätt?

MVH Bernt

Bilagor

• Metz.jpg
    Metz.jpg
    15.1 KB · Visningar: 381
Det är väl alldeles utmärkt tänkt. Det är väldigt populärt nuförtiden att ljussätta utomhus med kamerablixtar. Se bara hur sajten www.strobist.com har växt och blivit en hel rörelse.

Jag började själv med detta förr sommaren och skaffade billig radiosändare ( då IR och annat kan vara knepigt vid solljus )och ett gäng billiga kamerablixtar. Det är otroligt kul och spännande.( har en hel avdelning med bara sådana bilder på http://www.flickr.com/photos/studiobild/sets/72157605277672208/ )

Jag stjäl tråden lite och undrar om det finns någon bra sida på nätet där man kan se lite olika bilder där man kan se skillnaden på olika uppstallningar/effekter om man använder paraplyer/ diffusorboxar etc
Dvs både resultat och konfiguration

Hade du inte provat de olika lägena på blixten för att se om ljusstyrkan ändras?

Jag kör med billiga Vivitar blixtar, de går att ställa stykan i 4 steg.

Nissin 622 har inbyggd slavfunktion, fungerar med ttl automatik, är stark och billig, kostar ca 1200:- ( fungerar dåligt med mina billiga radiosändare dock ).

Jag vill använda metz blixten som slav och min tanke är att jag ska kunna reglera styrkan via reglagen på baksidan av blixten, så jag kan göra sidoljuset från denna svagare eller starkare.

Gult arbetsområde 0,4m - 4m
Blått -"- 0,8m - 8m
Rött -"- 1,6m - 16m
M -"- förmodligen 32m i ISO 100

---

Detta är en så kallad automatblixt.
Det viktiga är egentligen den bländare som finns
given för gul/blå/röd läget.
(beroende på iso så ändras bländaren för respektive läge)

säg att du väljer blått läge och att det motsvarar bländare 11

du sätter blixten på kameran och ställer in bländare 11.
När du exponerar så mäter blixten själv ljuset som kommer tillbaka mot blixten/kameran. (det finns ett litet mätfönster någonstans på framsidan av blixten).

När tillräckligt med ljus kommit tillbaka så stänger blixten av.
Blixten kan inte mäta med samma säkerhet som mer moderna TTL tekniker, men det funkar förvånandsvärt bra.

Avståndskalan säger egentligen bara att innom dessa avståndsgränser så klarar blixten att ge och mäta tillräckligt med ljus.

Det funkar likadant om du monterar blixten fritt från kameran,
blixten ser till att det den mäter på (det håll mätfönstret är riktat mot) blir belyst så att om man fotograferar det med bländare 11 så blir motivet belyst med så mycket ljus som behövs)

Om du skulle ställa in bländare 8 på kameran så skulle de delar som belyses av blixten bli överexponerade (blixten lyser så det ska räcka för den som har bländare 11)

Om du väljer att studsa en sån här blixt i ett paraply eller skärm så blir det knepigare. Blixten kommer att se till att paraplyt blir tillräckligt belyst för bländare 11, vad det sedan
ger för belysning på motivet är en helt annan sak.

(det finns automatblixtar där man kan vinkla blixten i förhållande till mätfönstret, då kan man mäta mot motivet fast man slår blixten åt ett annat håll)

sammanfattning

Om du slår blixten mot motivet så ger den rätt ljus för den bländare som gäller.

Om du studsar i paraply så lyser paraplyt
olika mycket på olika färglägen, och du kan i princip använda
färglägena som effektreglage.

Om du använder flera blixtar så kommer naturligtvis automatblixtar även räkna ljus från andra blixtar och stänga av när de fått nog!

Blixtar där man kan reglera effekten manuellt är
bättre än automatblixtar när man kör dem lösa från kameran
men även automatblixtar är användbara.

Det kan kanske kännas lite bakvänt men
gult läge kommer att ge mest ljus.

Där sa du något som jag har kommit fram till med hjälp av en ljusmätare.

Att det gula läget ger mest ljus !! ??? Hur kommer det sig ? när det enligt scalan bara har ett område på 0,4-4 meter. Det borde ju vara så att det röda läget ska ge mest ljus för det ska täcka ett område på 1,6-16 meter.

Det jag vill uppnå är att ställa in kameran med den inbyggda blixten och sen ställa Metzblixten med en slavtändare vid sidan men bara hälften av styrkan för att få en viss effekt, typ som i en studio med riktig belysning men att man i detta fallet kanske befinner sig i skogen.

Mycket avancerat men mycket intressant.

Tänk inte så mycket på avståndskalan,
titta på vad för bländare som blixten tycker du ska använda.

du ska plåta på 2 meters avstånd.
alla lägena ska då funka.
men för det gula ska du ställa in bländare 16?
för det blå bländare 8?
och det röda bländare 4?
(jag har ju inte blixten så jag får försöka räkna baklänges)

Om du nu gör som blixten vill
sätter gult läge och bländare 16
då måste blixten lysa 4 gånger mer
än om du valt blått bländare 8
bländare 8 är ett 4 gånger större hål (yta) än
bländare 16.

När du sätter gult läge säger du till blixten
- Jag har väldigt liten bländare på kameran, du måste lysa så det räcker för det

(Blixten har redan på skalan förklarat för dig att envisas du med att köra bländare 16 så garanterar jag inte att det räcker till mer än 4 meters avstånd)

du sätter rött
Jag har ganska stor bländare, du behöver inte lysa så länge.
(på skalan har blixten redan sagt att har du så stor bländare klarar blikten att lysa 8 meter)

OSV

Lycka till!

Nu börjar hela sparbössan med 10-öringar trilla på plats.
Med lite experimenterande med ljusmätaren så tror jag att det kan fungera.

Om kameran med inbyggd blixt står 5 meter från objektet, med en tid på 1/60 sec, och bländare 5,6. ledtal 12
ledtal / meter = bl ISO 100 ( i mitt fall ledtal*2 / meter ISO 400)

För att få ett förhållande med min slavblixt 2:1 (hälften ljus än kameransblixt ) måste jag vid mätning av slavblixten, där ljusmätaren är inställd på 1/60 sec, få bländare 4,0.

Då måste jag ha reducerat ljuset med hälften,..... hoppas jag .

För när jag riggade upp ett prov hemma med mätning av slavblixten, vid ett visst antal meter, så fick jag att:
röd - bl 2,8
blå - bl 4,0
gul - bl 5,6
M - bl 11

Det är kanon med forum som man kan ha som bollplank när man har kört fast.Dessutom med snabb respons.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar