Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om fokus vid porträtt på f/1,2

Produkter
(logga in för att koppla)
Fin bild Lars, gillar den med (oavsett brännvidd, avstånd den är tagen på,... : )

Tack:)

I slutändan är det känslan i bilden som räknas oavsett bländare:)
Dock är det både kul och nyttigt att lära sig lite teknik bakom bilderna och där kommer Jocke & Co. In i bilden.. Maken till pålästa killar har jag aldrig varit med om!

Att köra på f/4 skulle jag aldrig drömma om då jag tycker att det blir allt för tråkiga bilder om man får uttrycka sig så, jag älskar det sköna släppet som ff ger med otroligt kort skärpedjup och skulle inte köpa en 1,2 glugg om jag skulle springa och fota på bländare 4..

Många av de mest ljusstarka Canonobjektiven hör också till de bästa. Till exempel 85/1,2, 135/2.0 och 200/1,8 presterar ofta bra redan vid öppen bländare. Fast de blir ju ändå vassare när man bländar ner. Så att inte använda det också på 4 eller 5,6 tycker jag mer är att låsa in sig i egna förutfattade meningar.
Varför inte använda en bra optik till fullo?

Många av de mest ljusstarka Canonobjektiven hör också till de bästa. Till exempel 85/1,2, 135/2.0 och 200/1,8 presterar ofta bra redan vid öppen bländare. Fast de blir ju ändå vassare när man bländar ner. Så att inte använda det också på 4 eller 5,6 tycker jag mer är att låsa in sig i egna förutfattade meningar.
Varför inte använda en bra optik till fullo?

Jag överdrev ngt, givetvis finns tillfällen då jag bländar ner men jag föredrar helt klart att öppna upp spec med 50an och vid porträtt då jag gillar känslan det ger. Jag tycker att 1,2 funkar helt ok om jag sätter fokus men vid 2-2.8 är den rejält skarp och ger fortf fin bokeh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar