Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fråga om garanti när man säljer objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Palombo

Aktiv medlem
Hello,

Köpte en D90 med 2 objektiv i mars och nu vill jag sälja objektiven. Men hur gör jag med kvittot så att dom får garantin? Köpt på mediamarkt och allt är på samma kvitton (ett a4 och ett litet vanligt kvitto).

Fungerar det med kopior eller måste det vara orginalkvitton för garanti? Eller finns det något i objektivkartongerna som räcker för garanti?

Strikt sett spelar det ingen roll, eftersom garantin bara gäller dig som ursprunglig köpare. I praktiken, om man vill att även en andra ägare ska lyckas få en reparation på garantin så har de säkert bättre odds med ett orginalkvitto i handen.

Per

Om ditt namn och adress finns på kvittot så gäller det såklart inte, däremot inget namn alls så funkar det ju såklart.

Eller så säger du till köparen att om det skulle bli något fel så får han återkomma till dig så får du lämna in det för garantireparation.

Min underskrift finns på kvittot :( Skickar med kopia så får dom återkomma till mig i värsta fall. Vad är chansen att 2000-kronors objektiv felar under de 10 månader av garantitiden som finns kvar när jag vet att de fungerar =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar