Lars; som du säger måste man ju anpassa sig...
Även om 150F/2.8 - 200F/2 är det som jag själv tycker är absolut bäst för halvkroppsporträtt är det ju lite opraktiskt inomhus...
Det "beror" egentligen inte enbart på brännvidden, men det är väl den naturligaste saken i kedjan att koppla det till. Om man känner sig naturlig med att tänka i termer om vinkel och perspektiv så är detta egentligen lika bra som referens.
*Om vi tar två exempel, 50F/1.2 och 135F/2.0:
Oändligheten (avlägsen bakgrund >30m) kommer bli lika suddig du tar ett löst croppat ansiktsporträtt med;
50 @ F/1.2 - och sedan backar av och tar samma porträttcrop med;
135 @ F/3.2.
Men något som bara är en halvmeter bakom modellen kommer bli suddigare med 50mm-objektivet. Skärpan "faller av" snabbare, men suddigheten (oskärperadien i pixlar/mm räknat) slutar öka bara ett par meter bakom modellen.
Om vi då antar att vi har en bakgrund ca 3m bakom modellen och vill ha den lika suddig med båda objektiven hamnar vi på 50@F/1.2 och 135@F/2.2 på ett ungefär. Det som är 3m bakom modellen kommer då bli lika suddigt i båda fallen - men skärpedjupet kommer vara nästan dubbelt så stort med 135-objektivet. Det som är "i" skärpeplanet kommer också vara ganska rejält mycket skarpare - 50/1.2 @ 1.2 är ganska kontrastfattigt och suddigt. 135L på F/2.2 är rejält skarpt, även i full 21MP upplösning.