Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Lightroom CC och dess bildkatalog

Produkter
(logga in för att koppla)

BMF Sweden

Medlem
Har installerat Lightroom på min nya dator. Har SSD disk och har alla bilder på en extern HD. När jag installerat Lightroom på SSD disken och startar det så skapar den en katalog på c: under bilder som heter Lightroom. Verkar som att den sparar allt jag gör där och alla previews. Kan jag flytta denna mappen till min externa disk istället utan att det blir något problem?
Någon som kan detta? Kan ju testa men vill inte riskera att råka på något konstigt fel.

Om du inte har gjort något jobb tidigare i LR som så är det enklaste att du innifrån programen väljer FIe-New Catalog och sedan bläddrar dig fram till var du vill ha katalogen.

Om redan har jobb som du vill spara, då kan du kopiera din lrcat-fil till en ny plats. Stäng LR, leta upp din befintliga lrcat-fil, använd utforskaren/finder och kopiera det till en ny plats. Dubbeklicka lrcat-filen så bör du vara upp med rätt fil. När du ser att allt är OK kan du ta bort den ursprungliga lrcat-filen och dess undermappar och filer.

Har installerat Lightroom på min nya dator. Har SSD disk och har alla bilder på en extern HD. När jag installerat Lightroom på SSD disken och startar det så skapar den en katalog på c: under bilder som heter Lightroom. Verkar som att den sparar allt jag gör där och alla previews. Kan jag flytta denna mappen till min externa disk istället utan att det blir något problem?
Någon som kan detta? Kan ju testa men vill inte riskera att råka på något konstigt fel.
kortare version: Ja

Längre version: Bara o flytta catalogs filen med filändelse lrcat.
Resten behöver du inte.

När du stänger LR får du frågan om du vill göra en backup.
Klicka bara på var du vill ha den o det som görs backup på är catalogs.
Med det sagt så hade jag behållt catalogs på C men gjort backup till extern.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar