Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Finepix F30 till er som har den.

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielSand

Aktiv medlem
Köpte en Finepix F30 i fredags efter att ha läst mycket gott om den, bland annat att den skulle vara så bra på högre iso-tal.

När jag tar kort, med blixt i automatläget, i fullt upplysta rum med den så kör den i stort sett alltid på iso 800 och ibland även på iso 1600. Bilderna får mycket dålig skärpa och är allmänt brusiga (vilket iofs inte är så konstigt när den går upp i sådana iso-tal). Tar man kort rakt in i en stark lampa så klarar man sig på iso 200 men man undrar ju vad som krävs man ska uppnå iso 100.

Är det något fel på den eller ska den verkligen behöva gå upp så i iso och vara så pass oskarp? Jag kör på högsta möjliga kvalité, 6M F.

Går man över i manuella inställningar och kör på iso 100 så blir det betydligt bättre men jag tycker ändå att det är påfallande dåligt. Går man upp till 200 så blir det snabbt ännu sämre.

När jag jämför korten från min gamla KM Dimage G500, som har ett par år på nacken, så blir det klart sämre på F30:an, även på iso 100.

Bifogar en bild för att fösröka visa ved jag menar, det är 100% på den. Tagen på det automaiska läget, f2.8 (det aktuella utsnittet ligger i fokus), 1/60 sek, iso 800.
 

Bilagor

  • face.jpg
    face.jpg
    82.8 KB · Visningar: 465
Du får helt enkelt själv välja ISO & se till att det inte blir så högt. Att F30 är överlägsen på höga ISO jämfört med alla kompakter är ingen överdrift, vid lägre ISO är den däremot inte på nåt sätt "bäst" men den är inte heller dålig. Jag tycker personligen att den presterar suvve upp till ISO 400 & godtagbart upp till 800, detta då för skärmvisning eller till mindre kopior. Drar man upp till 100% på skärmen så ser man dock självfallet brister.

Har inget riktigt bra svar på din fråga men kameran bör inte vara sämre än din KM vid ISO 100, vad den enligt mig har brister i är då det dynamiska omfånget som tyvärr är lite snävt jämfört med många andra kompakter.

Ditt bildexempel i 100% utsnitt är dock inte så mycket att orda om, bruset är acceptabelt & skärpan är med tanke på ISO 800 inte heller direkt dålig. Lite svårbedömt dock på endast ett bildexempel... Antar att denna bild vid normal skärmvisning samt lite efterbehandling skulle vara klart godtagbar vad det gäller skärpa & brus. Det är lätt att stirra sig blind på 100%-utsnitt (jag vet:)) men det viktiga är hur det ser ut i ett normalt format på skärm eller papper.

Jag köpte min F30 för att använda som "alltid ha medkamera" & har insett att jag nog överskattade dess prestanda lite, vill jag ha riktig kvalite så är det DSLR:en som gäller men Fujin är förvånansvärt duglig vid höga ISO. Det som irriterar mig mest är att den saknar blixtexponeringskompensation, en grym miss av Fuji som jag missade när jag köpte den. Vill oftast blanda blixt & befintligt ljus & då dra ned blixtexponeringen lite.

//Larsa
 
.Z. skrev:
men det viktiga är hur det ser ut i ett normalt format på skärm eller papper

Det är ju just det att oskärpan är väldigt påtaglig även när man visar den i "normalt" läge på skärmen. Jag har inte gjort någon utskrift av dem än men vid iso 800 så tycker jag att det är oacceptabelt dåligt resultat. Jag hade väl inte förväntat mig några underverk men jag trodde iaf att den skulle prestera bättre än min gamla kamera, speciellt vid samma iso.

Visst, man kan köra manuellt och bara använda iso 100 men då tycker jag att den har förlorat en del av sitt syfte, min flickvän lär använda den mest och hon föredrar att bara sikta och skjuta i automatläget så det var delvis tanken med köpet. Jag har inte hårdgranskat iso 200 men det känns som att det redan där blir oacceptabelt oskarpt.
 
Jag har en Fuji FinePix F11 och tycker också att det är lite dumt att den väljer så höga ison när man kör på automatläget. Det hade ju inte varit fel om man kunde ha valt hur högt den skull dra upp ison. Högre än iso 400 känns rätt onödigt tycker jag. Men är det automatläget så har man ju på sätt och vis givit kameran ok att göra så.
 
Conna skrev:
Det hade ju inte varit fel om man kunde ha valt hur högt den skull dra upp ison.
Det kan man på F30, trodde man kunde det på F11 också men tydligen inte?

Ang. F30 så är den rätt bökig att hantera för att utnyttja riktigt, inte så lämplig som point and shot för den som inte är van fotograf.

//Larsa
 
DanielSand skrev:
Det är ju just det att oskärpan är väldigt påtaglig även när man visar den i "normalt" läge på skärmen. Jag har inte gjort någon utskrift av dem än men vid iso 800 så tycker jag att det är oacceptabelt dåligt resultat.
Ang. skärpa så kan det ju vara så att din KM skärper bilderna hårdare än Fujin, har du testat att skärpa bilderna lite lätt i ditt bildbehandlingsprogram?

//Larsa
 
Intressanta åsikter. Blir nog att invänta uppföljaren till F31 för min del.

Vill gärna ha lite större dynamiskt omfång, och bra skärpa vid iso 400.
Det där med blixten kan jag leva med, då jag sällan använder blixt.
 
Har själv en F30 och anser den vara riktigt bra för att vara en kompakt. Däremot så använder jag ytterst sällan Auto-läget. Istället kör jag den i "M", och väljer då att sätta ISO "Auto 400".
 
Auto-ISO fungerar olika beroende på vilket program man kör (på F11), i natural light går den upp till iso1600 men i auto går den bara upp till iso800 vilket jag tycker den gör med äran i behåll, har inga betänkligheter att använda en iso800 från F11:an.

i A och S så finns inte auto-ISO av någon outgrundlig anledning.

Blixt-fotografering undviker jag helst, är inte det vitsen med Fujin att slippa det :)
 
.Z. skrev:
Ang. skärpa så kan det ju vara så att din KM skärper bilderna hårdare än Fujin, har du testat att skärpa bilderna lite lätt i ditt bildbehandlingsprogram?

//Larsa

Jag testade att öka på skärpan i PS på en bild men den blev bara ännu värre då.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara men om man jämför när man skärper till sina andra bilder i efterhand så gör man det för att de är "soft" medans de här bilderna från F30:an har ojämna konturer utan att var "soft", och då verkar det bara bli ännu sämre när man skärper, ungefär som när man tar "mera skärpa" flera gånger efter varandra i PS. Någon som förstår vad jag menar? :)
 
Punkk skrev:
Blixt-fotografering undviker jag helst, är inte det vitsen med Fujin att slippa det :)
Jag blandar ofta blixt & befintligt ljus, blixten ska bara lätta upp utan att märkas nämnvärt alltså. Detta funkar inget bra med F30 då den fläskar på för mycket blixt som inte går att kompensera ned.

//Larsa
 
Senast ändrad:
DanielSand skrev:
men om man jämför när man skärper till sina andra bilder i efterhand så gör man det för att de är "soft" medans de här bilderna från F30:an har ojämna konturer utan att var "soft",
Jag antar att du nu pratar om bilder tagna vid ISO 800? Man får räkna med att det blir luddigare samt ngt brusigare. Om du i stället tar en 100 Asa bild med fujin samt din KM & jämför dem efter lämplig skärpning så bör Fujin inte vara sämre.

Fujin ger ett hyfsat resultat vid känsligheter där andra kompakter är helt värdelösa eller överhuvudtaget inte har möjligheter det.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Jag antar att du nu pratar om bilder tagna vid ISO 800? Man får räkna med att det blir luddigare samt ngt brusigare. Om du i stället tar en 100 Asa bild med fujin samt din KM & jämför dem efter lämplig skärpning så bör Fujin inte vara sämre.
//Larsa

Ja, det var iso 800 som jag provade att skärpa. Möjligt att de blir lika bra om man tar ett iso 100 med fuji som man sedan skärper och ett iso 100 med KM men jag ser det som en stor svaghet att man ska behöva blanda in PS för att det är tekniskt omöjligt att få skarpare bilder.

Möjligt att jag är en kräsen gnällröv som hade alldeles för höga förväntningar men jag trodde ju inte att jag skulle tycka att min gamla kamera skulle vara bättre. Visst, Fujin har mycket mer valmöjligheter än min gamla men som jag har skrivit tidigare så var det mest "sikta o skjut" som flickvännen önskade och där tycker jag att Fujin har stora brister.

Tack för alla era svar! Då kan jag förmoda att det inte är fel på kameran iaf..
 
DanielSand skrev:
jag ser det som en stor svaghet att man ska behöva blanda in PS för att det är tekniskt omöjligt att få skarpare bilder.
på en Point & Shotkamera så kan det nog för många vara en nackdel men med exempelvis en DSLR så är ju sådant ett måste för att uppnå fullgott resultat.

DanielSand skrev:
men som jag har skrivit tidigare så var det mest "sikta o skjut" som flickvännen önskade och där tycker jag att Fujin har stora brister.
Ja den är inte optimal för gemene man som P&S, där finns det annat som är enklare & att hantera höga känsligheter utan blixt är heller inte så himla lätt alltid, krävs en del av fotografen för det...

//Larsa
 
.Z. skrev:
på en Point & Shotkamera så kan det nog för många vara en nackdel men med exempelvis en DSLR så är ju sådant ett måste för att uppnå fullgott resultat.//Larsa

Hehe, tolkningsfråga vad som är "fullgott reultat". Jag tycker att det blir väldigt skarpa o fina bilder med min D7D med t.ex. 85mm f1.4 när jag sparar i jpg utan att redigera i efterhand. Visst, man tappar lite information när man inte sparar i raw men skarpa är de likväl i mitt tycke.

Fujin sparar i sämre kvalité än DSLR:en även om det är lika många pixlar, då har man ju ännu midre lust att spara om dem och tappa ännu mer av bilden.

Efter att ha suttit och lekt mer med fujin så verkar det som att det blir A/S-läget i fortsättningen så att man kan sätta önskad iso och slutartid, då blir det ok bilder iaf.
 
DanielSand skrev:
Fujin sparar i sämre kvalité än DSLR:en även om det är lika många pixlar, då har man ju ännu midre lust att spara om dem och tappa ännu mer av bilden.

Du kan inte jämföra 6 MPix från en DSLR och 6 MPix från en billig kompakt. Dom finns inte i samma universum...
När det gäller kompakter får man nog välja, antingen skärpa eller lågt brus. Fujis F-serie har mycket bra brusegenskaper, men det går (som alltid) ut över skärpa och detaljåtergivning. Om man vill ha skärpa måste man acceptera mera brus.
Det är en myt det där att man förlorar information varje gång man sparar en jpg. Om man inte komprimerar under kvalitet 10, händer i praktiken ingenting.

Jag har en F11 och det som är dåligt med den är just Auto ISO. Om man själv skulle kunna välja högsta värde (ex 400) så skulle det vara toppen. Som det är nu, får man köra på andra lägen än Auto, som du har kommit fram till.
Själv har jag löst problemet genom att ha två kompakter, en skarp (Ricoh GR) och en med lågt brus (Fuji F11). Det gäller bara att välja rätt när man går ut... :-]
 
Senast ändrad:
DanielSand skrev:
Hehe, tolkningsfråga vad som är "fullgott reultat". Jag tycker att det blir väldigt skarpa o fina bilder med min D7D med t.ex. 85mm f1.4 när jag sparar i jpg utan att redigera i efterhand. Visst, man tappar lite information när man inte sparar i raw men skarpa är de likväl i mitt tycke.

Fujin sparar i sämre kvalité än DSLR:en även om det är lika många pixlar, då har man ju ännu midre lust att spara om dem och tappa ännu mer av bilden.

Efter att ha suttit och lekt mer med fujin så verkar det som att det blir A/S-läget i fortsättningen så att man kan sätta önskad iso och slutartid, då blir det ok bilder iaf.
Du har ju samma kamerapark som mig:) D7D & F30, en bra kombination...

//Larsa
 
Blixt?

Jag har en F10 och tycker att själva vitsen med kameran är att inte använda blixt. Vet inte om F30 har kvar läget SP/Natural Light. Jag använder det till 95%. Kameran ställer upp ISO så långt den tycker att det behövs.

Tror att du blir mer nöjd med kameran om du kör utan blixt ett tag och ser vad den förmår då. Jag tycker min är jättebra i dåligt ljus och även då det är "vackert" ljus men mer genomsnittlig i "vanliga" ljussituationer.

Och så har jag 6 Megapixel "fine" inställt - kameran levereras med sämre inställningar från fabriken, men med ett rymligt minneskort så ska man använda max storlek och upplösning förståss.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.